کد خبر: 1119141
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی:
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی با هدف تأمین منابع پایدار و مطمئن برای بیمه شاغلان این بخش را نتیجه همکاری این سازمان و مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و گفت: با تصویب نهایی این مصوبه در شورای نگهبان، محدودیت‌های منابع برای بیمه کارگران ساختمانی برطرف می‌شود.

میرهاشم موسوی با قدردانی از همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تصویب طرح اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی گفت: ششم آذر سال جاری اصلاحیه قانون بیمه کارگران ساختمانی به تصویب مجلس رسید و این اقدام با پیگیری و تعامل مثبتی که در ۲ سال گذشته بین سازمان تأمین‌ اجتماعی و مجلس شورای اسلامی به‌ویژه هیات رئیسه و کمیسیون اجتماعی در زمینه اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی شکل گرفت و امیدواریم با این مصوبه، کارگران ساختمانی را - که منتظر این مصوبه بودند - تحت‌پوشش بیمه قرار دهیم.

موسوی گفت: قبل از این اصلاح در حوزه بیمه کارگران ساختمانی، حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان کسری منابع سهم کارفرمایی داشتیم و این مساله باعث شده بود فشاری بر بقیه بخش‌های صندوق داشته باشیم و بخشی از کارگران ساختمانی نیز از خدمات تأمین‌ اجتماعی برخوردار نمی‌شدند.

وی توضیح داد: اکنون حدود ۷۴۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی هستند. بعد از تأیید شورای نگهبان و ابلاغ قانون مصوب مجلس در ماه‌های آینده آیین‌نامه اجرایی آن توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور تهیه خواهد شد و امیدواریم همه این گروه را تحت‌پوشش بیمه قرار دهیم و با بهره‌مندی از بیمه تأمین‌اجتماعی، همه کارگران ساختمانی نسبت به آینده خود امیدوارتر باشند و دغدغه آنان برطرف شود.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: از بین کارگران ساختمانی تحت‌پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی، تاکنون ۴۶ هزار نفر بازنشسته و بیش از ۶ هزار نفر ازکارافتاده شده‌اند و از تعهدات مربوطه استفاده می‌کنند همچنین ۱۵ هزار نفر نیز به‌عنوان بازماندگان کارگران متوفی از سازمان تأمین‌اجتماعی مستمری دریافت می‌کنند. همه مزایای سازمان تأمین‌اجتماعی همچون سایر اقشار تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی به این گروه ارائه خواهد شد.

موسوی ادامه داد: براساس قانون کارگران ساختمانی که در سال ۵۲ به تصویب رسیده است، همه کارگران ساختمانی در برابر حوادث ناشی از کار بیمه هستند و می‌توانند از مزایای این قانون استفاده کنند. قانون جدید بیمه کارگران ساختمانی زمینه توسعه خدمات به این جمعیت را نیز فراهم کرده است.

به گفته وی، بعد از تأیید شورای نگهبان و ابلاغ این مصوبه، تا سه ماه باید آیین‌نامه اجرایی آن تهیه شود و بعد از آن این قانون در سازمان تأمین‌ اجتماعی اجرا می‌شود.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز یکشنبه، ۶ آذر در جریان بررسی طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی، با اصل ماده واحده این طرح با ۱۷۴ رأی موافق، هفت رأی مخالف و هفت رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نفر حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس این مصوبه که پس از تأیید شورای نگهبان و ابلاغ به سازمان تأمین‌ اجتماعی قابلیت اجرا خواهد داشت، سازمان تأمین‌ اجتماعی مکلف است با دریافت هفت درصد (۷%) حق بیمه سهم بیمه‌شده از مأخذ کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم در امر احداث یا افزایش زیربنای ساختمان، تجدیدبنا، تعمیرات اساسی و یا تخریب آنها و دریافت حق بیمه سهم کارفرمایی مربوطه از محل متراژ ساخت‌ وساز، این کارگران را بیمه کند.

علی ‌اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز چهارم آبان ۱۴۰۱ در گفت وگو با ایرنا اعلام کرده بود: اکنون شمار کارگران ساختمانی در کشور برابر با یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بوده و از این تعداد، حدود ۷۳۵ هزار نفر (براساس آخرین آمار سازمان تامین اجتماعی) مشمول بیمه کارگران ساختمانی هستند و مابقی (بیش از ۶۵۰ هزار نفر) نیز در نوبت شمول این بیمه قرار دارند.

به گفته نماینده مجلس یازدهم براساس این اصلاحیه، ۱۵ درصد از حق پروانه ساختمانی به درصدی از دستمزد کارگر ساختمانی تبدیل می‌شود که براساس ضریبی است که در مناطق مختلف کشور مشخص خواهد شد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار