کد خبر: 1119091
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱
در حالی که بنیاد شهید می‌گوید همه مواردی را که به این بنیاد مربوط می‌شده، انجام داده اما وزارت صمت هیچ توضیح دیگری نمی‌دهد و تنها اعلام کرده می‌تواند ۱۰ هزار خودرو با شرایطی که در قانون آمده به مشمولان جامعه ایثارگری تخصیص دهد.
وارد نهمین ماه از سال ۱۴۰۱ شدیم اما همچنان خبری از اجرایی شدن قانون تخصیص خودرو به مشمولان جامعه ایثارگری نیست که نیست. قانونی که براساس آن در تبصره هفت بند «ی» قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمده است: «وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است، از طریق شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا از محل تولید محصولات ملی خود به تعداد ۱۰ هزار خودرو نسبت به فروش خودرو به همسر، فرزندان و والدین شهداء جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی و جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بیشتر با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به شرطی که فاقد خودرو بوده و تاکنون هم با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران خودرو دریافت نکرده‌ باشند با تقسیط پنج ساله و کارمزد چهار درصد (۴%) از محل تسهیلات قرض‌الحسنه تبصره (۱۶) اقدام کند. جانبازان بالای هفتاد درصد (۷۰%) مشمول شرایط این بند نیستند.»

علی رغم اینکه مسئولان بنیاد شهید، چند بار اعلام کردند که ۲۵ هزار نفر طبق این قانون مشمول دریافت خودرو شده‌اند و ما نیز نام آنها را به وزارت صمت ارسال کردیم، اما مسئولان وزارت صمت از ارسال چنین لیستی ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

ایثارگران سردرگم مانده‌اند

در این میان، ایثارگران سردرگم مانده‌اند و در تماس‌های مکرر از این خبرگزاری می‌خواهند تا با پیگیری از مسئولان مربوطه تکلیف‌شان مشخص شود. یکی از این ایثارگران می‌گوید: «وقتی در مسیر پیگیری این قانون در میان بنیاد شهید، مجلس شورای اسلامی و وزارت صمت وارد می‌شویم، انگار ما را توپ فوتبال فرض می‌کنند و دائم به همدیگر پاس می‌دهند.»

اما همانطور که در گزارشی پیش از این در همین خبرگزاری منتشر شد، علی‌رغم تماس‌های زیاد با مسئولان وزارت صمت و مجلس شورای اسلامی، متأسفانه کسی تاکنون پاسخگو نبوده است.

لیست ۲۵۰ نفره مشمولان دریافت خودرو به وزارت صمت ارسال شده است

به همین علت در گفت‌و‌گویی دیگر با میثم عروض مدیرکل تسهیلات و امور رفاهی بنیاد شهید، از او پرسیدیم بالاخره روند اجرایی قانون تخصیص خودرو به کجا رسید؟ او در پاسخ به این سوال، ضمن یادآوری متن این قانون می‌گوید: «اینکه واضح و مشخص است که ما همه تلاشمان در جهت رفاه جامعه هدف است. طبق آنچه قانون به ما تکلیف کرده با بررسی وضعیت جامعه ایثارگران، لیستی از افراد مشمول تهیه کردیم که شامل ۲۵۰ نفر بود و آن را به وزارت صمت ارسال کردیم تا مرحله بعدی اقدامات را انجام دهند.

وی می افزاید: قرارداد با بانک‌ها و رایزنی با کارخانه‌های خودروسازی و تخصیص اتومبیل برعهده این وزارتخانه است. ما از اوایل سال نیز پیگیر اجرایی شدن قانون بوده‌ایم.»

 ۱۰ هزار خودرو طبق شرایط مطرح شده در قانون می‌دهیم

در حالی که بنیاد شهید می‌گوید همه مواردی را که به این بنیاد مربوط می‌شده، انجام داده اما وزارت صمت هیچ توضیح دیگری نمی‌دهد و تنها اعلام کرده می‌تواند ۱۰ هزار خودرو با شرایطی که در قانون آمده به مشمولان جامعه ایثارگری تخصیص دهد.

عروض در خصوص محدودیت‌های موجود می‌گوید: ما پیگیری‌های فراوانی انجام داده‌ایم. اولویت‌بندی در این شرایط می‌تواند راهکاری برای حل موضوع باشد اما این موضوع نه تحت اختیارات و وظایف تعریف شده بنیاد شهید است و نه وزارت صمت.

این گِره چگونه باز می‌شود؟

با توجه به این شرایط، تنها جایی که می‌تواند این گِره را بعد از ۹ ماه باز کند، مجلس شورای اسلامی است که باید قدم جلو بگذارد و پیگیری کند؛ چرا تاکنون این قانون اجرا نشده و هر کجا مشکلی وجود دارد، برعهده قانونگذار است که آن را حل کند و یا اینکه وزارت صمت و بنیاد شهید، طی جلساتی به یک راهکار درست اجرایی برسند.

در همین خصوص یکی از جانبازان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس می‌گوید: «جالب اینکه این قانون در سال گذشته هم کامل ایجاد نشد. امسال به دیوان عدالت شکایت کرده‌ام تا گره از کارم باز شود.»

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار