کد خبر: 1119021
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
جلال مهرگان

مبارزه بی‌امان با گرایش به مصرف مواد‌مخدر با دستگیری قاچاقچیان، کشف مواد‌مخدر یا انتقال معتادان متجاهر به کمپ‌های ترک اعتیاد ادامه دارد، با این حال نگرانی از شیوع مواد‌مخدر همچنان به قوت خود باقی است.
گرایش به مصرف مواد‌مخدر از عمده‌ترین نگرانی‌های اجتماعی است که در چهار دهه گذشته پیامد‌های جبران‌ناپذیری را متوجه کشور کرده‌است. مواد‌مخدر منشأ آسیب‌هایی مثل طلاق، سرقت و دیگر جرائم است و آن‌گونه که ستاد مبارزه با مواد‌مخدر گزارش داده براساس آمار جهانی ۹۰ درصد تریاک، ۷۰ درصد مرفین و ۲۰ درصد هروئین در ایران کشف می‌شود. کشف این مقدار مواد، هزینه‌هایی هم برای کشور به دنبال دارد، از جمله اینکه ۴ هزار نفر در این مسیر به شهادت رسیده و ۱۲ هزار نفر هم جانباز شده‌اند. همچنین سالانه محموله‌های بسیاری از مواد‌مخدر در جریان این عملیات‌ها کشف می‌شود. به عنوان مثال سال گذشته هزارو ۲۰۰ تن مواد‌مخدر در کشور کشف شد که بالاترین میزان کشف مواد‌مخدر در کشور بوده‌است.
کشف این مقدار مواد‌مخدر حکایت از گرایش شدید جامعه به مصرف مواد‌مخدر دارد و روشن است که در حوزه‌های فرهنگی برای پیشگیری از گرایش به مصرف مواد‌مخدر غفلت‌های زیادی صورت می‌گیرد.
مبارزه در شهر آلوده
پایتخت یکی از شهر‌های آلوده به مصرف مواد‌مخدر است. با وجود اینکه تلاش‌های بسیاری برای مبارزه با افیون صورت می‌گیرد، اما عیان‌شدن مصرف مواد‌مخدر و خرید و فروش آن در معابر حکایت از ناکارآمدی ساختاری دارد که بروز این جرم را منجر می‌شود. ناکارآمدی ساختار‌های آموزشی از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی در آموزش و پرورش عمومی که قدرت «نه» گفتن به گرایش به مصرف سیگار یا افیون را ندارد و ناگزیر است توان قهری خود را صرف بازداشت و مجازات فروشندگان یا مصرف‌کنندگان مواد‌مخدر و پیوست‌های ناشی از آن کند. مثل طرح «ظفر» پلیس مبارزه با مواد‌مخدر تهران بزرگ که روز گذشته دور تازه‌ای از آن اجرا شد.
درباره آخرین برخورد با سوداگران مرگ
سردار حسین رحیمی در حاشیه نوزدهمین مرحله طرح گفت: «مأموران پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ هر لحظه و ساعت در حال مبارزه با سوداگران مرگ هستند و در این میان از قاچاقچی عمده و دانه‌درشت تا خرده‌فروشان را شناسایی و بازداشت می‌کنند، به طوری که شاهد تنگ شدن عرصه بر سوداگران مرگ هستیم.» وی در شرح عملیات مأموران پلیس گفت: «در این طرح مأموران پلیس ۴ تن و ۲۰۰ کیلوگرم انواع مواد‌مخدر شامل تریاک، حشیش، شیشه و گل کشف کردند. همچنین ۱۷۷ قاچاقچی عمده موادمخدر شناسایی و دستگیر شدند. ۱۶ باند هم که در حوزه موادمخدر فعال بود، منهدم شده‌است.» وی با بیان اینکه تاکنون ۱۷ طرح پاک‌سازی و نظارت محور‌های مواصلاتی منتهی به تهران هم اجرا شده‌است، گفت: «در جریان مأموریت‌هایی که در محور‌های مواصلاتی به تهران اجرا شد، یک تن و ۶۵۸ کیلوگرم مواد‌مخدر در مبادی ورودی به تهران کشف و ضبط شد و در این خصوص نیز تعدادی از قاچاقچیان نیز دستگیر شدند.»
تأثیر اجرای طرح‌ها
اجرای طرح‌های بی‌امان پلیس در مبارزه با سوداگران مرگ جریان دارد؛ طرح‌هایی که عرصه را برای فعالان عرصه مواد‌مخدر تنگ می‌کند، اما تجربه نشان داده مانع از بروز فعالیت آن‌ها نمی‌شود. فعالیت‌هایی را که برخورد اساسی با آن نه در کف خیابان‌ها، بلکه در عرصه‌های فرهنگی رها شده و پیامد‌های ناشی از آن به شدت‌گرفتن آسیب‌های اجتماعی و جرائم منجر می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار