کد خبر: 1118798
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
رئیس شرکت دولتی انرژی هسته‌ای اوکراین روز یکشنبه ادعا کرد که نشانه‌هایی در باره آمادگی احتمالی نیرو‌های روسیه برای خروج از نیروگاه اتمی زاپوریژیا وجود دارد.

پترو کوتین رئیس شرکت انرژواتم اوکراین در تلویزیون این کشور گفت که در هفته‌های اخیر اطلاعاتی در باره نشانه‌های آمادگی احتمالی نیرو‌های روسیه برای ترک این تاسیسات و تحویل آن به آژانس بین المللی انرژی اتمی، دریافت کرده ایم.

چنین رخدادی تغییر عمده و مهمی در جبهه‌های نبرد به ویژه در منطقه زاپوریژیا در جنوب شرقی اوکراین به شمار می‌رود که بخشی از ان تصرف شده و در ماه‌های گذشته، تغییر اندکی در آن‌ها ایجاد شده است.

کوتین افزود: گزارش‌های بسیاری در رسانه‌ای روسیه انتشار یافته که تخلیه این تاسیسات و شاید تحویل دادن و بازگرداندن آن به نهاد هسته‌ای وابسته به سازمان ملل متحد، ارزش خواهد داشت.

روسیه و اوکراین که فاجعه هسته‌ای ۱۹۸۶ چرنوبیل در آن رخ داده، از ماه‌ها پیش بار‌ها یکدیگر را به گلوله باران مجتمع راکتور ژاپوریژیا متهم کرده اند که از مدار خارج شده است. این نیروگاه پیش از خارج شدن از مدار، نزدیک به یک پنجم برق اوکراین را تامین می‌کرده است.

رافائل گروسی رئیس آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در ۲۳ نوامبر برای بررسی ایجاد منطقه حفاظتی در اطراف این نیروگاه و جلوگیری از فاجعه هسته ای، با یک هیئت روسیه در استانبول دیدار کرد.

آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای روز جمعه اعلان کرد که سه نیروگاه هسته‌ای اوکراین تحت نظارت کی یف، ۲ روز پس از موشک باران روسیه که منجر به تعطیل شدن آن‌ها برای نخستین بار پس از ۴۰ سال فعالیت شده بود، دوباره به شبکه سراسری متصل شده اند.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار