معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تلاش شهرداری برای خرید ۳۰۰ اتوبوس سه کابین برای پایتخت خبر داد.
جلال بهرامی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران با ارائه گزارشی در مورد نحوه تأمین اتوبوسهای پایتخت گفت: ۲هزارو۱۰۰ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی باید تا پایان سال اورهال شوند و تعهد وزارت کشور نیز تأمین ۲هزار دستگاه اتوبوس است. وی با بیان اینکه وزارت کشور اعلام کرده بود که توان تأمین ۳۰۰ دستگاه اتوبوس سه کابین را دارد که با فرمول تأمین مالی مشترک وزارت کشور و شهرداری خریداری شود، تصریح کرد: ما عین ۳۰۰ دستگاه را برای شهر تهران تأمین میکنیم که کارهای بانکی در حال انجام است. نکته قابلتوجه این است که هر دستگاه اتوبوس سه کابین ظرفیتش معادل سه دستگاه اتوبوس تککابین است.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه وزارت کشور زمینه تولید را فراهم میکند و باید بگویم که برخی از خطوط اتوبوس تولید داخلی بین چهار تا شش ماه بعد از پیشپرداخت باید قطعات و نیروی انسانیشان را تکمیل کنند، افزود: اینکه ۵۰۰ دستگاه اورهال شود یا نشود تأثیری در حمل و نقل عمومی ندارد. هر چند که من اطلاعات این اتوبوسها را با پلاک و شرایطش در گزارش شورا ارائه میکنم، اما موضوع اصلی این است که ناوگان ما فرسوده است و این عقبماندگی با ۵۰۰ دستگاه جبران نمیشود.
وی با بیان اینکه برخی شرکتها حتی توان ساخت یک اتوبوس را ندارند، گفت: مکاتبهای با ۱۵ تولیدکننده داشته و اعلام کردهایم که در یک بازه ۳۶ ماهه چقدر ظرفیت تحویل دارند. نکته قابلتوجه این است که اکثر این تولیدکنندگان حتی سایپا ظرفیت تولیدیاش صفر بودهاست. این نشان میدهد که تولیدکنندگان ما تازه میخواهند خط تولید خود را راهاندازی کنند. بهرامی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۸ افق ۱۰ هزار اتوبوس پیشبینی شدهاست، تصریح کرد: نزدیکترین راه تأمین اتوبوس واردات است. ما با وزارت اقتصاد، مجلس و دولت رایزنی کردیم و رئیسجمهور نیز دستورش را صادر کردهاست که مقدمات واردات ۲هزار دستگاه اتوبوس انجام شود، اما هنوز وزارت صمت دستورالعمل اجرایی آن را صادر نکرده و این در حالی است که کشورهای خارجی و همسایه میتوانند در کوتاهترین زمان این اتوبوسها را تأمین کنند.
وی با بیان اینکه ما با پنج خودروساز با اولویت خرید هزارو۵۰۰ دستگاه اتوبوس گازوئیلی و هزارو۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و گازی وارد مذاکره شدیم و در حال توافق هستیم که ۲۵ درصد موارد به صورت غیرنقد تأمین شود، گفت: بازپرداخت به صورت هشت ساله است تا فشار مالی بر دوش شهرداری نباشد. آمارهایی که در مورد اتوبوسرانی بیان میشود مربوط به اتوبوسهای بخش خصوصی است که ۱۰ سال تعهد کار دارند و بعد از آن عملاً مالکیتشان به همان شرکت خصوصی انتقال داده میشود و در حال حاضر عمر مفید این اتوبوسها به بیش از ۱۵ سال رسیده و عملاً اجازه آنها دست ما نیست و هر لحظه که بخواهند میتوانند خدمات ارائه نکنند؛ این میزان اتوبوس ۳هزار دستگاه است که البته اکثر آنها زمینگیر شدهاند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد واگن ملی نیز با بیان اینکه ۹۸ درصد فرآیند آن توانسته استانداردهای لازم را کسب کند و تنها ۲ درصد برای ورود اولین رام به ناوگان فاصله وجود دارد، گفت: در مورد ۶۳۰ واگن نیز باید بگویم که طبق مصوبه ۱۵ درصد باید توسط دولت تأمین اعتبار شود، اما مسئله اینجاست که دو سال بعد از انعقاد قرارداد این واگنها به دست ما میرسد و ما مسیری را طی کردیم که وقتی در حال ساخت سفارش هستند واگنهای پیمایشی در خط بگذاریم. رایزنی با روسیه، چین و برخی شرکتها انجام شده و بخش خصوصی چند سفر به روسیه نیز داشتهاست.