کد خبر: 1118526
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
طی سال‌های اخیر، خشونت‌های لهستان علیه پناهجویان با انتقادات گسترده‌ای در سطح بین‌المللی همراه شده است.

لهستان در حدود دو سال اخیر به طور غیرقانونی و گاهی با خشونت مهاجران و پناهجویان را به بلاروس باز می‌گرداند.

در سال ۲۰۲۲ و در ادامه این خشونت‌های مرزی، دستکم یک مهاجر در آب‌های مرزی غرق شده و تعدادی دیگر نیز ناپدید شده‌اند.

«یدیا گال»، پژوهشگر ارشد اروپا و آسیای مرکزی در دیده بان حقوق بشر، در این باره می‌گوید: این غیرقابل قبول است که یک کشور اتحادیه اروپا مردمی را وادار کند به شرایطی که تنها می‌توان آن را به عنوان شرایط جهنمی توصیف کرد، بازگردند.

بازگرداندن غیرقانونی مهاجران و آزار متعاقب آن‌ها با سیاست‎هایی که مقامات لهستانی آن را «در‌های باز لهستان» عنوان می‌کنند در تضاد کامل است.

بین ماه مارس و می، دیده‌بان حقوق بشر با ۹ مهاجر از جمله خانواده‌های دارای فرزند، یک کارشناس حقوق بشر و فعالان حقوق بشری مصاحبه تلفنی انجام داد.

دیده بان حقوق بشر همچنین با نمایندگان دو ایستگاه مرزبانی و دو مرکز بازداشت اتباع خارجی در لهستان مصاحبه کرده است.

افراد مصاحبه شونده گفتند که مرزبانان لهستانی آن‌ها را در ماه مارس و آوریل به بلاروس اخراج کرده‌اند، گاهی اوقات با خشونت و بدون روند قانونی و علی‌رغم درخواست پناهندگی آنها.

دیده بان حقوق بشر در گزارشی در نوامبر ۲۰۲۱ تخلفات مشابهی از جمله خشونت و استفاده از زور توسط مقامات مرزی لهستان را مستند کرده است.

فرماندهان دو ایستگاه گارد مرزی در لهستان طی ماه می‌تایید کردند که با استناد به قانون اکتبر ۲۰۲۱ لهستان که اجازه خروج پناهجویان را از خاک لهستان به بلاروس می‌دهد، آن‌ها را عقب می‌رانند.

این فرماندهان گفتند از آنجایی که هیچ توافقنامه رسمی برای پذیرش مجدد با بلاروس وجود ندارد، نگهبانان به سادگی مهاجران و پناهجویان را به حصار سیم خاردار در مرز می‌برند و به آن‌ها دستور می‌دهند که به عقب بازگردند.

منبع: میزان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار