کد خبر: 1118525
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
 تهران می‌گوید که به تازگی یک نشست در سطح کارشناسی بین ایران و اوکراین برگزار شده، جایی که در آن ادعای طرف اوکراینی درباره استفاده روس‌ها از تسلیحات ایرانی بررسی شد. تهران گفته که کی‌یف، هیچ مدرک قابل اتکایی که نشان دهد ایران در اوکراین مداخله مستقیم دارد، ارائه نکرده است. 
 تهران می‌گوید که به تازگی یک نشست در سطح کارشناسی بین ایران و اوکراین برگزار شده، جایی که در آن ادعای طرف اوکراینی درباره استفاده روس‌ها از تسلیحات ایرانی بررسی شد. تهران گفته که کی‌یف، هیچ مدرک قابل اتکایی که نشان دهد ایران در اوکراین مداخله مستقیم دارد، ارائه نکرده است. 
 
چند روز بعد از نشست کارشناسی بین ایران و اوکراین برای بررسی ادعای کی‌یف درباره استفاده روس‌ها از تسلیحات ایرانی در اوکراین، مقام‌های مطلع ایرانی که نام آن‌ها فاش نشده، دیروز گفتند که طرف اوکراینی هیچ مدرک قابل اتکایی درباره استفاده روسیه از تسلیحات ایرانی در جنگ اوکراین ارائه نکرده است. نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی که صحبت‌های منابع ایرانی را منتشر کرده، جزئیات بیشتری در این باره منتشر نکرده، ولی سکوت چندروزه مقام‌های اوکراینی از محتوای این جلسه، نشان‌دهنده نزدیک بودن روایت طرف ایرانی در این باره است. هفته قبل اولگ نیکولِنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین، در گفتگو با سی‌ان‌ان تأیید کرد که کارشناسانی از ایران و اوکراین در مورد ابهامات و اتهامات مطرح شده در مورد به‌کارگیری پهپاد‌های ساخت ایران توسط روسیه در جنگ علیه اوکراین دیدار و گفتگو کرده‌اند، ولی او تأکید کرد: «نمی‌توانم جزئیات آن را بازگو کنم.» او گفته که «همین قدر به شما بگویم که طرف اوکراینی به اقدامات سخت‌گیرانه خود به منظور جلوگیری استفاده روسیه از سلاح‌های ایرانی در جنگ علیه اوکراین ادامه خواهد داد» و در یک موضع‌گیری نزدیک به تهدید، گفته که «اوکراین به ایران اطلاع داده است که عواقب همدستی در تجاوز روسیه با منافعی که احتمالاً [ایران]از همکاری با روسیه به دست خواهد آورد «غیرقابل قیاس خواهد بود.» تقریباً همزمان با این اظهارنظر طرف اوکراینی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در یک موضع‌گیری که به نظر می‌رسید طعنه‌ای غیرمستقیم به طرف اوکراینی دارد، در کنفرانس خبری با خبرنگاران گفت که وزیر خارجه اوکراین در تماس تلفنی به او گفته «یک پهپاد سالم به دست‌شان افتاده که روسی است، اما [صرفاً]شبیه شاهد ۱۳۶ ایران است.» امیرعبداللهیان گفته که در پاسخ به همتای اوکراینی خود گفته است «حرف یعنی ایران به مواضع خودش پایبند است.»
 در اوکراین بود نه سوریه! 
هنوز چند روز از نشست کارشناسان ایران و اوکراین نگذشته، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین ادعا کرد که شماری از مستشاران ایرانی در شبه‌جزیره کریمه کشته شده‌اند. این ادعا تقریباً روز جمعه مطرح شد که برخی منابع از شنیده شدن صدای انفجار در این منطقه و فعال شدن پدافند هوایی خبر دادند و واسیلی تلیژنکو، رئیس منطقه کریمه هم موضع را تأیید کرد. تلیژنکو در عین حال روز جمعه به خبرگزاری تاس گفت: «صدای انفجار‌هایی در آرمیانسک شنیده شده و پدافند هوایی در خارج از شهر فعال شده است. موضوع با همه دستگاه‌های ذی‌ربط هماهنگ شده و وضعیت عادی است.»‌به فاصله یک روز بعد از طرح این ادعا، برخی سایت‌های فارسی زبان وابسته به اپوزیسیون جمهوری اسلامی در خارج، از قول یک منبع آگاه ادعا کردند که سرهنگ داود جعفری که منابع ایرانی می‌گویند در سوریه در اثر انفجار بمب کنار جاده‌ای حوالی دمشق شهید شده، یکی از فرماندهان اعزامی سپاه به اوکراین بود که به ادعای آنها «در کریمه کشته شده است.» این منبع هیچ استنادی به غیر از این ادعا که جسد (شهید) جعفری ابتدا از محل دیگری به دمشق و سپس از آنجا پنج شنبه صبح سوم آذرماه به تهران منتقل گردید، ارائه نکرده و جالب‌تر اینکه در هفته‌های اخیر دست‌کم ۱۸ نفر از اعضای سپاه پاسداران اعزامی پس از عقب‌نشینی روسیه از خرسون اسیر بوده‌اند که «نیرو‌های روسیه به صورت عمدی ساختمانی را که این اسیران در آن‌ها نگهداری می‌شدند هدف شلیک موشک قرار دادند و همگی این افراد کشته شدند.» این منبع نگفته که کی‌یف اجساد این اسرا را در دست دارد یا نه؟! دولت اوکراین چند هفته هم بحث انتقال موشک‌های ایرانی به اوکراین را مطرح کرد؛ موضوعی که «پاتریک رایدر» سخنگوی پنتاگون گفت که وزارت دفاع امریکا شواهدی در دست ندارد که نشان دهد تهران به مسکو موشک بالستیک ارسال کرده باشد. نورنیوز با اشاره به طرح ادعای کشته شدن شماری از نیرو‌های ایرانی در منطقه کریمه، نوشته که این ادعا نیز مانند ادعای استفاده از پهپاد‌های ایرانی توسط روسیه در جنگ اوکراین کذب بوده و عاری از حقیقت است. نورنیوز نوشته است: «به‌نظر می‌رسد حال که با توافق دو کشور مقرر شده طرف اوکراینی در جلسه مشترک آتی مستندات خود را جمع‌آوری و ارائه کند، کی‌یف که دستان خود را از ارائه مستندات خالی می‌بیند، در اقدامی پیش‌دستانه سعی کرده با فرار به جلو و ارائه آدرس غلط، فضا را به سمت دیگری سوق دهد.»
 پوتین: حتی نمی‌دانند چه می‌کنند
ظاهراً شرایط جنگی که اوکراینی‌ها با آن روبه‌رو هستند، وضعیت روانی خاصی پدید آورده که اتهام به دولت‌های دیگر، بخشی از فضای تخلیه روانی به حساب می‌آید. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیروز در ملاقات با مادران شماری از سربازان روس گفت که بسیاری از اوکراینی‌ها «حتی نمی‌دانند چه کار می‌کنند» یا متوجه می‌شوند که از آن‌ها به عنوان سپر دیگران استفاده می‌شود. او گفته که آن‌ها بازی دیگران را انجام می‌دهند، اما ما باید برای منافع خود، برای مردم و برای کشورمان بجنگیم. ولادیمیر پوتین گفت: جمهوری‌های دونباس باید زودتر به روسیه می‌پیوستند، شاید جان‌های کمتری از دست می‌رفت. به گزارش ایسنا به نقل از راشاتودی، رهبر روسیه گفت: ممکن بود تعداد زیادی از تلفات غیرنظامی وجود نداشت، این تعداد کودک کشته نمی‌شد. با این حال، او اظهار داشت که در سال ۲۰۱۴، روسیه درک کاملی از وضعیت دونباس یا احساسات واقعی مردم محلی نداشت. پوتین خاطرنشان کرد: «ما معتقد بودیم که ممکن است همچنان بتوانیم به توافقی دست یابیم و... دونتسک و لوهانسک را با اوکراین در چارچوب توافقنامه‌های مینسک متحد کنیم. رئیس‌جمهور در توضیح بیشتر درباره این موضوع، کودتای سال ۲۰۱۴ در کی‌یف را عامل بحران بعدی در دونباس و درگیری بین روسیه و اوکراین دانست. او گفت: «اگر کودتای اوکراین در سال ۲۰۱۴ نبود، هیچ یک [از اینها]اتفاق نمی‌افتاد.» وی افزود: در آغاز قرن، به روس‌ها گفته شد که اگر کنترل خارج را بپذیرند و شروع به «بازی در زمین دیگران» کنند، همه چیز عالی خواهد بود. این افراد خارجی به دنبال کنترل روسیه بودند که وضعیت کنونی را «از جمله در منطقه عملیات ویژه نظامی» ایجاد کردند. پوتین بدون نام بردن به طور خاص از غرب گفت که خارجی‌ها در اوکراین نیز نفوذ قابل‌توجهی داشتند، اما پس از سال ۲۰۱۴ آن‌ها کنترل کامل آن کشور را به دست آوردند. من درک می‌کنم که ما برای بحث جدی در مورد مسائل سیاسی اینجا جمع نشده‌ایم، اما با این حال، اگر کودتای سال ۲۰۱۴ در اوکراین رخ نمی‌داد، هیچ یک از این‌ها اتفاق نمی‌افتاد؛ به سادگی هیچ کدام. ایالات متحده اعتراضات میدان را به قول ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه «جراحی» کرد و در نتیجه ناسیونالیست‌های اوکراینی در فوریه ۲۰۱۴ قدرت را به دست گرفتند. او آن‌ها را «نئونازی‌های آشکار» توصیف کرد که قاتل استپان باندرا، همکار نازی‌ها در جنگ جهانی دوم را تمجید می‌کنند. پسران ما در منطقه عملیات ویژه نظامی با چه کسانی می‌جنگند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار