کد خبر: 1118516
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
برخی از مرغداران از آن دست تولیدکنندگانی هستند که توقع حمایت‌های همه‌جانبه از دولت دارند. از یک سو درخواست خرید مرغ مازادشان را دارند و از سوی دیگر توقف توزیع مرغ منجمد در بازار را درخواست می‌کنند. از نظر آن‌ها باید مرغ یکه‌تاز بازار باشد و هرگاه تقاضا کم شد، دولت با قیمت مناسب از مرغدار خریداری کند و هر آن که اراده کردند، قیمت‌ها را گران کنند.
بهناز قاسمی

برخی از مرغداران از آن دست تولیدکنندگانی هستند که توقع حمایت‌های همه‌جانبه از دولت دارند. از یک سو درخواست خرید مرغ مازادشان را دارند و از سوی دیگر توقف توزیع مرغ منجمد در بازار را درخواست می‌کنند. از نظر آن‌ها باید مرغ یکه‌تاز بازار باشد و هرگاه تقاضا کم شد، دولت با قیمت مناسب از مرغدار خریداری کند و هر آن که اراده کردند، قیمت‌ها را گران کنند.
در یک هفته اخیر فعالان بازار مرغ در گفتگو با رسانه‌ها مدام از زیان تولیدکننده سخن می‌گویند و تلاش می‌کنند از کانال رسانه‌ها دولت را تحت فشار قرار دهند تا توزیع مرغ منجمد را متوقف کند. این در حالی است که بسیاری از خانواده‌های ایرانی توان خرید مرغ ۷۰ تا ۸۰ هزار تومانی را ندارند و چاره‌ای جز خرید مرغ منجمد ۵۰‌هزار‌تومانی ندارند. آیا به خاطر سود مرغداران باید برخی از اقشار جامعه از خرید مرغ محروم شوند؟
مرغ جزو کالا‌های پرمصرف در کشور است. بسیاری از خانوار‌ها حداقل هفته‌ای یک بار مرغ خریداری می‌کنند. با حذف ارز دولتی از واردات نهاده‌های طیور و دامی مرغداران مدعی شده‌اند قیمت تمام‌شده مرغ گران شده و از خرداد ماه تاکنون در دو مرحله قیمت مرغ را گران کرده‌اند.
اکنون هر کیلو مرغ ۷۰ تا ۷۵‌هزار تومان به فروش می‌رسد و قیمت‌ها در روز‌های پایانی هفته، تعطیلات اعیاد و عزاداری‌ها به یک باره گران‌تر نیز می‌شود.
سال‌های گذشته که مرغداران به منظور سود بیشتر تبانی و جوجه‌ریزی را کم یا زیاد می‌کردند، دولت به منظور حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده نسبت به خرید مرغ مازاد از مرغداری‌ها اقدام می‌کرد و هرگاه بازار با کمبود مواجه می‌شد، مرغ منجمد را توزیع می‌کرد تا به اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر فشار وارد نشود.
از یک ماه گذشته که قیمت مرغ گران شده دولت به تدریج مرغ منجمد را در بازار توزیع کرده است، اما مرغداران که به دلیل افزایش قیمت‌شان با کاهش تقاضا در بازار مواجه شده‌اند، بار دیگر جار و جنجال راه می‌اندازند و تلاش می‌کنند از طریق رسانه‌ها دولت را تحت فشار قرار دهند تا توزیع مرغ منجمد متوقف شود. این فعالان بازار مرغ بدون توجه به کشش بازار و ناتوانی مالی برخی دهک‌های کم‌درآمد و آسیب‌پذیر به دنبال سود خودشان هستند و عرضه مرغ منجمد را بلای جان تولیدکنندگان عنوان می‌کنند.
بنا بر گفته برخی فعالان صنعت طیور توزیع مرغ منجمد در بازار مصرف را به سمت مرغ منجمد هدایت می‌کند و تقاضای مرغ گرم کم می‌شود. آن‌ها نگران انباشت مرغ گرم هستند و می‌گویند با این اقدام دولت قیمت مرغ گرم کمتر از قیمت تمام‌شده می‌شود که در نهایت تولیدکنندگان متضرر خواهند شد، البته وزارت جهاد به منظور حمایت از تولیدکننده اخیراً قیمت مرغ منجمد را اصلاح کرده است تا تقاضا به مرغ گرم هدایت شود. علاوه بر این قیمت آن را به ۵۰‌هزار تومان افزایش داده است، اما همچنان تولیدکنندگان مرغ از وضعیت بازار گلایه دارند و حمایت‌های بیشتری را از دولت طلب می‌کنند. اینکه مرغداران توقع دارند در شرایط افزایش تولید، دولت مرغ را با هزینه بالا از مرغداری‌ها جمع‌آوری کند، اما در بازار به صورت منجمد عرضه نکند، غیرمنطقی و نادرست است.
مسئولان وزارت جهاد کشاورزی که تلاش می‌کنند هم از تولیدکننده و هم مصرف‌کننده حمایت کنند، معتقدند مرغ خریداری‌شده امکان صادرات ندارد چراکه وزن مرغ‌های استاندارد ۵/۱ کیلو گرم نیست و بازار‌های صادراتی ایران در خصوص مرغ استاندارد‌های سختگیرانه‌ای دارند.
در این خصوص حبیب اسدالله‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه عرضه مرغ منجمد برای تنظیم بازار است، اظهار کرد: وقتی در بازار کمبودی وجود دارد، دولت مکلف به عرضه مرغ منجمد است تا تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد کند، اما در حال حاضر مازاد تولید داریم و شرکت پشتیبانی امور دام نیز عملاً اقدام به جمع‌آوری مرغ آرین کرده است و سویه‌های دیگر را جمع‌آوری نمی‌کند.
وی ادامه داد: مرغداران به ازای هر کیلو مرغ ۸ هزار تا ۱۰‌هزار تومان ضرر می‌کنند. در نتیجه وقتی هم عرضه زیاد و هم قیمت مرغ پایین است، توزیع مرغ منجمد به هر قیمتی تزریق سم به صنعت است.
مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در پاسخ به اینکه گفته می‌شود عرضه مرغ منجمد در بازار محدود شده است، گفت: صرف‌نظر از میزان عرضه در بازار اعتقاد ما این است که در شرایط فعلی که تولید مازاد داریم، نباید هیچ مرغ منجمدی در بازار عرضه شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار