کد خبر: 1118336
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴
ادعای رابرت مالی:
رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین مدعی شد قطعنامه ضد ایرانی شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، غربی و ضد ایرانی نیست.
 

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران جمعه شب به وقت محلی ادعا کرد قطعنامه اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو اقدام غرب علیه ایران نبوده است.

رابرت مالی مدعی شد: قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل مورد حمایت بیش از ۲۴ کشور از سراسر دنیا قرار گرفت و بر خلاف ادعای حکومت ایران، اقدامی غربی نبود.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بدون اشاره به تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایرانیان ادعا کرد این قطعنامه، ضد ایرانی نیست و قطعنامه‌ای است که از مردم ایران حمایت کرده و خواستار پاسخگو کردن کسانی است که حقوق اساسی‌ مردم را از آنها سلب می‌کنند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو روز پنجشنبه ۲۴ نوامبر/ ۳ آذر پس از نشستی چند ساعته، قطعنامه ضدایرانی درباره آنچه «وضعیت حقوق بشر در ایران» خوانده شده، به تصویب رساند. این قطعنامه با ۲۵ رای مثبت،۶ مخالف و ۱۶ رای ممتنع به تصویب رسید.

چین، پاکستان، اریتره، ونزوئلا، کوبا و ارمنستان ۶ کشوری بودند که به قطعنامه شورای حقوق بشر ضد ایران رای مخالف دادند. کشورهای بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزی، قزاقستان، مالاوی، مالزی، موریتانی، نامبیا، قطر، سنگال، سودان، امارات و ازبکستان به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه ، اوکراین، فنلاند، چک، لوکزامبورگ، هلند، لهستان، آرژانتین، بنین، گابن، گامبیا، هندوراس، ژاپن، لیبی، لیتوانی، جزایر مارشال، مکزیک، مونته‌نگرو، نپال، پاراگوئه ، کره و سومالی نیز به این قطعنامه رای مثبت دادند.

مقامات آمریکایی پس از تصویب قطعنامه ضد ایرانی حقوق بشری در ژنو، از آن استقبال و بار دیگر با حمایت از ناآرامی ها در ایران و تکرار ادعاهای خود، مقامات جمهوری اسلامی ایران را به فشار بیشتر تهدید کردند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید شامگاه پنجشنبه به وقت محلی با اشاره به رای شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران گفت: این شورا با اکثریت قاطع آرا، به ایجاد یک هیات حقیقت‌یاب، برای تحقیق در مورد نقض حقوق بشر در ایران رای داد.

مشاور امنیت ملی آمریکا، این رای را "نمایش آشکار تعهد روزافزون بین‌المللی، برای پاسخگویی رژیم ایران به خاطر سرکوب وحشیانه‌اش علیه مردم ایران" خواند.

سالیوان در ادامه ادعاهایش افزود: از آلمان و ایسلند برای رهبری این تلاش سپاسگزاریم. بیست و پنج کشور عضو شورا در کنار مردم ایران ایستادند. ایالات متحده و شرکای ما به بازخواست عاملان خشونت علیه معترضان ایرانی ادامه خواهند داد.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره کننده ارشد دولت بایدن نیز با تکرار ادعاهای سالیوان، تصویب این قطعنامه را نشان‌دهنده "عزم جامعه بین‌المللی برای توجه به موارد جدی نقض حقوق بشر" خواند.

وی در ادامه ادعاهایش افزود: همانطور که نماینده آمریکا در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل گفت مقامات ایرانی نمی‌توانند این سرکوب خشونت‌آمیز را به صورت گمنام انجام دهند. جامعه بین‌المللی نظاره ‌گر است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای در پی تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو در حمایت از برهم زنندگان نظم عمومی جامعه ایران و اغتشاشگران مدعی شد: حکومت ایران به این اعتراضات با سرکوب بیرحمانه معترضان مسالمت‌آمیز، از جمله واکنش مرگبار در ۱۹ نوامبر در مهاباد، دستگیری‌های گسترده از جمله بازداشت روزنامه‌نگاران و استفاده از حکم اعدام علیه معترضان مسالمت‌آمیز پاسخ داده است.

بلینکن به اغتشاشگران وعده داد: آمریکا به حمایت از مردم ایران در مقابل این سرکوب بیرحمانه ادامه می دهد.

بلینکن همسو با مخالفان جمهوری اسلامی ایران، وعده داد همانطور که کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا اخیرا اعلام کرد، آمریکا در حال همکاری با سایر کشورها برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان است.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد ما مشتاقانه منتظر روزی هستیم که همه ایرانیان بتوانند از حقوق بشر و آزادی های اساسی مندرج در بیانیه جهانی حقوق بشر برخوردار شوند. این روز بسیار عقب افتاده است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه شب به وقت محلی در آستانه ۲۵ نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان و آغاز کمپین ۱۶روزه اقدام جهانی علیه خشونت‌های جنسیتی، این ادعا را در بیانیه‌ای تکرار کرد.

بایدن در بخشی از این بیانیه که در آستانه تشکیل نشست سیاسی شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو صادر شده است، مدعی شد: ما در کنار زنان ایران هستیم که برای مطالبه حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود با خشونت و ظلم روبرو هستند.

دولت بایدن از آغاز حوادث داخلی ایران، حمایت از ناآرامی ها را در دستور کار خود قرار داده و از برهم زنندگان نظم عمومی حمایت و با برگزاری نشست هایی با مخالفان جمهوری اسلامی ایران بر اقدامات ضد ایرانی خود شدت بخشیده و بر فهرست تحریم های ضد ایرانی به بهانه نقض حقوق بشر افزوده است.

وزارت خزانه داری آمریکا در تازه ترین اقدام، روز چهارشنبه به وقت محلی، دوم آذرماه، اسامی سه مقام محلی در استان کردستان ایران را به فهرست تحریم‌های خود علیه ایران به بهانه نقض حقوق بشر افزود.

ادعای بایدن در حمایت از زنان ایران در حالی است که دولت او به صراحت اعلام کرده در پی تعلیق عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل است.

کامالا هریس معاون بایدن، پس از دیدار با یکی از به اصطلاح فعالان حقوق بشر که از مخالفان جمهوری اسلامی ایران و حامیان افزایش تحریم ها علیه ملت ایران است، دوم نوامبر /۱۱ آبان ماه همزمان با نشست غیررسمی (آریا فرمولا) و ضد ایرانی سازمان ملل درباره حوادث اخیر ایران، در بیانیه ای قصد واشنگتن برای همکاری با شرکا به منظور حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد را اعلام کرد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران معتقد است همکاری راستین در محیط بین‌المللی و پایبندی محکم به اصول عدم جانبداری، بیطرفی و غیرگزینشی عمل کردن، بهترین راه برای ارتقای مؤثر و حمایت از حقوق بشر است.

به گزارش ایرنا، رهبر انقلاب اسلامی از ابتدای حوادث اخیر چندین‌بار به برنامه‌ریزی دشمن از ماهها قبل برای ایجاد اغتشاش و آشوب در کشور اشاره کرده‌اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ۱۴ خردادماه سال جاری در حرم مطهر امام خمینی(ره) در بیاناتی تأکید کردند که: «امروز مهم‌ترین امید دشمنان برای ضربه زدن به کشور، امید بستن به اعتراضات مردمی است. امیدشان به این است که بلکه بتوانند با کار روانی، با فعّالیّتهای اینترنتی و فضای مجازی و انواع و اقسام اینها، با پول، با مزدورپروری، مردم را در مقابل نظام اسلامی و جمهوری اسلامی قرار بدهند.» ۱۴۰۱/۰۳/۱۴

ایشان همچنین در بیانات دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی(ع) و دیدار اخیر با جمعی از دانش‌آموزان، مردم را برای شناخت نقشه اصلی دشمن به بیانیه‌های وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ارجاع دادند.

وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ششم آبان ماه امسال در بیانیه مشترکی به مداخلات رژیم آمریکا در ناآرامی های اخیر ایران پرداختند و اعلام کردند: مستندات اطلاعاتی موجود نشان می‌دهند سرویس جاسوسی سیا (C.I.A) با همکاری سرویس‌های جاسوسی هم پیمان و نیابتی‌های مُرتجع، پیش از آغاز آشوب‌ها، به شیوه‌هایی که اشاره خواهد شد برای راه‌اندازی یک غائله سراسری در ایران با هدف ارتکاب جنایت علیه ملّت بزرگ ایران و تمامیت ارضی کشور و نیز زمینه سازی برای تشدید فشارهای خارجی، طراحی مبسوطی به‌عمل آورده بود.

در بیانیه وزارت اطلاعات ایران و سازمان اطلاعات سپاه آمده است: طبق اطلاعات موجود نقش اصلی را در این میان آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (C.I.A) به عهده داشت و از همکاری نزدیک سرویس اطلاعات خارجی انگلیس خبیث، سرویس اطلاعات خارجی رژیم کودک کش صهیونیستی (موساد) و سرویس اطلاعات خارجی اَشرافیت بَدَوی آل سعود و چند کشور دیگر برخوردار بود. اطلاعات معتبری در اختیار است که برنامه ریزی و اجرای عملّیاتی بخش عمده آشوب‌ها توسط سرویس موساد با همکاری شقی‌ترین گروهک‌های تروریستی صورت گرفته است.

این بیانیه مشترک می افزاید: شایان ذکر است که پیش از حادثه‌ اخیر و از سال گذشته، ائتلاف مذکور، موضوعات و مناسبت‌های دیگری را برای آغاز آشوب ها طراحی کرده بودند که با الطاف حضرت احدیت و تلاش‌های سربازان گمنام امام زمان (عج) و جامعه اطلاعاتی پرافتخار کشور خنثی شده بودند؛ مقاطعی همچون سالگرد برخی وقایع سال‌های گذشته، مقطع اجرای طرح بزرگ و ملّی مردمی سازی یارانه‌ها در اوایل سال جاری، و پروژه آمریکایی کشف حجاب در ۲۱ تیرماه گذشته و ...

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار