کد خبر: 1118195
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
محمدجواد اخوان*
شجره طیبه بسیج، این یادگار ارزشمند امام راحل (ره) از منحصربه‌فرد‌ترین سازماندهی‌های مردمی در سطح ملی است که البته تأثیرات فراملی بسیاری نیز داشته است

شجره طیبه بسیج، این یادگار ارزشمند امام راحل (ره) از منحصربه‌فرد‌ترین سازماندهی‌های مردمی در سطح ملی است که البته تأثیرات فراملی بسیاری نیز داشته است. این شبکه وسیع مردمی در طول بیش از چهار دهه گذشته تقریباً حل‌المسائل اصلی کشور و مهم‌ترین پیش‌برنده انقلاب اسلامی در داخل و خارج بوده است. برکات وجودی این پدیده بی‌نظیر فراتر از آن است که در سطور محدود این نوشتار حتی فهرست شود، اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین پرسش در باب آینده بسیج و انقلاب اسلامی است. به بیان دیگر، بسیج و بسیجیانی که در گام اول انقلاب بار‌های اصلی نظام و کشور را بر دوش کشیده‌اند، در دومین گام آن و در طلیعه قرن پانزدهم هجری شمسی چه رسالت و مسئولیتی بر دوش دارند؟
روشن است که بسیج باید نقاط قوتی که در این ۴۰ سال به دست آورده و توانمندی و ظرفیت‌هایی را که در خدمت کشور به فعلیت رسانده، باید حفظ کند و اساساً انتظار آن است که بسیج حداقل بتواند همان سطح از خدمت مخلصانه و انقلابی را به جامعه عرضه نماید. اما این انتظاری حداقلی است و نمی‌توان به آن اکتفا کرد. اگر بسیج ظرفیتی متصل به دریای بی‌انت‌های مردم است -که حقیقتاً چنین است- و در طول چهار دهه گذشته فتوحاتی اعجاب‌آور در زمینه‌های مختلف برای ملت ایران به ارمغان آورده، چرا نباید انتظار داشت که در آینده نیز ابواب گشوده نشده جدیدی را در برابر این کشور بگشاید.
مهم‌ترین مسئله انقلاب اسلامی در قرن پانزدهم و گام دوم، ریل‌گذاری صحیح به سوی شکل‌گیری تمدنی اسلامی ایرانی است که در آن حیات طیبه مادی و معنوی در شأن ایران و ایرانی رقم خورد و الگویی برای جهانیان باشد. اما این ریل‌گذاری یک پیش‌نیاز حیاتی دارد و آن اصلاح عدم‌الفتح‌ها و چالش‌های برجای‌مانده از سوءمدیریت‌های دهه ۹۰ و بازگرداندن کشور به مسیر رونق و شکوفایی اقتصادی است که در پی آن هم سفره و معیشت مردم پررونق شود و هم اقتصاد ملی مقاوم و قدرتمند گردد. این فوری‌ترین عرصه تحرک انقلابی بسیج و بسیجی است و با به میدان آمدن نیروی عظیم مردمی بسیج می‌توان امید داشت که گره‌های اقتصادی بسیار که هم مردم را کلافه کرده و هم تهدیدگر سرمایه اجتماعی شده، گشوده شود.
رونق اقتصادی و پربرکت شدن سفره مردم، فقط با اتخاذ یک یا چند سیاست اقتصادی از نهاد رسمی محقق نمی‌شود و نیازمند عزمی جمعی و اراده‌ای پولادین برای به فعلیت رساندن تصمیمات صحیح است که این دو خصیصه از ویژگی‌های مهم بسیج و بسیجیان است و امروز بسیج می‌تواند با همکاری تنگاتنگ با دستگاه‌های مسئول اجرایی موانع بزرگی را از مسیر پیشرفت اقتصادی بر دارد. فرصت بی‌نظیر وجود این شبکه عظیم مردمی و پرانگیزه در اختیار مسئولانی است که همت خود را حل مسائل کشور از طریق مقاوم، مردمی و مقتدر ساختن اقتصاد کشور قرار دهند
اگر از این فرصت بی‌نظیر بهره جوییم و سطحی حتی حداقلی از مشکلات عدیده اقتصادی را برطرف کنیم، مجال ورود تمام‌عیار به آن رسالت آرمانی و تمدنی مهیا خواهد بود. عرصه‌ای شگرف که نیل به آن فقط با نگاه آرمانی و متعالی بسیج ممکن خواهد بود و با آن است که محقق شدن اهداف عالی گام دوم انقلاب را می‌توان امیدوار بود. در طلیعه قرن پانزدهم هجری شمسی، انقلابی که از دل طوفان‌ها و فتنه‌های پیچیده به‌سلامت عبور کرده و پایمردی زنان و مردانش در این مسیر را به رخ جهانیان کشیده، چشم‌انتظار قدم نهادن بسیجیان در گام دومش است؛ گامی که امید است به طلوع آن خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) منتهی شود و تحقق وعده حق حاکمیت مستضعفان بر جهان گردد، ان‌شاءالله.
* مدیر مسئول

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار