کد خبر: 1118003
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
 نماینده روسیه در سوریه:
نماینده ویژه روسیه در امور سوریه تأکید کرد که ایالات متحده در تحریک شبه نظامیان کرد علیه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه نقش دارد.

 «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه روسیه در امور سوریه بر نقش ایالات متحده در تحریک شبه‌نظامیان کرد علیه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه تأکید کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری ریانووستی روسیه، لاورنتیف در جمع خبرنگاران به تحرکات شبه‌نظامیان کرد علیه ایران و ترکیه تأکید کرد و گفت: «و اخیراً فعالیت‌های کردهای ایران علیه ایران و کردهای سوریه علیه ترکیه تشدید شده است و احتمالاً دلیلی پشت پرده این تحرکات وجود دارد اما احتمالاً یک رهبر باتجربه پشت این موضوع است. به جرئت می‌توان گفت که ایالات متحده به احتمال زیاد پشت این موضوع است زیرا آمریکا نیز از کردهای ایران حمایت می کند و آن‌ها را برای تظاهرات آماده می‌کند».

این مقام روس در ارتباط با نقش آمریکا در تحریک شبه‌نظامیان کرد سوریه نیز این گونه ادامه داد: «آمریکایی‌ها قطعاً شمال شرق سوریه را با سلاح و مواد غذایی تامین می‌کنند و البته کردها بسیار به آن‌ها وابسته هستند».

روابط عمومی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، 30 آبان ماه در اطلاعیه‌ای از آغاز حملات جدید  موشکی و پهپادی قرارگاه حمزه سیدالشهدا علیه‌السلام برای انهدام مقرها و مراکز باقی‌مانده گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب ضدایرانی مستقر در شمال منطقه عراق خبر داد.

این چندمین مرحله از حمله علیه مواضع این گروهک‌های تروریستی در شمال عراق بود. روابط عمومی نیروی زمینی سپاه پاسداران ششم مهرماه سال جاری نیز در اطلاعیه‌ای از آغاز عملیات علیه بقایای گروهک‌های ضد انقلاب تروریستی خبر داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز همان زمان در این خصوص گفت: «اقدام نظامی ایران علیه گروه‌های تروریست مسلح تجزیه طلبی که از خاک دولت عراق و اقلیم کردستان عراق برای نقض حاکمیت ایران و نقض امنیت مرزی ایران و سلب امنیت شهروندان ایرانی استفاده و اقدام می‌کنند، اقدامی کاملا قانونی است».

وی تأکید کرد: «دولت عراق  بر اساس قواعد بین‌المللی و مناسبات دو کشور همسایه برای جلوگیری از این اقدامات تروریستی مسئولیت دارد و باید به مسئولیت خود در این زمینه عمل کند».

از طرف دیگر، آنکارا در تاریخ ۲۰ نوامبر (۳۰ آبان ماه)، عملیات نظامی هوایی را تحت عنوان «پنجه-شمشیر» بر فراز مناطق شمالی سوریه و عراق علیه شبه‌نظامیان کرد انجام داد و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز اعلام کرد که عملیات پنجه-شمشیر با حمله زمینی ادامه پیدا کند.

وی در حین پرواز از قطر به ترکیه در تاریخ ۲۰ نوامبر به خبرنگاران گفت: « چه تعداد از نیروهای زمینی ما باید در این‌جا حضور داشته باشند، یگان‌های مربوطه ما،  وزارت دفاع ما و ستاد کل ما با هم تصمیم می‌گیرند. ما قطعاً رایزنی‌ها را انجام می‌دهیم و سپس مطابق با آن گام برمی‌داریم».

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه نیروی زمینی ترکیه شامل تانک‌ها و پیاده نظام به زودی وارد شمال سوریه می‌شوند، گفته بود عملیات نظامی علیه شبه‌نظامیان کُرد را تشدید می‌کنند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار