کد خبر: 1117940
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
پروژه عظیم انتقال آب از رودخانه «زاب» به دریاچه ارومیه پس ازخلف وعده های مکرر مسئولان به ایستگاه پایانی رسیده وبا بهره برداری آن در اسفندماه امسال، قرار است دریاچه جانی دوباره بگیرد.

پروژه عظیم انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه که بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه برای احداث آن شده است و بنا به گفته مسئولان استانی اگر با هزینه‌های امروز محاسبه شود بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان دولت برای این پروژه اعتبار تخصیص داده قرار است اسفندماه به بهره برداری برسد.

تونل کانی سیب دارای ۳۶ کیلومتر طول است که توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء حفاری شده است و با اتمام آن قرار است سالانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شود.

سد کانی‌سیب مهمترین تأمین‌کننده آب موردنیاز برای احیای نگین آبی آذربایجان به شمار می‌رود و هم اینک تونل انتقال آب این سد ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که می‌تواند چرخه انتقال آب به دریاچه ارومیه را کامل کند تونل کانی سیب، تونل انتقال آب، کانال انتقال آب از خروجی تونل اصلی به سمت دریاچه ارومیه و بند انحرافی «بادیناوا» چهار جز اصلی طرح انتقال آب از رودخانه زاب شمرده می‌شوند که تا پایان سال ۹۷، ۱,۴۴۰ میلیارد تومان از محل منابع عمومی و تسهیلات صندوق توسعه ملی برای این پروژه هزینه شده بود و در سال ۹۸ نیز ۱۳.۶ میلیون یورو از محل مقابله با اثرات مخرب ریزگردها و ۱۷ میلیون دلار نیز از محل باقیمانده تسهیلات صندوق توسعه ملی برای تکمیل آن تخصیص یافت.

سد کانی‌سیب مهمترین تأمین‌کننده آب موردنیاز برای احیای نگین آبی آذربایجان به شمار می‌رود و هم اینک تونل انتقال آب این سد ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که می‌تواند چرخه انتقال آب به دریاچه ارومیه را کامل کند.

ظاهر شدن برخی موانع و مشکلات فیزیکی از جمله آبرفتی شدن مسیر و ترک خوردگی تونل سختی شرایط کار طرح انتقال آب از طریق تونل به دریاچه ارومیه را کمی به تأخیر انداخته است اما همین بخش پایانی پروژه نیز درگیر وعده‌های مکرر شده است.

این پروژه شامل یک سد مخزنی با گنجایش ۲۲۰ میلیون متر مکعب حجم کل مخزن در تراز نرمال بوده که اجرای سد مذکور با صد درصد پیشرفت آبگیری و در مرحله بهره‌برداری است که بر اساس گفته‌های نماینده کارفرما به جهت آبگیری سد مذکور قسمتی از اراضی کشاورزان داخل آب و جز سد شده و هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان برای تملک اراضی موردنیاز است.

بزرگترین پروژه احیای دریاچه ارومیه در ایستگاه پایانی

تونل انتقال آب ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل می‌کند

وعده افتتاح پروژه تونل انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه به عنوان شاخص ترین پروژه احیای دریاچه ارومیه، از بهار سال ۹۹ شروع شد سپس به دی ماه و بهمن ماه سال ۱۴۰۰و بعد از آن به بهار سال جاری موکول شد، امروز بر آخرین وعده دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه مشکل ترک خوردگی تونل رفع شده و با تسریع در روند اجرای آن با ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی قرار است اسفندماه وارد فاز بهره برداری شود.

طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه بزرگترین طرح احیای دریاچه ارومیه است که از سال ۹۲ آغاز شده است و تا کنون برای اجرای آن ۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده است، در سفر اردیبهشت ماه حجت السلام و المسلمین رئیسی به آذربایجان غربی یک هزار میلیارد تومان دیگر برای تکمیل این طرح اختصاص داده شد که تاکنون ۵۰ درصد آن جذب شده است.

در صورت اتمام طرح سالانه در دو فاز با توجه به میزان بارندگی و ورودی آب به سد کانی سیب بین ۴۸۰ تا ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار بود از سال ۱۳۹۴، ظرف مدت ۱۰ سال به تراز اکولوژیک خود برسد، این روزها روند معکوسی به خود گرفته و با خشک شدن تقریباً تمام دریاچه نفس‌های آخر را می‌کشد.

بزرگترین پروژه احیای دریاچه ارومیه در ایستگاه پایانی

تونل انتقال زاب آب به دریاچه ارومیه منتقل می‌کند

دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه عملیات اجرایی تونل انتقال آب به عنوان بزرگترین طرح احیا دریاچه ارومیه اسفندماه امسال به اتمام خواهد رسید، گفت: طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه شامل سه بخش است که عملیات اجرای بخش نخست و سوم آن شامل سد و کانال ۱۴ کیلومتری به پایان رسیده است و در حال حاضر عملیات در بخش دوم که شامل تونل ۳۶ کیلومتری است ادامه دارد.

با ادامه روند مناسب بتن ریزی توسط مجری طرح و قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار طرح پیش بینی می‌شود قبل از پایان سال عملیات ترمیم به پایان برسد و با اتصال قطعه اول و دوم تونل طرح انتقال آب وارد مرحله اجرای شود و پس از سال‌ها انتظار آب از این مسیر به پیکره دریاچه ارومیه برسد محمدصادق معتمدیان در گفتگو با خبرنگار مهر آسیب به ۷۵۰ متر در بخش‌های آب روفتی تونل به علت فشار بالای آب را یکی از عوامل تأخیر در اتمام به موقع طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: بلافاصله پس از بروز مشکل وزیر نیرو به استان سفر کرد و پس از بازدید و بررسی‌های فنی دستور ویژه عملیات ترمیم را صادر کرد.

دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه و استاندار آذربایجان غربی در ادامه از اتمام بتن ریزی کل ۷۵۰ متر از کف و ۲۰۰ متر از سقف و دیواره‌ها خبر داد و اضافه کرد: با ادامه روند مناسب بتن ریزی توسط مجری طرح و قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار طرح پیش بینی می‌شود قبل از پایان سال عملیات ترمیم به پایان برسد و با اتصال قطعه اول و دوم تونل طرح انتقال آب وارد مرحله اجرای شود و پس از سال‌ها انتظار آب از این مسیر به پیکره دریاچه ارومیه برسد.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در راستای رفع مشکل بخش آبرفتی تونل انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه گفت: در صورت تخصیص اعتبار لازم این پروژه امسال به بهره برداری می‌رسد، پیشرفت کلی پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه به ۹۰ درصد رسیده است.

بزرگترین پروژه احیای دریاچه ارومیه در ایستگاه پایانی

اعتبارات لازم در سفر هیئت دولت برای اتمام طرح‌های احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافت

معتمدیان خاطرنشان کرد: بعد از سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی در اواخر اردیبهشت امسال، یکی از دستورهای ویژه‌ای که دکتر رئیسی صادر کردند، اتمام پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه بود که خوشبختانه اعتبارات لازم به موقع تخصیص یافت.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اضافه کرد: با سفر وزیر نیرو و بازدیدی که از تونل انجام شد، دستور رفع مشکل لاینینگ حدود ۷۵۰ متر از تونل در بخش آبرفتی صادر و با تلاش شبانه روزی کارشناسان و متخصصان داخلی با محوریت قرارگاه خاتم الانبیا این امر تا حدود زیادی رفع شده است.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات این طرح به موقع از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده شده است، تاکید کرد: اقداماتی که در راستای اجرای این طرح با دانش و تکنولوژی داخلی و تلاش قرارگاه خاتم الانبیا صورت گرفته جای قدردانی دارد و با این تلاش‌ها، این پروژه به سرعت در مسیر اتمام، افتتاح و بهره برداری قرار گرفته است.

بزرگترین پروژه احیای دریاچه ارومیه در ایستگاه پایانی

۷۵۰ متر بخش آسیب دیده تونل انتقال آب ترمیم شد

مجری طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه ابتدای هفته جاری در بازدید از روند اجرای تونل انتقال آب از میانگین ماهانه ۱۲۰ متری عملیات ترمیم ۷۵۰ متر بخش آسیب دیده تونل خبر داد و گفت: با تزریق اعتبارات مناسبی که صورت گرفته است به صورت شبانه روزی در دو شیفت کاری عملیات ترمیم ادامه دارد و تا اسفند ماه به پایان خواهد رسید.

با تزریق اعتبارات مناسبی که صورت گرفته است به صورت شبانه روزی در دو شیفت کاری عملیات ترمیم تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه ادامه دارد و تا اسفند ماه به پایان خواهد رسید حبیب الله علی اصغری افزود: با توجه به اتمام سد و کانال به محض اتمام عملیات ترمیم انتقال آب به دریاچه ارومیه انجام خواهد شد و در فاز نخست ۳۰۰ میلیون متر مکعب انتقال آب را در سال خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه سرعت ترمیم برخی شکستگی‌های داخل این تونل خوب است و ۲ اکیپ به صورت شبانه روزی در این خصوص مشغول فعالیت هستند، افزود: اجزای مختلف این طرح تکمیل شده و تنها گلوگاهی که مانع از آب اندازی و انتقال آب به دریاچه ارومیه بود، دچار شکستگی‌هایی بوده که داخل تونل حادث شد.

وی با بیان اینکه البته این شکستگی‌ها طبیعی بوده و به دلیل مسائل زمین شناسی و بافت مشکل دار زمین اتفاق افتاده است، اظهار کرد: با توجه ویژه‌ای که به این طرح شده و تأمین منابعی که صورت گرفته، شاهد سرعت خوبی در اجرای کار هستیم و در ۲ اکیپ روز و شب عملیات در حال اجرا است.

نماینده مجری طرح تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه ادامه داد: در بخش ۷۵۰ متر که مشکلاتی ایجاد شده بود، کل مسیر از سمت کف به اتمام رسیده و ۲۰۰ متر هم سقف و دیواره‌ها تکمیل شده است.

بزرگترین پروژه احیای دریاچه ارومیه در ایستگاه پایانی

دهه فجر ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز سه شنبه روز گذشته در گفتگویی با رسانه‌ها گفت: با صحبت‌های که با وزیر نیرو انجام شده تا دهه فجر امسال ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود.

حجت الاسلام ذاکر با اشاره به اینکه احیای دریاچه ارومیه یک مطالبه ملی است، تصریح کرد: تمامی ۱۳ نماینده استان برای احیای دریاچه ارومیه و اتمام پروژه‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه اتفاق نظر دارند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اینکه عده‌ای ادعا می‌کنند بخاطر استخراج مواد معدنی از بستر دریاچه، عملیات احیا متوقف شده است، صحت ندارد، چرا که نمی‌شود جان مردم را به بخاطر مسائلی غیر کارشناسی و یا استخراج مواد معدنی به خطر انداخت.

وی با تاکید به اینکه مراحل پایانی و رفع مشکلات تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه در حال طی مراحل پایانی است، خاطر نشان کرد: نباید بگذاریم روند خشک شدن دریاچه ادامه یابد چرا که خشک شدن دریاچه به معنی از بین رفتن زندگی بیش از ۱۵ میلیون نفراست.

حجت الاسلام ذاکر اظهار کرد: در کنار انتقال آب به دریاچه تغییر الگوی کشت کشاورزی استان، تقویت آبیاری تحت فشار و قطره‌ای یکی از گزینه‌های راهبردی جهت احیای دریاچه ارومیه است.

در حال حاضر سطح تراز آب دریاچه ارومیه به اندازه‌ای کاهش یافته است که کف نمکی آن آشکار شده و به کانون ریزگردهای نمکی و رسوبی تبدیل شده است، باید منتظر ماند و دید بعد از سال‌ها و خلف وعده‌های مکرر امسال دریاچه ارومیه جانی دوباره می‌گیرد یا نه؟

 

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار