کد خبر: 1117748
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
نماینده اصفهان:
رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: این قانون منجر به افزایش ۱۵ درصدی نرخ ازدواج و ۳۰ درصدی نرخ بارداری در کشور شد.
 

امیرحسین بانگی پور فرد روز چهارشنبه در نشست با مدیران دستگاه های مرتبط با طرح جوانی جمعیت استان یزد افزود: این قانون بر اساس هشدارهای مکرر رهبر معظم انقلاب در خصوص پیری جمعیت، تهیه و مصوب شد.

وی با تاکید بر این نکته که پیری جمعیت یک ابر بحران است که با هیچ یک از بحران های تاریخ ایران زمین قابل مقایسه نیست گفت: در تمام بحران های گذشته با گذشت ۳۰ سال به روال قبل بازگشتیم اما اگر بحران جمعیت اتفاق بیفتد تا ۱۵۰ سال امکان بازگشت وجود ندارد.

وی اظهار کرد: امروز همه نسبت به اهمیت موضوع جمعیت آگاهی دارند اما متاسفانه فوریت و درک شرایط بحران جمعیت هنوز در جامعه احساس نشده است.

بانکی پور خاطرنشان کرد: برای رهایی از تله جمعیتی تنها ۵ سال فرصت داریم و اگر این بحران مانند کرونا جدی گرفته شود میتوانیم بر آن فائق آییم و کشور را از یک ابر بحران نجات دهیم.

نماینده حوزه انتخابیه اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی، بحران های اقتصادی، سلامت، علمی و غیره را نتیجه پیری جمعیت دانست و گفت: بر اساس آمارهای جهانی در سال ۱۴۳۰ یک سوم جمعیت کشور با روند فعلی را سالمندان و دو سوم را غیر سالمندان تشکیل خواهند داد، اینکه برخی میگویند به چه امیدی بچه دار شویم اتفاقا آینده خوبی در انتظار این بچه هاست چرا که جامعه در آینده نیازمند نیروی جوان و متخصص است و در زمینه اشتغال آینده روشنی وجود خواهد داشت.

توسعه خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌ها

وی از اهتمام جدی برای توسعه خوابگاه های متاهلی در دانشگاهها خبر داد و گفت: هدف از توسعه خوابگاه های متاهلی تبدیل دانشگاه های مجردی به متاهلی، کمک به سیر علم و اشتغال و کاهش سن ازدواج است.

بانگی پور فرد اضافه کرد: برهمین اساس در بودجه دانشگاه های کشور اعتبار برای احداث خوابگاه های متاهلی بودجه اختصاص داده شده و غیر از بودجه نیز بانک ها هم باید معادل درآمد اختصاصی سال گذشته دانشگاه وام بدهند البته برای دانشگاه های غیر دولتی نیز زمین و وام تخصیص داده می شود.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از ۱۹ آبان ۱۴۰۰ براساس اصل ۸۵ قانون اساسی به مدت هفت سال به صورت آزمایشی از سوی رییس مجلس شورای اسلامی به رییس قوه قضاییه ابلاغ شده تا براساس این قانون تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها به نتیجه مطلوبی برسد.

در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به موضوعات مهم در حوزه زنان و خانواده، مسایل مربوط به جمعیت، ازدواج، فرزندآوری، اعطای تسهیلات به خانواده‌ها برای تامین مسکن، حوزه بهداشت و سلامت مسایل معیشتی و رفاهی کارکنان، سیاست‌های تشویقی برای بانوان و موضوعات بسیار مهم در این قانون دیده شده است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار