کد خبر: 1117505
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی به وضعیت نابسامان پناهندگان در اروپا پرداخته و نوشت: بحران جدید پناهجویان در شرایطی که هزاران پناهجو در بروکسل در بی خانمانی بسر می برند، نگرانی جدیدی را درباره تکرار بحران پناهندگان در سال ۲۰۱۵ ایجاد کرده است.

این روزنامه انگلیسی به نقل از یک پناهجوی افغان که از دست طالبان متواری شده است، نوشت: در بروکسل پناهجویان در خیابان ها خوابیده اند و هرگز فکر نمی کرده که اوضاع در این شهر تا این اندازه دشوار باشد.

چالش اروپا برای مواجهه با موج جدید پناهجویان

براساس این گزارش، آمار سازمان مهاجرت اتحادیه اروپا نشان می دهد: تعداد تقاضاهای پناهندگی در سراسر اروپا در حال افزایش است. تا ماه آگوست تعداد تقاضاها در اتحادیه اروپا به علاوه نروژ، سوئیس، ایسلند و لیختنشتاین ۵۸ درصد نسبت به دوران مشابه در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته و به ۵۷۸ هزار ۸۷۵ نفر رسیده است.

افزایش تعداد تقاضاهای مهاجرت در اتحادیه اروپا که تا اندازه ای بازتاب محدودیت های سفر در دوران کرونا است با ورود میلیون ها پناهجوی اوکراینی همراه شده است.

فقط در آلمان، پناهجویان اروپایی به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسیده که اندکی کمتر از سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ همزمان با بحران مهاجرت سوریه ای ها است.

هجوم پناهجویان، نگرانی ها درباره اختلافات بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ۶ سال قبل بر سر سیاست مهاجرتی و سهم کشورها در پذیرش پناهجویان را تکرار می کند.

شرایط بد بهداشتی، از جمله شیوع بیماری های گال و دیفتری، پزشکان بدون مرز را بر آن داشته است که یک درمانگاه اورژانس در خیابان بیرون ساختمان دولت در مرکز بروکسل راه اندازی کند تا درخواست های پناهندگی را بررسی می کند.

در آلمان، شهرها برای ایجاد سرپناه و تبدیل سالن های ورزشی و خوابگاه ها به محل اسکان پناهجویان تلاش می کنند. به گفته هلموت ددی، رئیس انجمن شهرها و شهرهای آلمان، افزایش تعداد پناهجویان در ماه جاری زنگ خطر را به صدا درآورده و ظرفیت جذب در بسیاری از شهرها به پایان رسیده است.

چالش اروپا برای مواجهه با موج جدید پناهجویان

فایننشال تایمز افزود: استقبال بد از پناهجویان در تضاد با مدیریت ادعایی اتحادیه اروپا با هجوم پناهجویان اوکراینی در اوایل سال جاری است.

در ایتالیا، جورجیا ملونی، نخست‌وزیر راست‌گرای جدید این کشور، به کشتی حامل ۲۳۱ مهاجر که در یک بندر ایتالیایی نجات یافته‌بودند اجازه ورود به کشور نداد. وی مهاجرت غیرقانونی کنترل نشده از آفریقا و آسیا را به عنوان تهدیدی برای کشورش به تصویر کشیده است.

یک سخنگوی دولت بلژیک نیز می گوید کشورش با «شرایط استثنایی» از جمله کمبود پرسنل برای کارکنان مراکز اسکان متقاضیان پناهندگی، فقدان محل اقامت مناسب و بی میلی مقام های محلی برای باز کردن مراکز خود به روی پناهجویان، با توجه به نیاز به اسکان ۶۰ هزار پناهجوی اوکراینی مواجه است.

سازمان مدافع حقوق پناهجویان در بلژیک تخمین زده که دستکم ۴ هزار پناهجو در این کشور در انتظار سرپناه هستند.

دولت بلژیک به دلیل ارائه نکردن محل اسکان به پناهجویان با دو حکم از سوی دادگاه حقوق بشر اروپا مواجه است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار