کد خبر: 1117388
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
مدیرعامل توانیر با اشاره به اینکه بخشی از تلفات در ذات صنعت برق است، گفت: با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در کشور روند کاهش تلفات در سال‌های گذشته از ۱۶ درصد به ۹.۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

آرش کردی در نشست خبری حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق با اشاره به اینکه سال جاری را در شرایطی پشت سر گذاشتیم که رضایت نسبی مشترکان و به‌خصوص مشترکان خانگی را به دنبال داشت، گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که در بخش خانگی ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ مگاوات مدیریت مصرف وجود داشت، علاوه بر اینکه در سایر بخش‌ها نیز با برنامه ریزی و زمان بندی مدیریت مصرف داشتیم.

مدیرعامل توانیر افزود: برآورد‌های ما حاکی از آن است که ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات مصرف برق به صورت غیرمجاز در بخش رمز ارز صورت می‌گیرد.

کردی با بیان اینکه قدرالسهمی برای رمز ارز‌ها در شبکه برق وجود دارد؛ ادامه داد: بخشی که مجاز هستند، بر اساس قوانین در اوج بار برقشان قطع می‌شوند، اما بخش‌های غیرمجازی نیز هستند که سعی در شناسایی آن‌ها داریم و پیش بینی می‌شود میزان استفاده این بخش بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات باشد.

مدیرعامل توانیر اضافه کرد: استراتژی تبادل برق در دنیا امری پذیرفته شده است و دلایل متعدد فنی و اقتصادی دارد، ضمن آنکه هرچه بتوانیم میزان تبادل را افزایش دهیم باعث افزایش پایداری شبکه می‌شود.

وی با اشاره به اولویت تأمین نیاز داخل در راستای تبادل برق با کشور‌های همسایه اظهار کرد: در شرایط فعلی بحث تبادل با کشور‌های شمالی و افزایش صادرات به پاکستان هم مطرح هست. مطابق قرارداد‌هایی تا ۱۵۰۰ مگاوات امکان صادرات وجود دارد که این عدد می‌تواند به ۲۰۰۰ مگاوات هم برسد.

مدیرعامل توانیر گفت: در خصوص ترکیه نیز مذاکراتی صورت گرفته و منتظر اجرای بررسی‌های نهایی هستیم و در رابطه با برق بها نیز در حال مذاکره هستیم و زیرساخت‌های صادرات برق به ترکیه تا ۶۰۰ مگاوات فراهم شده است.

کردی با بیان اینکه سال جاری را در شرایطی پشت سر گذاشتیم که رضایت نسبی مشترکان و به‌خصوص مشترکان خانگی را به دنبال داشت، گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که در بخش خانگی ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ مگاوات مدیریت مصرف وجود داشت، علاوه بر اینکه در سایر بخش‌ها نیز با برنامه ریزی و زمان بندی مدیریت مصرف داشتیم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ هزار مگاوات فاصله مصرف و تولید داشتیم، اظهار کرد: در تلاشیم با افزایش رؤیت پذیری مشترکان پرمصرف را مدیریت کنیم. در بخش تجاری نیز ۲۰۰ مگاوات، در بخش چاه‌های کشاورزی ۵۰۰ مگاوات و در بخش اداری ۶۰۰ مگاوات اضافه بر ظرفیت‌های کنونی امکان مدیریت داریم. مجموعاً پیش بینی ما این است که امکان مدیریت ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ مگاوات وجود دارد، ضمن آنکه صنایع هم موظف شده‌اند ۵ درصد برق مورد نیاز خود را از تجدیدپذیر‌ها تأمین کنند.

کردی در خصوص نوسازی صنایع در بازار بهینه سازی انرژی رایج اضافه کرد: می‌توان به موفقیت این موضوع امیدوار بود. زیرا در خصوص بازار بهینه سازی انرژی ما به صنایع می‌توانیم اعلام کنیم هرجایی بهینه سازی انجام شد از میزان محدودیت‌های تابستانی همان صنعت کاسته می‌شود، البته همه این موارد در صورتی است که اقتصاد برق اصلاح و قیمت واقعی برق دیده شود.

مدیرعامل توانیر در خصوص تلفات برق، اضافه کرد: بخشی از تلفات در ذات صنعت برق است و در جای جای دنیا وجود دارد، هرچه شبکه گسترده‌تر باشد تلفات نیز بیشتر می‌شود و شبکه‌های فشرده تلفات کمتری دارند.

وی تاکید کرد: در صنعت برق ایران هر دو بخش مجاز و غیرمجاز تلفات جانی وجود دارد و در هر دو بخش برای کشور ما رقمی بین ۷ تا ۷ ونیم درصد منطقی و استاندارد است. در کشور ما روند کاهش تلفات در سال‌های گذشته از ۱۶ درصد به ۹.۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

آقای کردی با اشاره به تلفات در بخش فنی و غیرفنی، توضیح داد: بخش غیر فنی به معنای انشعاب غیرمجاز است که با قوانین جدید، امکان ارائه انشعاب موقت وجود دارد که باعث شده تا برق دزدی کاهش یابد، اما بخش فنی بر اساس وضعیت شبکه در بخش انتقال و توزیع به صورت استاندارد بوده و برنامه ریزی شده است. هرچه درصد تلفات کاهش می‌یابد، سرمایه گذاری تصاعدی افزایش یافته و گاهی حتی به لحاظ اقتصادی قابل بررسی است.

مدیرعامل توانیر در خصوص صادرات برق به اروپا نیز گفت: در شمال کشور نیاز به مسیر‌های زیردریایی وجود ندارد و از طریق خطوط موجود می‌توانیم به شبکه برق روسیه متصل شویم، همچنین از طریق ترکیه نیز می‌توانیم برق را به اروپا صادر کنیم، اما به دلیل این‌که این کار می‌بایست از طریق کشور‌های واسط انجام شود با مسائلی مواجه هستیم.

کردی با بیان این‌که با دو کشور حاشیه خلیج فارس مذاکراتی را برای این مسئله انجام داده‌ایم و مطالعات برای اتصال به عمان و قطر آغاز شده که قابلیت اجرا نیز دارد، اظهار کرد: با قطر مذاکرات جدی داشته‌ایم و امیدواریم اولین کابل‌های دریایی را با عمان و قطر داشته باشیم. بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته با هر کدام از این کشور‌ها قابلیت تبادل ۱۰۰۰ مگاوات را خواهیم داشت.

آقای کردی در پاسخ به این سوال که آیا زیرساخت‌های توسعه‌ای صادرات برق وجود دارد و یا قابل ارتقا است؟، گفت: زیرساخت‌های ایجاد شده دارای ظرفیت ۲۰۰۰ مگاواتی است که با ترکمنستان و ارمنستان قرارداد‌هایی جهت توسعه به امضا رسیده است. البته ما زیرساخت‌های صادراتی کافی داریم، اما زیرساخت‌های وارداتی نیاز به ارتقا دارند. در شرایط فعلی امکان پوشش ۵۰۰_۶۰۰ مگاواتی برق را دارند که می‌توان آن را به ۱۲۰۰ مگاوات ظرفیت ارتقا داد.

مدیرعامل توانیر اضافه کرد: در خصوص بهینه‌سازی مزایده‌ها مناقصه‌هایی در خصوص کولر‌ها و روشنایی معابر در حال انجام است. در خصوص بحث مدیریت بار، مطلوب کشور ما این است که در بخش خانگی، تجاری، عمومی و اداری کاهش مصرف و بهینه سازی و رشد مصرف برق صنایع را داشته باشیم. در عمومی ۸ درصد، خانگی ۲ درصد کاهش مصرف و در کشاورزی ۳ دهم درصد کاهش مصرف وجود داشته، اما در بخش صنایع ۶ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۰ و نسبت به سال ۹۹ نیز ۴ تا ۵ درصد افزایش مصرف داشتیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار