کد خبر: 1117156
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۷
سازمان پزشكي قانوني اعلام كرد
سازمان پزشکی قانونی کشور با اعلام خبر فوت ۲۵۵ نفر بر اثر مسمومیت با گاز در ۷ ماهه امسال، در خصوص خطر مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن به هموطنان هشدار داد و بر لزوم رعایت نکایت ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی تأکید کرد.

بر اساس آمار‌های موجود همواره و به ویژه در نیمه دوم هر سال تعدادی از هموطنان به دلیل مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست می‌دهند که عمده این حوادث به دلیل بی توجهی به استاندارد‌ها در به کارگیری وسایل گرمایشی و رعایت نکردن نکات و اصول ایمنی اتفاق می‌افتد.

۷۸.۲ تلفات سال گذشته در نیمه دوم سال ثبت شده است

در سال گذشته (۱۴۰۰)، ۸۳۹ نفر به دلیل مسمومیت با گاز منوکسید کربن در کشور جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۶۳۱ نفر مرد و ۲۰۸ نفر زن بودند.

از این تعداد ۷۸.۲ تلفات در نیمه دوم سال ثبت شده است. به بیان دیگر ۶۵۶ نفر از فوت شدگان مسمومیت با گاز سال گذشته در نیمه دوم سال جان باخته‌اند.

در سال گذشته بیشترین آمار تلفات گازگرفتگی با ۱۷۴ نفر در دی ماه و پس از آن در بهمن ماه با ۱۶۱ فوتی گزارش شده است؛ بنابراین توصیه می‌شود که هموطنان در آستانه ورود به فصل زمستان توجه بیشتری به نکات گفته شده در پیشگیری از مسمومیت با گاز داشته باشند.

کاهش ۲۲.۵ درصدی تلفات گازگرفتگی در مهر امسال

در مهر ماه امسال ۳۱ نفر بر اثر مسمومیت با گاز در کشور جان خود را از دست دادند این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد تلفات ۴۰ نفر بود، ۲۲.۵ درصد کمتر شده است.

مرگ ۲۵۵ نفر بر اثر مسمومیت با گاز در هفت ماهه امسال.

اما در هفت ماهه اول سال جاری ۲۵۵ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان باختند که از این تعداد ۱۸۹ نفر مرد و ۶۶ نفر زن بودند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته، ۱۴.۳ درصد بیشتر شده است.

در این مدت استان‌های تهران با ۳۲، خراسان رضوی با ۳۰ و آذربایجان شرقی با ۲۷ فوتی بیشترین تلفات گازگرفتگی را داشته‌اند.

منوکسید کربن چیست؟

یکی از شایع‌ترین موارد مسمومیت که پزشک قانونی با آن سروکاردارد، مسمومیت با گاز منوکسیدکربن است که احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی باعث تولید آن شده و به علت تمایل شدید آن برای اتصال به هموگلوبین (حدود ۲۰۰ برابر اکسیژن)، حتی غلظت‌های پایین آن نیز می‌تواند در بدن تجمع یابند و مسمومیت با منوکسیدکربن ایجاد کند.

منوکسیدکربن گازی بی رنگ و بو است و بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گاز‌های با سیستم تهویه نامناسب (دودکش غیراستاندارد یا مسدود شده و...) عامل مسمومیت با این گاز می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار