کد خبر: 1116205
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۹
 امریکا و سه دولت اروپایی دست به کار صدور قطعنامه علیه ایران در نشست آژانس شده‌اند؛ کاری که ایران بلافاصله به آن جواب داد و اعلام کرد سفر مقام‌های آژانس به تهران «در دستور کار نیست»، در پشت صحنه اما، پیغام و پسغام‌ها برای مذاکرات احیای برجام در جریان است.
 امریکا و سه دولت اروپایی دست به کار صدور قطعنامه علیه ایران در نشست آژانس شده‌اند؛ کاری که ایران بلافاصله به آن جواب داد و اعلام کرد سفر مقام‌های آژانس به تهران «در دستور کار نیست»، در پشت صحنه اما، پیغام و پسغام‌ها برای مذاکرات احیای برجام در جریان است. وزیر امور خارجه ایران برای چندمین بار در هفته‌های اخیر گفته که تبادل پیام‌ها بین ایران و امریکا «به طور مستمر» ادامه دارد، آخرین تبادل پیام با امریکا ۷۲ساعت قبل انجام شد. 
 
رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران دوشنبه شب گفت که تمرکز امریکا تلاش برای دستیابی به توافق جهت احیای برجام «نیست که به جلو نمی‌رود، بلکه (تمرکز روی) آن چیزی است که در ایران می‌گذرد.» برخی منابع رسانه‌ای در آلمان، صحبت‌های مالی را تعبیر به «مرگ برجام» کرده‌اند ولی مالی در همین گفتگو از بازنگه داشتن «روزنه دیپلماسی» برای موقعی که «زمان آن برسد» صحبت کرد. حالا حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه از کوشش امریکا برای بازنگه داشتن «روزنه دیپلماسی» صحبت کرده و گفته «امریکایی‌ها از طریق برخی وزرای خارجه به ما پیام می‌دهند که درباره برجام شتاب دارند... آخرین تبادل پیام با امریکا ۷۲ساعت قبل انجام شده. (است)». او صحبت‌های رابرت مالی را که گفته «برجام اولویت ما نیست» تعبیر به «ریاکاری» کرده و گفته که «امریکایی‌ها با تحریکاتی در اغتشاشات و کف خیابان، می‌خواهند اعمال فشار کنند تا از خطوط قرمز عبور کنیم.»
این برای چندمین بار است که طی هفته‌های اخیر، وزیر خارجه ایران از تداوم پیغام و پسغام‌های امریکا برای احیای برجام صحبت می‌کند. در صورت صحت صحبت‌های امیر عبداللهیان که عدم‌تکذیب رسمی آن از طرف امریکا تا حد بالایی صحت آن را نشان می‌دهد، برخی حدس و گمان‌ها حاکی از تفاوت موضع اعلانی و اعمالی دولت بایدن در برخورد با ایران است. ناظران می‌گویند دولت دموکرات بایدن تحت فشار کم‌سابقه اپوزیسیون جمهوری اسلامی در خارج، مجبور شده است علناً از رویداد‌هایی که آن را «اعتراضات مردمی» خوانده، حمایت کند ولی همزمان محتاط است این حمایت‌ها به سطحی نرسد که دولت ایران را مجبور به گسترش برنامه هسته‌ای یا حتی ترک میز مذاکره کند، به همین دلیل رابرت مالی در صحبت‌های دوشنبه شب، ضمن تأکید بر بازنگه داشتن روزنه دیپلماسی گفت: «اگر ایران تصمیم بگیرد از حدود جدید در برنامه اتمی خود عبور کند، پس جواب ما هم قطعاً متفاوت و هماهنگ با متحدان اروپایی‌مان خواهد بود. هیچ جادویی هم در یافتن فرمول جدید‌مان نخواهد بود.»
 «فعلاً» سفر بی سفر!
تلاش امریکا و سه دولت اروپایی برای صدور قطعنامه آژانس در نشست شورای حکام، بخشی از رویکرد علنی فشار بر ایران است؛ کاری که دولت بایدن برای متقاعد کردن اپوزیسیون ایرانی به آن نیاز دارد. دو دیپلمات سه‌شنبه شب به خبرگزاری فرانسه گفتند که ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان قطعنامه‌ای در شورای حاکم آژانس هسته‌ای به جریان انداخته‌اند که ایران را به دلیل همکاری نکردن با آژانس محکوم می‌کند. ایران اوایل این هفته بعد از مذاکرات نه چندان مثبت در وین، با سفر بازرسان آژانس به این کشور موافقت کرد ولی دیروز با قطعی شدن قطعنامه آژانس، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که «فعلاً سفری از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در دستور کار نیست.» اسلامی که دیروز پس از جلسه هیئت دولت ایران صحبت می‌کرد، گفته است: «پیش‌نویس قطعنامه‌ای که مطالب بسیار ناصوابی در آن قرار دارد، می‌دانند حقیقت ندارد و از نظر ایران مردود است.» رئیس سازمان انرژی اتمی گفته «آنچه به سازمان انرژی اتمی مربوط می‌شود این است که موارد ادعایی و اتهامی پاسخ داده شود و اگر حسن‌نیت می‌داشتند و قرار بود مذاکرات را تداوم بخشند، طبیعی بود که قطعنامه‌ای با این ابعاد را ارائه نمی‌کردند.» همزمان رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در موضعی که به نظر می‌رسد برای تلطیف فضاست، دیروز گفت: اگر قطعنامه‌ای هم نباشد من از ایران خواهش می‌کنم با ما همکاری بکند. گروسی گفته که کماکان دسترسی آژانس به دوربین‌های ایران قطع است و تأکید کرده که همکاری با آژانس از تعهدات ایران است و باید اطلاعات در اختیار ما قرار بدهند. مدیرکل آژانس می‌گوید که چندین ماه درگیر و دنبال مکانیسم‌هایی هستیم که مسائل را حل کنیم، تا الان موفق نبوده‌ایم. رافائل گروسی با اشاره به افزایش سطح غنی‌سازی ایران گفته که من نمی‌توانم بگویم غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در ایران خارج از کنترل است، ولی تأکید کرده که این میزان از غنی‌سازی اورانیوم در ایران خیلی بالاست: «ایران می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم را انجام بدهد، غیرقانونی نیست، اما قاعده این است که باید با همکاری آژانس این کار را انجام بدهد.» او ابراز امیدواری کرد که نشست فنی برنامه‌ریزی‌شده با ایران برگزار شود ولی گفت که هدف این نشست باید شفاف‌سازی و حل مؤثر این موضوعات (باقی‌مانده پادمانی) باشد. 
 اولویت بایدن بازگشت به توافق است
رئیس یک اندیشکده امریکایی طی یادداشتی از رژیم‌صهیونیستی خواست با ایجاد بحران ارزی و فشار اقتصادی بر مردم ایران، به اغتشاشات دامن بزند. به گزارش فارس، «مارک دوبویتز» مدیر گروه موسوم به «بنیاد دفاع از دموکراسی» (FDD) که مؤسسه‌ای با تمرکز بر ایجاد جنگ داخلی در ایران است، در مقاله‌ای در مجله نیوزویک با اشاره به اغتشاشات ایران نوشته است: «اسرائیل باید بزرگ‌ترین فرصت ایجادشده از زمان وقوع انقلاب اسلامی در سال۱۹۷۹ را برای تغییر حکومت [ایران]غنیمت بشمرد.» او نوشته است: «اسرائیل باید از این موقعیت استفاده کند. هیچ کشوری بیشتر از اسرائیل توسط جمهوری اسلامی تهدید نمی‌شود، ضمن آنکه هیچ دستگاه امنیتی از توانمندی‌های بهتری در داخل ایران برای حمایت عملی از معترضان برخوردار نیست.» دوبویتز در توضیح درباره اقداماتی که رژیم‌صهیونیستی می‌تواند برای دامن زدن به اغتشاشات انجام دهد، پیشنهاد کرده اسرائیل از طریق «یک عملیات نفوذ در داخل ایران» فشار‌های اقتصادی را بر مردم ایران افزایش دهد. او می‌نویسد: «ابتدا، اسرائیل باید فشار اقتصادی را از طریق کمپینی از عملیات‌های نفوذ در داخل ایران افزایش دهد. نرخ مبادله ارز در پایین‌ترین نقطه خود قرار دارد... هدف این عملیات نفوذ باید ایجاد یک بحران گسترده ارزی باشد که موجب شود رژیم، ذخایر ارز خارجی خودش را خرج کند و ایرانی‌های عصبانی بیشتری به خیابان‌ها بیایند.» با همه این‌ها رئیس اندیشکده FDD نوشته است: «به نظر می‌رسد اولویت اصلی دولت بایدن در حال حاضر بازگشت به توافق هسته‌ای برجام با ایران است.» او، به عنوان شاهدی بر این مدعا نوشته که وقتی جو بایدن در یک سخنرانی وعده داد به «آزادسازی ایران» کمک خواهد کرد، کاخ سفید به سرعت دست به کار شد و این را روشن کرد که تغییری در سیاست امریکا ایجاد نشده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار