کد خبر: 1116157
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۳
ساعاتی پس از آنکه رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در واکنش به تحرکات سیاسی آمریکا و تروئیکا در نشست فصلی شورای حکام، برنامه سفر آژانس به ایران را منتفی دانست، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با تکرار ادعا‌های سیاسی پادمانی علیه ایران، ابراز امیدواری کرد که انجام این سفر محقق شود.

رافائل گروسی در نخستین روز از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین ادعا کرد که هنوز «پیشرفتی برای شفاف سازی و حل و فصل مسائل پادمانی باقی مانده صورت نگرفته است».
وی افزود: امیدوارم نشست فنی برنامه ریزی شده بین آژانس و ایران برگزار شود، اما می‌خواهم تاکید کنم که این نشست باید با هدف شفاف سازی و حل و فصل موثر آن مسائل باشد. من اطمینان دارم که وقتی ملاقات کنیم، می‌توانیم پیشرفت‌های لازم را در مورد این موضوعات باقی‌مانده بدست آوریم که راه‌حل آن اطمینان و ثبات بیشتری را برای منطقه و جهان به ارمغان می‌آورد.
گروسی مدعی شد: من مجدداً تأکید می‌کنم که این مسائل ناشی از تعهدات ایران بر اساس توافقنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس است و باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز است.
وی همچنین به تدابیر جبرانی ایران در برجام اشاره و ادعا کرد که این گام‌ها «تأثیر قابل‌توجهی بر توانایی آژانس برای بازیابی و تداوم دانش لازم، در صورت ازسرگیری کامل اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام خواهد داشت.»
مدیرکل آژانس مدعی شد: ایجاد هرگونه مبنا برای راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای برجام در آینده زمان قابل‌توجهی را می‌طلبد و دارای درجه‌ای از عدم قطعیت خواهد بود؛ بنابراین هر چه وضعیت فعلی طولانی‌تر باشد، عدم اطمینان هم بیشتر می‌شود.
عمده اختلاف آژانس با ایران که یکی از موانع حصول توافق وین نیز بشمار می‌رود، بر سر ادعای فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران مربوط به دو دهه پیش است. این ادعا نخستین بار از سوی نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.
جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعا‌های مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشور‌ها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته برای نشان دادن حسن نیت خود با آژانس بین‌المللی انرژی توافق کرد تا مسائل ادعایی بر اساس نقشه راه مشخصی حل و فصل شود. طرف غربی هم تعهداتی را در این زمینه پذیرفت که نه تنها اجرا نکرد که با ارائه قطعنامه علیه ایران در شورای حکام مسیری کاملا متضاد در پیش گرفته است.
سه کشور اروپایی عضو برجام و ایالات متحده آمریکا دیروز قطعنامه جدیدی را روی میز شورا گذاشته‌اند که با تکرار ادعا‌های پادمانی خواستار همکاری بیشتر ایران با اژانس شده است.
ایران همواره نسبت به اهرم‌سازی از جایگاه آژانس برای مقاصد سیاسی هشدار داده و صدور قطعنامه را زنگ خطری برای اعتبار و یکپارچگی این سازمان در سیستم پادمانی و رژیم منع اشاعه توصیف کرده است.
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ساعاتی پیش در جمع خبرنگاران گفت: فعلا سفری از آژانس در دستور کار نیست؛ موضوع حائز اهمیت این است که وزارت خارجه بحث تداوم مذاکرات را پیگیری کند و این کار به اشکال گوناگون در دست اقدام است.
اسلامی خاطر نشان کرد: آنچه به سازمان انرژی اتمی مربوط بود این است که به همه موارد ادعایی و اتهامی پاسخ داده شود که چنین کردیم و اگر حسن نیت می‌داشتند و قرار بود مذاکره را تداوم دهند قطعنامه‌ای با این ابعاد و حجم ارائه نمی‌کردند.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: توقع داشتیم حسن نیت جمهوری اسلامی و پاسخ‌های مستدل، کاررساز واقع شود و اجازه دهند مسیر طبیعی و غیرسیاسی و روش حرفه‌ای و ضوابط پادمان ملاک باشد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار