کد خبر: 1116140
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳
«عیدان عوفر» میلیاردر اسرائیلی که شب گذشته کشتی‌اش در دریای عمان موردهدف قرار گرفت، در معادلات سیاسی رژیم صهیونیستی نقش داشته و برای پیوستن برخی کشور‌ها به روند عادی‌سازی تلاش کرده است.

«عیدان عوفر» میلیاردر اسرائیلی که شب گذشته (سه‌شنبه، ۱۵نوامبر) نفتکش وی در سواحل عمان با یک پهپاد حامل بمب مورد هدف حمله قرار گرفت، مردی با سرمایه‌گذاری‌های سیاسی و تاثیراتی خاص بر وضعیت رژیم صهیونیستی است.

عوفر یک میلیاردر اسرائیلی و تاجری در زمینه‌های حمل و نقل، سوخت و حفاری است؛ البته گروه برادران عوفر (شرکت خانوادگی او) یک شرکت خصوصی در زمینه  کشتی‌رانی فعالیت می‌کند. خود او شرکت تانکر پاسفیک را تاسیس کرده و به عنوان تاجر در کشورهای آمریکا و انگلیس به فعالیت ادامه می‌دهد.

او پیش از فعالیت‌های اقتصادی در غرب، در حیفا بزرگ شد و خدمت سربازی خود را در نیروی دریایی رژیم صهیونیستی انجام داده است. او از دانشگاه حیفا با مدرک کارشناسی علوم اقتصاد و کشتیرانی فارغ التحصیل شده و سپس مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه بازرگانی لندن در دهه ۱۹۸۰ دریافت کرد.

باوجود آنکه سران رژیم صهیونیستی بیشتر ابعاد ارتباطی خود با این تاجر را پنهان می‌کنند، اما مطالبی در این باره در رسانه های عبری و انگلیسی وجود دارد. برای مثال، پایگاه خبری «تایمز اسرائیل» سال 2019 با انتشار مطلبی نوشت که یکی از ثروتمندترین مردان اسرائیل، کارکنانی از شرکت اطلاعاتی Black Cube را در سال ۲۰۱۴ استخدام کرده تا اتهاماتی را علیه «یائیر لاپید» وزیر امورخارجه کابینه تل‌آویو مطرح کرد؛ کسی که بعد از کناره‌گیری «نفتالی بنت» از چندماه گذشته تاکنون به عنوان نخست‌وزیر موقت کار کرده است.

گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌هایی نیز از ارتباط عوفر با «بنیامین نتانیاهو» رهبر حزب لیکود، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی و مامورد تشکیل کابینه جدید تل‌آویو وجود دارد. این گمانه‌زنی‌ها امروز (چهارشنبه، ۱۶نوامبر) و با سکوت کابینه لاپید در قبال حمله به کشتی عوفر در دریای عمان، تقویت شده است.

این میلیاردر صهیونیست در پوشش روابط تجاری بارها سعی کرده تا عادی‌سازی روابط با کابینه تل‌آویو را از کشورهای عربی بخرد. سال ۲۰۱۰ عوفر سفرهای خود به منطقه کردستان عراق را در ظاهر برای مقاصد تجاری و در اصل، برای تبلیغ عادی‌سازی اربیل و بغداد با تل‌آویو آغاز کرد و تا سال‌های اخیر ادامه داد.

این در حالی است که کابینه تل‌آویو تاکنون نیز سعی می‌کند تا ارتباط رسمی و همکاری‌های خود را با عوفر انکار کند. امروز و باوجود آنکه کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی به نقل از مقام‌های نظامی ناشناس این رژیم ادعا کرد ایران پشت حمله به نفتکش عوفر قرار دارد، برای تداوم در انکار ارتباط با وی فرافکنی کرده و مدعی هستند که هدف تهران، ایجاد اختلال در در آمادگی‌های جام جهانی فوتبال قطر بوده است!

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار