کد خبر: 1115904
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴
کامیاران بخشی از کریدور بزرگراهی غرب کشور است که پس از ۱۲ سال انتظار به بهره برداری رسید تا علاوه بر هموارسازی حوزه تجاری، در کاهش آمار تصادفات نیز نقش بسزایی داشته باشد.

کرمانشاه به‌عنوان محور توسعه غرب کشور به منظور احداث کریدور‌های ترددی شمال به جنوب غرب و شرق به غرب همواره مورد توجه بوده است.

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی که چند استان آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان در آن نقش دارند کریدور‌های بزرگ راهی شمال به جنوب غرب است که سهم استان کرمانشاه در این شبکه حمل و نقل جاده‌ای حدود ۱۱۰ کیلومتر است.

بررسی تأثیرات اقتصادی، تجاری و گردشگری این کریدور در کرمانشاه بیش از پیش بر اهمیت این پروژه می‌افزاید و می‌توان آن را به عنوان یکی از محور‌های توسعه‌دهنده در بخش تجاری و اقتصادی در مسیر کرمانشاه- کامیاران برای استان کرمانشاه نامید.

کریدور بزرگراهی غرب کشور به عنوان نقطه اتصال دسترسی قفقاز به آب‌های آزاد و خلیج فارس از مرز بازرگان در آذربایجان غربی شروع شده و با عبور از کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان می‌رسد و در بندر امام خمینی خاتمه می‌یابد.

کریدور بزرگراهی غرب کشور از بزرگترین طرح‌های کشوری بوده پس از بررسی و مطالعه اولیه در راستای اجرایی شدن در استان کرمانشاه بخش نخست خود از سال ۱۳۸۹ آغاز کرد، اما به گفته مسئولان اجرایی و ناظران بر اجرای پروژه در دولت قبل به طور کلی کاهش اعتبار و همچنین هزینه بالای احداث پروژه در مناطق کوهستانی و بالا بودن هزینه‌های تملک اراضی در این مناطق کریدور بزرگراهی غرب کشور با کندی در روند عملیات اجرایی رو به رو شد.

ساخت و اجرای کریدور بزرگراهی محور کرمانشاه-کامیاران از ابتدا دارای ۲ قسمت بوده که قطعه اول آن (۱۷ کیلومتر) سال ۱۳۸۹ آغاز و سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید و بخش دوم این مسیر بزرگراهی از کامیاران تا سه راه قزانچی حدود ۴۲ کیلومتر بود.

‌کاهش سوانح رانندگی با بهره برداری از بزرگراه کامیاران به کرمانشاه

منوچهر فخری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه با اشاره به حادثه خیز بودن محور کرمانشاه به کامیاران، اظهار کرد: محور جاده‌ای کامیاران به کرمانشاه در گذشته به واسطه آمار بالای تردد و مشکلات زیرساختی یکی از حادثه‌خیزترین نقاط استان کرمانشاه بوده که در تصادفات آمار قابل توجهی را ارائه می‌داد.

وی افزود: در همین راستا یکی از مسائل مهم استانی در جهت رفع مسائل ترافیکی همین محور تردد بوده و در طرح کریدور اتصال شمال غرب کشور به جنوب غربی مورد توجه قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه با اشاره بر مشکلات میراث فرهنگی بر سر اجرای این پروژه، تصریح کرد: در مراحل اجرای این پروژه برای اجرای ۲۰۰ الی ۳۰۰ متر از آن، شرکت مجری با میراث فرهنگی به مشکل بر خورد که با پیگیری‌های استاندار مشکلات نیز حل شد.

با توجه به اینکه اعتبارات اخذ شده برای تکمیل و راه اندازی این پروژه به اندازه کافی نبوده و دولت به پیمانکار مجری این پروژه بدهکار بود، تکمیل و تأمین اعتبار پروژه بزرگراهی کرمانشاه به کامیاران در سفر رئیس جمهور به کرمانشاه به عنوان مطالبه مهم استان مطرح شد که نتایج خوبی برای جذب اعتبارات به دنبال داشت.

انجام ۱۵۰ کیلومتر کریدور بزرگراهی غرب کشور در کرمانشاه

الیاس سلیمانی مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بیش از ۱۵۰ کیلومتر از پروژه کریدور بزرگراهی شمال غرب به جنوب غرب در استان کرمانشاه واقع شده است.

وی افزود: این پروژه در استان کرمانشاه از کامیاران آغاز شده و پس از اتصال به سه راه قزانچی از طریق کنارگذر‌های شرقی و غربی به هرسین و سپس نورآباد متصل می‌شود.

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در استان کرمانشاه تصریح کرد: هدف نهایی این پروژه در استان کرمانشاه اتصال به بزرگراه خرم آباد در استان لرستان است.

تأمین اعتبار بزرگراه کامیاران به کرمانشاه در سفر رئیس جمهور

بهمن امیری مقدم استاندار کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سفر دولت سیزدهم به استان کرمانشاه ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه اختصاص داده شد.

وی افزود: تلاش شبانه روزی مجریان این پروژه سرانجام سبب خیر شد و ۹ کیلومتر باقی مانده این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره برداری رسید.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: پروژه بزرگراهی کامیاران به کرمانشاه از سال ۸۹ وارد فاز اجرایی شد که سرانجام در آبان ماه ۱۴۰۱ به بهره برداری رسید.

وی خاطرنشان کرد: با تکمیل این بخش از پروژه بزرگراهی شمال غرب به جنوب غرب، استان کرمانشاه به استان‌های شمال غربی کشور متصل می‌شود.

امیری مقدم خاطرنشان کرد: اتصال استان کرمانشاه به شمال غرب و جنوب غرب کشور از جهت اتصال به کشور‌های مختلف مورد اهمیت است که به خوبی به اهمیت آن توجه شده است.

از دیگر مواردی که در تکمیل بزرگراه کامیاران به کرمانشاه مورد تاکید قرار می‌گرفت، آمار بالای تصادفات و تلفات جاده‌ای در این محور بود که انتقادات مردمی زیادی به دنبال داشت.

امیر کرم‌الهی از روستاییان بین این مسیر با ابراز خشنودی از تکمیل این پروژه و کاهش تصادفات اظهار کرد: مسیر کرمانشاه به کامیاران و بالعکس هر روز شاهد تصادفی مرگ بار بود.

وی ادامه داد: سالانه مشکلات ترافیکی این مسیر خانواده‌های زیادی را داغدار عزیزانشان می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: ۲ بانده شدن این مسیر به کاهش آمار تصادفات کمک کرده و این روز‌ها کم‌تر شاهد تصادفات هستیم.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار