کد خبر: 1115799
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
وزیر اقتصاد دولت افغانستان گفت: آمریکایی ها طی ۲۰ سال اشغال افغانستان با شعار کاذب بازسازی این کشور، پول هنگفتی را هزینه کردند اما هیچ یک از زیرساخت های کشور ما از این بودجه بهره‌ای نبرده است.
قاری دین محمد حنیف روز سه شنبه در نشست همکاری های اقتصادی کشور افغانستان و خراسان رضوی افزود: بنا به گزارش سازمان بازرسی ویژه آمریکا در امور افغانستان (sigar) طی ۲۰ سال گذشته ۱۴۴ میلیارد دلار در افغانستان هزینه شده اما در هیچ بخشی زندگی مردم بهتر نشده و کاری در امور زیرساختی و زیربنایی انجام نشده است.

وزیر اقتصاد افغانستان گفت: یک بیمارستان استاندارد در افغانستان نداریم و هم اکنون مریض های ما در کابل درمان نمی شوند و به کشورهای همسایه می روند.

حنیف وضعیت راه ها و به ویژه راه های اصلی افغانستان را وخیم دانست و افزود: نه تنها در دوره اشغال زیرساختهای حمل و نقل در افغانستان ایجاد نشد بلکه محرکهای اقتصادی نیز برای تولید فراهم نشده است.

وی اضافه کرد: افغانستان از نظر تولید برق آبی و بادی ظرفیت زیادی  دارد به طوری که  اگر در این ۲۰ سال کار زیرساختی در این حوزه می شد نه تنها اففانستان در تولید برق خودکفا می‌شد بلکه می توانست به کشورهای منطقه نیز برق صادر کند.

وزیر اقتصاد افغانستان مصرف برق افغانستان را هزار و ۱۰۰ مگاوات دانست و گفت: فقط ۲۰ درصد این میزان برق در افغانستان تولید می شود و بقیه از ایران، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان وارد می شود و افغانستان سالانه ۳۰۰ میلیون دلار برای برق وارداتی می پردازد.

حنیف، زراعت افغانستان را سنتی و بدون نوسازی توصیف کرد و افزود: در بخش زراعت یک سردخانه استاندارد در کابل نداریم و همین نقص موجب شده بخش زیادی از محصولات زراعی ما مانند سیب فاسد شود و از بین برود و بعد مجبور به واردات همین محصول از دیگر کشورها هستیم.

وی با بیان این که اکنون کشت خشخاش در افغانستان ممنوع شده‌ است ادامه داد: در دوره اشغال افغانستان شاهد افزایش شمار معتادان بودیم و بر اساس تخمینها بین چهار تا چهار و نیم میلیون معتاد در کشور داریم که ارمغان شوم دوران اشغال آمریکایی هاست.

وزیر اقتصاد افغانستان گفت: بر اساس آمارها حدود نیمی از جمعیت کشور ما فقیر به شمار می آیند و با تحولات اخیر این روند، افزایشی یافته است.

حنیف افزود: در دولتهای قبل ۷۵ درصد بودجه حکومت از کمک های خارجی بود که با تحولات جدید در افغانستان این کمکها قطع شده و پولهای افغانستان در خارج بلوکه شده که اکنون مشکل آفرین شده است.

وی اضافه کرد: بودجه کنونی امارت اسلامی افغانستانی بدون درنظر گرفتن کمک های خارجی تعیین شده و با همین بودجه، معاش و تنخواه اداره‌های دولتی تامین شده است و در بخش طرح های عمرانی فقط طرح‌هایی که ۹۵ درصد پیشرفت داشته اند بودجه می گیرند.

وزیر اقتصاد افغانستان بر تحکیم روابط با کشورهای همسایه به ویژه ایران تاکید کرد و ضمن تشکر از جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران با تمام مشکلات اقتصادی ایجاد شده از سوی قدرتهای شیطانی، میزبان ۲ میلیون تبعه افغانستانی است و هزاران دانش آموز و دانشجوی افغانستانی در این کشور تحصیل می کنند.

حنیف افزود: برای امنیت ۲ کشور لازم است در خصوص مدیریت حضور مجرمان در ۲ سوی مرز همکاری بیشتری صورت گیرد و برای جلوگیری از ناامنی همکاری مشترک بیشتر شود.

به گزارش ایرنا، خراسان رضوی از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و سه شهرستان " تربت‌جام، تایباد و خواف" استان خراسان رضوی با افغانستان هم مرز هستند.  

۱۴ درصد از مجموع مرزهای خاکی جمهوری اسلامی ایران به طول ۸۳۴ کیلومتر در شرق کشور واقع در حوزه جغرافیایی استان خراسان رضوی همجوار با کشورهای  افغانستان و ترکمنستان است.  

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار