کد خبر: 1115518
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
به رغم هشدارهای جدی روسیه به رژیم صهیونیستی مبنی بر خودداری از ارسال جنگ افزار به اوکراین اما خودروهای زرهی «گایا عمیر امرپ» در خرسون رویت شده که از نگاه ناظران با انتشار این خبر، شیب و سرعت تنش ها بین تل آویو و مسکو تندتر خواهد شد.

حدود ۹ ماه از آغاز جنگ اوکراین می گذرد و با تداوم این نبرد، روابط روسیه و رژیم صهیونیستی همواره روندی رو کاهش و تیره داشته است؛ اختلافاتی که مدام با اتفاقات جدید بر عمق و گستره آن افزوده می شود.

به تازگی برخی منابع رسانه‌ای از رویت خودروهای زرهی ساخت رژیم صهیونیستی طی درگیری‌های اخیر ارتش اوکراین با روسیه در «خرسون» خبر داده اند.

تارنمای «اوکراین وپنز ترکر» وابسته به اوکراین که خبرهای نظامی را دنبال می‌کند، تصاویری از خودروهای زرهی «گایا عمیر امرپ» ساخت رژیم صهیونیستی در درگیری‌های خرسون منتشر کرد.

مسکو - تل‌آویو در ایستگاه آخر

این تازنما در گزارشی آورد: «برای اولین بار دیده شد که نیروهای (ارتش) اوکراین در حال استفاده از خودروهای زرهی ساخت اسرائیل هستند. در اینجا ما تصاویر خودروی زرهی گایا عمیر امرپ را که هم اکنون در خرسون مستقر هستند، می‌بینیم. هیچ اطلاعاتی درباره اینکه این خودروها چطور در اوکراین ظاهر شدند، در دست نیست.»

کمک به اوکراین در میان هشدار کرملین

تصاویر خودروهای زرهی ساخت اسرائیل در حالی انتشار یافته که مقامات روسیه بارها مستقیماً به سران تل ویو نسبت به کمک مالی و نظامی به اوکراین هشدار داده اند.

«دمیتری مدودف» رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر پیشین روسیه، روز دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ به رژیم صهیونیستی هشدار داد که هر گونه اقدام این کشور در تجهیز اوکراین به تسلیحات، موجب «تخریب روابط» میان روسیه و اسرائیل خواهد شد.

مسکو - تل‌آویو در ایستگاه آخر

همزمان سفارت روسیه در تل‌آویو نیز با انتشار پیامی در توئیتر از حمایت این رژیم از اوکراین انتقاد کرد و نوشت: یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل حملات اخیر روسیه در اوکراین را محکوم کرد؛ اسرائیل ۸ سال در برابر حملات تروریستی انجام شده توسط اوکراین در منطقه دونباس سکوت کرده بود.

سفارت روسیه در اسرائیل، تل‌آویو را به «سکوت در برابر قتل عام وحشیانه غیرنظامیان توسط نئونازی‌ها در خارکیف و دیگر شهرها، ترور داریا دوگینا، روزنامه‌نگار روس و حمله تروریستی در ۸ اکتبر به پل کرچ در کریمه» متهم کرد.

هنوز مشخص نیست که مقام‌های اسرائیلی به صورت رسمی چه سیاستی را اتخاذ خواهند کرد چرا که از ابتدای حمله نظامی روسیه به اوکراین تلاش کردند ضمن همراهی نسبی با غرب در محکومیت مسکو، همچنان روابط خود را با کرملین نیز حفظ کنند و رویکردی میانه در این بحران اتخاذ کنند؛ سیاستی که در نهایت به شکست منجر شد و دو طرف را در مقابل هم قرار داد.

پایان سناریوی بازی بیطرف  

تماس‌های مکرر «نفتالی بنت» نخست وزیر وقت این رژیم نشان می‌داد که او در صدد راضی نگهداشتن دو طرف است. این سیاست البته همان زمان در فلسطین اشغالی مخالفانی هم داشت؛ طیفی معتقد بود باید صریح‌تر و دقیق‌تر مسکو را محکوم و با تحریم‌های غربی همراهی کرد. در مقابل، طیف دیگر به طور مثال بنیامین نتانیاهو بر این باور بودند که تل‌آویو نباید روابط راهبردی‌ خود را با مسکو تخریب کند.

طولانی‌شدن جنگ و ناکامی همه میانجی‌گران برای توقف بحران، رژیم صهیونیستی را مجبور کرد با حجم گسترده فشارهای دیپلماسی و تحریمی غرب و اروپایی‌ها علیه روسیه همراهی کند. چون دیگر سطح تنش به یک محکومیت و بیانیه ساده ختم نمی‌شد. بنابراین رژیم صهیونیستی تصمیم نهایی خود را گرفت و ترجیح داد در سنگر آمریکا بماند.

در بیانیه‌ای که «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه این رژیم انتشار داد به صراحت آوره‌ بود: «در بحران اوکراین، در کنار متحد سنتی خود یعنی آمریکا خواهیم بود و ممکن نیست که در این شرایط دشوار آن را تنها بگذاریم.»

نقطه شروع جدی تنش میان روسیه و رژیم صهیونیستی را می‌توان رای مثبت تل‌آویو در شورای حقوق بشر  علیه مسکو دانست. مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ با اکثریت آرا، به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر این نهاد بین‌المللی رای داد.

نقطه اوج بحران اما تصمیم وزارت دادگستری روسیه مبنی بر تعطیلی «آژانس یهود» در این کشور بود؛ آژانسی که مسئولیت تشویق یهودیان جهان برای مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی را بر عهده داشت از سوی کرملین به جاسوسی متهم شد.

مسکو - تل‌آویو در ایستگاه آخر

وزارت دادگستری روسیه در دستوری خطاب به آژانس یهود، تمام فعالیت‌های آنها را در خاک روسیه ممنوع اعلام کرد؛ آژانسی که نزدیک به یک قرن پیش تاسیس شد و در کمک به تشکیل و ایجاد رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ نقش اساسی داشت و مهاجرت میلیون‌ها یهودی از سراسر جهان را تسهیل کرده‌ است.

در مجموع با نگاهی به دومینوی اختلافات فی مابین مسکو و تل آویو مشخص می شود که به موازات تشدید بحران اوکراین، شاهد تعمیق اختلافات فی مابین هستیم؛ اختلافاتی که با تعطیلی آژانس یهود به اوج رسید و در صورت تایید کمک های تسلیحاتی رژیم صهیونیستی به کی یف به ورطه نابودی خواهد افتاد و سران تل آویو تا کنون نسبت به خبر رویت خودروهای زرهی «گایا عمیر امرپ» خود در اوکراین سکوت کرده اند.

در این میان اما از نباید از بازی فریبکارانه غرب برای به وارد کردن رژیم صهیونیستی به بحران اوکراین غافل ماند. مقامات و رسانه های غربی طی هفته های اخیر همواره با اتهام زنی بر ایران مبنی بر ارسال پهپاد به اوکراین، بر تل آویو فشار وارد می کنند تا به طور مستقیم به کی یف کمک نظامی ارسال کند و در صورت اثبات این کمک ها، شیب تند تنش ها بین اسرائیل و روسیه تندتر از قبل خواهد شد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار