کد خبر: 1114734
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
تظاهرات مخالفان دولت در پاکستان که درپی سوء قصد به جان «عمران‌خان» متوقف شده بود، دوباره از سرگرفته شد، این درحالی است که نخست وزیر سابق پاکستان دوران نقاهت را سپری می‌کند و نگرانی‌ها نسبت به تشدید تقابل سیاسی در این کشور نیز افزایش یافته است.
راهپیمایی بزرگ حزب تحریک انصاف به رهبری عمران‌خان امروز از "وزیرآباد" درست محلی ‌که خان ۷۰ ساله هفته گذشته هدف حمله قرار گرفته بود، از سرگرفته شد.

عمران‌خان که خود هفته گذشته از بیمارستان مرخص و بنا بر توصیه پزشکان باید ۲ هفته در استراحت بماند، به هم حزبی ها و طرفدارانش دستور داد تا راهپیمایی بزرگ را از امروز پنجشنبه و از محلی که به وی حمله شده بود دوباره از سرگرفته و تسلیم آنچه وی فشار دولت و سرکوب خواند، نشوند.  

نخست وزیر برکنار شده پاکستان که از موضع خود عقب نشینی نکرده و دولت و برخی از نهادهای قدرتمند نظامی را به تبانی برای تحت فشار قرار دادن جناح مخالف متهم می‌کند، اعلام کرد: راهپیمایی بزرگ طی ۱۰ تا ۱۴ روز آینده به شهر راولپندی (در مجاورت پایتخت) می رسد و از آنجا این تظاهرات به رهبری وی به سمت اسلام‌آباد حرکت خواهد کرد.

بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که شهر اسلام‌آباد پایتخت پاکستان باردیگر به یک قلعه امنیتی با حضور هزاران نفر از نیروهای امنیتی و یگان‌های ضدشورش تبدیل شده و سازمان‌های مجری قانون در اسلام‌آباد و شهرهای اطراف آن هشدار دادند که با اغتشاشگران و عناصری که درصدد مسدود سازی راه‌های ارتباطی و فلج کردن شهر هستند به شدت برخورد خواهد شد.  

گزارش‌ رسانه‌های محلی حکایت از آمادگی نهادهای امنیتی در پایتخت پاکستان برای شناسایی و بازداشت برخی از رهبران حزب عمران‌خان و فعالان سیاسی هستند که درپی خشونت و ایجاد هرج و مرج به بهانه راهپیمایی بزرگ می‌باشند.  

ناظران سیاسی در پاکستان بیم آن دارند که عدم خویشتنداری نیروهای سیاسی کشور منجر به تشدید تقابل سیاسی و حتی پیشروی این وضعیت به سمت یک سناریوی وحشتناک خواهد شد. این درحالی است که فرمانده جدید ارتش پاکستان تا روزهای آینده منصوب خواهد شد و منابع آگاه از رایزنی‌های پرشتاب در مقر فرماندهی ارتش، دفتر نخست وزیری و جناح مخالف به رهبری عمران‌خان در جریان است.  

عمران‌خان دوشنبه گذشته طی سخنانی از بیمارستان اعلام کرد که وی تسلیم نمی‌شود و به زودی به خیابان‌ها آمده و راهپیمایی بزرگ علیه دولت را رهبری خواهد کرد.

ازسرگیری تظاهرات ضددولتی در پاکستان/انتخابات زودهنگام مطالبه عمران‌خان

خیز مجدد مخالفان دولت در پاکستان درحالی صورت می‌گیرد که این کشور در آستانه به پایان رسیدن مدت خدمت فرمانده فعلی ارتش است و تا روزهای آینده نخست وزیر پاکستان قرار است فرمانده جدید را منصوب نماید. اما این موضوع طی ماه‌های اخیر به اخبار داغ پاکستان تبدیل شده و دولت، رهبران حزب مخالف را به فرافکنی علیه ارتش و جنجال برانگیز کردن موضوع انتصاب فرمانده جدید ارتش متهم می‌کند.  

ناظران سیاسی در پاکستان معتقدند: عمران‌خان اکنون کاملا به اردوگاه ضد حاکمیت نظامی پیوسته زیرا وی مدعی است که حاکمان غیرنظامی زمانی که به قدرت می‌رسند از اختیارات کامل برخوردار نیستند و تشکیلات قدرتمند نظامی اقدام به دخالت می‌کنند. البته این ادعا به دفعات از سوی ارتش و سازمان‌ اطلاعات آن تکذیب شده است.  

روزنامه انگلیسی زبان «داون» چاپ اسلام‌آباد امروز نوشت:
رهبران نظامی خواستار تنش زدایی با جناح مخالف قبل از انتقال قدرت به فرمانده جدید ارتش است تا وی بتواند در فضای عاری از تنش و مصالحه میان نیروهای سیاسی و تشکیلات قدرتمند نظامی کار خود را آغاز کند. بنابراین، بر هر دو طرف فشار وارد می‌شود تا به توافقی در مورد تاریخ انتخابات زودهنگام دست یابند، که طرفی می‌تواند به تظاهرات بزرگ حزب تحریک انصاف علیه دولت پایان دهد و احزاب سیاسی را قادر می‌سازد تا به مسائل دیگری که نیاز به توجه فوری دارند، رسیدگی کنند.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار