کد خبر: 1114635
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۸
در پی افزایش مجدد آمار دستگیری‌ها و اعدام‌ها در عربستان سعودی، گزارش‌های حقوق‌بشری حاکی از آن است که، ولی عهد ریاض دستگاه قضایی کشور را به ابزاری برای تسویه‌حساب‌های سیاسی تبدیل کرده است.

گزارش‌های حقوق‌بشری و خبر‌های مربوط به دستگیری، اعدام و فشار علیه فعالان سیاسی بار دیگر به خبر‌های اول عربستان سعودی تبدیل شده است؛ البته با این تفاوت که این بار برخلاف جنجالی که مثله شدن «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در ترکیه سال ۲۰۱۸ به پا کرد، هر چه در عربستان می‌گذرد، آرام و بی سروصدا رخ می‌دهد. «محمد بن سلمان»، ولی عهد و نخست‌وزیر ریاض، در سایه سکوت جهانی و متحدان غربی ضعیفش، «مکانیسم ارّه» را فعال کرده و به جان مردم افتاده است؛ حالا دستگاه قضایی آل‌سعود، صرفاً به ابزاری برای تسویه‌حساب‌های سیاسی سران تندروی ریاض تبدیل شده است. در ادامه این گزارش به مهم‌ترین ابعاد این روند حکمرانی در آل‌سعود خواهیم پرداخت.

حکمِ شمشیر و دستگاهِ قضای سیاسی‌شده در سعودی!

پایگاه خبری-تحلیلی «عربی۲۱» طی گزارشی به تصمیمات و احکام قضایی جدید صادرشده در عربستان سعودی پرداخته و روند سیاسی شدن آن‌ها را بررسی کرده است. این رسانه در گفت‌وگو با «عادل السعید» معاون سازمان حقوق بشری اروپایی-سعودی و به نقل از او نوشت: «قوه قضاییه در عربستان سعودی مستقل نیست؛ بلکه تنها یک پوشش و ابزاری عروسکی در دستان پادشاه و ولی‌عهد این کشور برای توجیه روند درهم شکستن مخالفان و اصحاب رای و فعالان مدنی است». السعید در خصوص دلایل افزایش بی‌سابقه احکام اعدام و دستگیری در سعودی نیز گفته است: این به دلیل تلاش‌های بن سلمان برای افزایش سطح ترس در دل شهروندان عربستانی، جلوگیری از ابراز عقایدشان در حال حاضر و هشدار دادن به آن‌ها از مخالفت با هرگونه تصمیمی است که در آینده نزدیک اتخاذ خواهد شد».

«حصه الماضی» فعال حقوقی جهان عرب در گفت‌وگوی رسانه‌ای دیگری در این باره معتقد است: این احکام جدید براساس اتهاماتی که هم‌اکنون صادر شده، نه در کشورهای دموکراتیک جرم محسوب می‌شوند و نه در قوانین بین‌المللی که بیان عقیده را امری مشروع می‌داند. مقررات عربستان سعودی مانع از محاکمه مجدد زندانیان و بازداشت آن‌ها فراتر از مدت محکومیت‌شان می‌شود و می‌افزاید: «این برخلاف ماده ۲ قانون آیین دادرسی کیفری است، اما تعداد زیادی هستند که مدت محکومیت آن‌ها منقضی شده و آزاد نشده‌اند؛ از جمله فعالان عیسی النخیفی و محمد الربیعه که در اعتصاب غذا هستند». وی مقامات سعودی را به «بی‌توجهی به حقوق بشر» متهم کرده، اگرچه عربستان سعودی تحت عنوان شورای حقوق‌بشر مورد انتقادهای بین‌المللی زیادی قرار گرفته است.

جشنواره‌ی اعدام‌ها در سعودی، به زودی...

سازمان‌های حقوق بشری بیم آن دارند که در دوره آینده، مقامات سعودی تعداد زیادی از متهمان و مخالفان دستگیرشده در زندان‌های خود را اعدام کنند؛ مشابه آن قلع و قمعی که در مارس سال گذشته انجام شد و طی در آن ۸۱ نفر اعدام شدند.  طبق گزارش‌های رسانه‌ای دادگاه جنایی تخصصی علاوه بر سه زندانی از قبیله الحویطات، هفت تن از زندانیان جامعه شیعه را که در مناطق شرقی پادشاهی مستقر هستند، به اعدام محکوم کرده است. «الحویطات» نام قبلیه ای است که گویا سران آل‌سعود، تصمیم گرفته‌اند اول از همه به حساب آن رسیدگی کنند. 

در آوریل سال ۲۰۲۰، مقامات سعودی «عبدالرحیم الحویطی» پس از اینکه راضی به تخلیه خانه خود در روستای «الخربه» در استان تبوک نشد، کشتند؛ چرا که دولت ریاض تصمیم گرفته بود این بخش مسکونی را حذف کرده و اراضی آن را در فهرست پروژه «نئوم» قرار دهد. قبل از کشته شدن الحویطی که از سوی مقامات سعودی به «تروریسم» متهم شده بود، اعتراض سایر اعضای این قبیله از سواحل غربی عربستان تا خلیج عقبه ادامه داشت و گزارش‌هایی مبنی بر دستگیری گروهی این افراد منتشر شد. گویا خودداری عبدالرحیم الحویطی از تخلیه منزل و قتل متعاقبش، به نقطه اوج درگیری حویطی‌ها با سعودی تبدیل شد و پس از آن افراد بی‌شمار دیگری از این قبلیه بدون تفهیم اتهامی، روانه زندان‌های این کشور شدند. 

عبدالرحیمِ طایفه‌ی الحویطات سرش را از دست داد و رسانه‌های عربی مستقل، او را به عنوان «شهید سرزمین» معرفی کردند که خونش پای پروژه‌های سعودی پایمال شد. بعد از او، عبد الله الحویطی،  عبدالناصر الحویطی، احمد الحویطی، محمود الحویطی و چند تن دیگر از نزدیکانشان نیز براساس اتهاماتی واهی به احکامی بین ۲۰ تا ۵۰ سال که یک عمر است، محکوم شدند. هدف قرار دادن الحویطات حتی به یک پسر ۱۳ساله از این قبیله‌ی له شده زیر پای سعودی‌ها هم رسید؛ «عبدالله الحویطی» کم‌سن و سال‌ترین فرد بین کودکان دستگیرشده است که حالا نامش در بین کودکان اعدامی به شمار می‌رود؛ او در زمان دستگیری ۱۳ سال داشته و هم‌اکنون که در زندان به سر می‌برد، ۲۰ ساله است. داستان این کودک دستگیرشده از این قرار است که در ۸ می ۲۰۱۷، نیروهای امنیتی سعودی به منزل خانواده الحویطی ( متولد ۱۸ ژوئیه ۲۰۰۲) حمله کرده و او را به اتهام دزدی و قتل بازداشت می‌کنند!

غرب دیگر در قد و قواره‌ دفاعیات حقوق‌بشری نیست؛ حتی از شهروندانش...

بخش مهم دیگری از جامعه که هدف بن‌سلمان قرار دارند، زنان و فعالان حقوق بشری هستند. طی ماه‌های اخیر، عربستان سعودی وارد مرحله جدیدی در رسیدگی به مسائل این قشر و حتی  فعالان توییتری بازداشتی شده است. عربستان سعودی خیلی‌ها را به اتهاماتی نظیر انتشار پست و یا پسندکردن آن، به زندان کشانده است! حالا نام زنان عربستانی و فعالان حقوق بشری نظیر «لجین الهذلول»، «سلمی الشهاب»، «نورا القحطانی» و حتی «مهدیه المرزوقی»، پزشک تونسی ساکن عربستان که به خاطر پسندکردن یک توئیت محاکمه و زندانی شد، برای ما نام‌هایی آشنا و برای غرب سرنوشت‌هایی تکراری شده‌اند؛ دیگر صدای آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در دفاع از حقوق بشر بلند نمی‌شود، چون صدای شرهای دیگری  نظیر جنگ و تحریم و ناامنی انرژی، گویای ضعف شدید خود آن‌هاست.

غربِ محتاج عربستان حالا نه تنها در قبال ظلم به حقوق زنان عرب سکوت اختیار کرده، بلکه در دفاع از حقوق زنان شهروند خود نیز عاجز شده است. جایی که رسانه‌های عربی گزارش دادند مقامات سعودی یک شهروند آمریکایی را به جرم این که طی اختلاف خانوادگی با همسر سابق عربستانی‌اش [بر سر حضانت دخترش] از قوانین این کشور انتقاد کرده بود، دستگیر کرده‌اند! این زن آمریکایی که نامش «کارلی موریس» است شوهر سابق سعودی خود را متهم کرده که طبق قوانین قیمومیت این کشور، دخترشان را مجبور به ماندن در عربستان کرده است. او روز دوشنبه هفته گذشته در عربستان دستگیر شده و حتی محل اختفای «تالا» دختر هشت ساله‌اش را هم نمی‌داند. تنها واکنش آمریکایی‌ها به این پرونده، اظهار پیگیری بود!

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار