کد خبر: 1113615
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
از تلاش‌های کی‌روش و ملی‌پوشان تا امیدواری وزیر و اینفانتینو
شاگردان کارلوس کی‌روش به دور از حاشیه و بدون توجه به مسائل غیرفوتبالی تمرین می‌کنند تا در جام‌جهانی قطر جای هیچ انتقادی را باقی نگذارند. در روز‌هایی که انتخاب لیست نهایی برای سرمربی سخت‌تر از همیشه شده، مرد پرتغالی تلاش می‌کند با اجرای همه برنامه‌ها، بازیکنانش را به بالاترین حد از آمادگی برساند.
شیوا نوروزی

شاگردان کارلوس کی‌روش به دور از حاشیه و بدون توجه به مسائل غیرفوتبالی تمرین می‌کنند تا در جام‌جهانی قطر جای هیچ انتقادی را باقی نگذارند. در روز‌هایی که انتخاب لیست نهایی برای سرمربی سخت‌تر از همیشه شده، مرد پرتغالی تلاش می‌کند با اجرای همه برنامه‌ها، بازیکنانش را به بالاترین حد از آمادگی برساند.
زمان به سرعت می‌گذرد و فرصت اندکی تا شروع جام ۲۰۲۲ قطر باقی مانده است. از یک‌سو تیم‌ها نگران سلامت بازیکنانشان هستند و از سوی دیگر هم فدراسیون جهانی فوتبال سعی دارد این رشته را از سیاست دور نگه دارد. هرچند باور این ادعا سخت است، اما جیانی اینفانتینو با انتشار بیانیه‌ای رسمی نشان داد برای جامه عمل پوشاندن به رؤیای «سیاسی نشدن فوتبال» مصمم است.

قطر در حالی میزبانی جام‌جهانی را برعهده گرفته که این دوره هنوز شروع نشده با حواشی سیاسی زیادی مواجه بوده است. حذف روسیه از رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی تنها یکی از این موارد است. کمپین ضد تیم‌ملی ایران و تحت فشار قرار دادن فیفا برای حذف تیم کشورمان از بازی‌های قطر مهم‌ترین حاشیه‌ای بود که البته هرگز به نتیجه نرسید. اعتراض به سیاست‌های قطر در خصوص کارگران خارجی از دیگر مواردی است که فیفا را وادار به واکنش کرد. به‌رغم اینکه بالاترین نهاد فوتبال جهان تاکنون بار‌ها سیاست را در تصمیماتش دخیل کرده، اما اینفانتینو از همه کشور‌های حاضر در این دوره از رقابت‌ها خواسته به عقاید هم احترام بگذارند: «ما می‌دانیم فوتبال نقش مهمی در کشور‌ها دارد و به همان اندازه می‌دانیم که چالش‌ها و مشکلات زیادی با ماهیت سیاسی در سراسر جهان وجود دارد، اما لطفاً اجازه ندهید فوتبال به هر جنگ ایدئولوژیک یا سیاسی که وجود دارد کشیده شود. ما در فیفا سعی می‌کنیم به همه عقاید احترام بگذاریم، بدون اینکه درس‌های اخلاقی به بقیه دنیا بدهیم. یکی از نقاط قوت جهان در واقع تنوع بسیار آن است. هیچ قوم، فرهنگ یا ملتی «بهتر» از هیچ قوم یا فرهنگ دیگری نیست. این اصل سنگ‌بنای احترام متقابل و عدم تبعیض است و این یکی از ارزش‌های اصلی فوتبال محسوب می‌شود؛ بنابراین لطفاً بیایید همه این را به خاطر بسپاریم که فوتبال در اولویت باشد.»

کاروان فوتبال ایران ۲۳ آبان به دوحه سفر می‌کند و تمریناتش را در این شهر ادامه می‌دهد. از زمانی که کی‌روش رسماً کارش را در تیم‌ملی آغاز کرده، برنامه‌های او و دستیارانش پیگیری شده است. بسیاری از بازیکنان در تهران زیر نظر کی‌روش کار کردند و لژیونر‌ها نیز بنا به شرایط و اجازه باشگاهشان در شهر محل اقامت خود به نوعی از راه دور زیر نظر سرمربی مهیای حضور در جام‌جهانی می‌شوند. تاکنون چهار مرحله از تمرینات پشت سر گذاشته شده و طبق برنامه قرار است امروز استارت مرحله پنجم زده شود. در آخرین تمرین در زمین پک، ۱۷ بازیکن حضور داشتند و سه بازیکن استقلال هم بعد از سوپرجام به دستور سرمربی استراحت کردند. هنوز کسی نمی‌داند مرد پرتغالی از بین همه گزینه‌هایی که در اختیار دارد کدام بازیکنان را انتخاب می‌کند. قاعدتاً لژیونر‌ها همچون گذشته بخش اعظم بازیکنان ایران را در جام‌جهانی تشکیل خواهند داد و سایر بازیکنان جوان و لیگ برتری نیز برای حضور در این تورنمنت مهم شانس کمتری دارند.
تیم‌ملی بازی تدارکاتی مقابل نیکاراگوئه را قبل از عزیمت به دوحه برگزار می‌کند و پس از آن دیدار با تونس آخرین بازی دوستانه تیم کشورمان خواهد بود. گفته می‌شود کی‌روش از مسئولان فدراسیون خواسته مصاف با تونس پشت در‌های بسته و به دور از خبرنگاران و عکاسان برگزار شود. پرواز اختصاصی به دوحه از جمله تدارکات در نظر گرفته شده برای شاگردان کی‌روش خواهد بود.

حمید سجادی باز هم تدارکات برای تیم‌ملی را خوب توصیف کرد. وزیر ورزش و جوانان که به تازگی شایعه استعفایش از این سمت تکذیب شده است با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای تیم ایران گفت: «این روز‌ها همه به فکر تیم‌ملی هستند و پیشاپیش آرزو می‌کنیم اعزام‌های تیم ملی فوتبال با همین شرایط خوب و کیفیتی که دارد اتفاق بیفتد. تیم ملی فوتبال دو بازی تدارکاتی بسیار خوب پیش‌رو دارد. تیم ملی برای یک بازی تدارکاتی در تهران و یک بازی تدارکاتی دیگر هم در دوحه قطر به میدان خواهد رفت. تمام تمهیدات و مقدمات از سوی فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش انجام شده است تا بازیکنان تیم بتوانند به شکل خوبی دور هم جمع شوند. همچنین چند مرحله بازبینی فنی و دوره‌های اردویی کوتاه‌مدت را کی‌روش برنامه‌ریزی کرده است. بررسی‌های فنی را برای بازیکنانی که در ایران بودند به خوبی انجام دادند و یکسری از بازیکنان ما نیز در خارج کشور هستند.»
تیم‌ملی ایران با قرار گرفتن در گروه B باید به مصاف انگلیس، امریکا و ولز برود. با اینکه یوزپلنگ‌ها در قطر کار سختی پیش‌رو دارند، اما سجادی معتقد است امکان صعود به دور بعد وجود دارد: «به گفته کارشناسان یکی از بهترین تیم‌های ملی ادوار گذشته را در این دوره داریم. اهالی فوتبال خیلی امیدوارند و ما هم همین‌طور. کارشناسان فدراسیون فوتبال و کادرفنی و تک‌تک عزیزان به تیم ملی امیدوار هستند. برنامه‌ریزی‌های دقیق و تخصصی خوبی صورت گرفته است. گزارش‌های رسیده به من در خصوص تیم‌ملی نیز عاری از هرگونه حاشیه است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار