کد خبر: 1113234
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
مراکز آموزشی اردبیل و به ویژه مدارس آن در مناطق روستایی به دلیل محدودیت‌ها و کمبود منابع مالی، مشکلات زیادی داشتند و البته هنوز هم در برخی نقاط می‌توان مدارس فرسوده و غیر ایمن را دید.
سیداحمد هاشمی اشکا

مراکز آموزشی اردبیل و به ویژه مدارس آن در مناطق روستایی به دلیل محدودیت‌ها و کمبود منابع مالی، مشکلات زیادی داشتند و البته هنوز هم در برخی نقاط می‌توان مدارس فرسوده و غیر ایمن را دید.
اما با ورود خیران و بنیاد برکت به موضوع مدرسه‌سازی تا حد زیادی مشکلات رفع شده و حالا به گفته فرماندار سرعین، هفدهمین مدرسه خیرساز این شهرستان در روستای گازیر به بهره‌برداری رسیده است. ضمن اینکه در حال حاضر ۳۰ درصد مدارسی که در سطح استان اردبیل احداث شده، مدارس خیرساز است.
مطابق گزارش سازمان بین‌المللی ساختمان مدارس، مناسب است به ازای هر صد نفر دانش‌آموز حداقل ۲ هزار مترمربع زمین آموزشی به اضافه هزار مترمربع برای هر صد نفر محصل اضافی در نظر گرفته شود. همچنین برای مدارس متوسطه حداقل ۴ هزار مترمربع برای هر صد نفر دانش‌آموز به اضافه هزار مترمربع برای هر صد نفر محصل اضافی اختصاص یابد.
با این توضیح باید گفت کمتر آموزشگاه استاندارد و مدرسه مطلوب و مناسبی در کشور وجود دارد و شاید در روستا‌ها هیچ مدرسه‌ای نتواند استاندارد‌های بین‌المللی را کسب کند.
هفدهمین مدرسه خیرساز در سرعین
سال‌های سال بود که روستا‌های اردبیل از فقر مدرسه معمولی رنج می‌بردند، ولی با ورود برخی سازمان‌ها و به‌خصوص خیران به امر مدرسه‌سازی تا حدودی مشکل رفع شده، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیاد است. روز گذشته هفدهمین مدرسه خیرساز در روستای گازیر شهرستان سرعین به بهره‌برداری رسید.
فرماندار سرعین با بیان اینکه مدرسه زنده‌یاد سرخوش مهدی‌زاده به عنوان هفدهمین مدرسه خیرساز شهرستان سرعین افتتاح شد و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت، می‌گوید: «کلنگ احداث این مدرسه سه کلاسه ابتدایی در روستای گازیر سرعین با زیربنای ۱۸۰ متر مربع و اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان در خرداد ماه سال‌جاری به زمین زده شده بود.»
باقر باقرزاده با تأکید بر اینکه از همان روز اول کار احداث این مدرسه به همت خیر مدرسه‌ساز لطیف مهدی‌زاده شروع شد، ادامه می‌دهد: «این پروژه در پنج ماه تکمیل شد و برای بهره‌برداری در اختیار آموزش و پرورش شهرستان سرعین قرار گرفت.»
به گفته این مسئول، خیران مدرسه‌ساز نمونه بارز مشارکت اجتماعی و فرهنگی در حوزه آموزش و پرورش محسوب می‌شوند که خالصانه و با تمام ظرفیت، آموزش و پرورش را در رسیدن به اهداف متعالی آموزشی و تربیتی یاری می‌رسانند.
باقرزاده با تأکید بر ضرورت ایجاد مدرسه استثنایی شهرستان سرعین اضافه می‌کند: «امیدواریم پس از تعیین محل احداث این مدرسه، کار ساخت آن نیز در اولویت مجمع خیران مدرسه‌ساز شهرستان قرار گیرد.»
لازم به ذکر است، همزمان با افتتاح این مدرسه، کلنگ احداث نوزدهمین مدرسه متوسطه خیرساز روستای اوجور نیز به زمین زده شد.
ساخت مدرسه در نقاط مختلف
ساخت مدرسه در دیگر نقاط اردبیل هم ادامه دارد و به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس این استان، هشت پروژه مدرسه‌سازی در شهرستان پارس‌آباد در حال اجراست.
حسن محمدی ادیب در آیین کلنگ‌زنی مدرسه ۹ کلاسه خیری الزهرا در پارس‌آباد گفت: «برای ساخت این تعداد واحد آموزشی در قالب ۳۱ کلاس درس، تلاش مؤثری در حال انجام است تا به سرعت شاهد تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه‌ها باشیم.»
وی تصریح کرد: «در شهرستان پارس‌آباد هشت پروژه دیگر آموزشی، تربیتی و ورزشی شامل شش نمازخانه، یک سالن ورزشی و یک باب استخر دانش‌آموزی در حال اجراست که مراحل نهایی اجرا را سپری می‌کند.»
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل محدودیت اعتبارات دولتی را در ساخت و توسعه فضا‌های آموزشی یادآور شد و گفت: «در ساخت و توسعه فضا‌های آموزشی ۸۰ درصد تأمین اعتبار به صورت ملی و ۲۰ درصد نیز به صورت استانی انجام می‌شود که ما در شهرستان پارس‌آباد چهار برابر اعتبار مصوب شهرستان منابع مورد نیاز مدرسه‌سازی را تأمین کردیم.»
به گفته محمدی ادیب، آمادگی داریم در این شهرستان که توسعه فضا‌های آموزشی از الزامات و ضرورت‌هاست تا پنج برابر منابع استانی اعتبار اختصاص دهیم تا کمبود‌ها در این زمینه جبران شود.
وی گفت: «در سطح شهرستان پارس‌آباد ۲۵۶ مدرسه داریم که هزینه نگهداری، تعمیر و مرمت آن‌ها بسیار بالاست و ما نمی‌توانیم ریالی از اعتبارات ملی را به این حوزه اختصاص دهیم.»
این مسئول از اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای ادامه ساخت پروژه‌های مدرسه‌سازی در پارس‌آباد خبر داد و افزود: «پنج مدرسه کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز این شهرستان تا آخر آبان ماه با انتخاب پیمانکار در اولویت احداث قرار می‌گیرد که قول می‌دهیم تا مهرماه سال آینده این واحد‌های آموزشی را به بهره‌برداری برسانیم.»
۳۰ درصد مدارس در فقر مطلق
در کنار تمام اقدامات شکل احداث واحد‌های آموزشی در روستا‌ها و مناطق دورافتاده بیش از هر موضوع دیگری حائز اهمیت است و به همین منظور بنیاد برکت در حال حاضر احداث ۲۹ مدرسه را در استان آغاز کرده که این مهم نقطه عطفی برای توسعه حوزه مدرسه‌سازی استان محسوب می‌شود که تاکنون با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.
به گفته مسئولان اردبیلی در برخی شهر‌ها مدارس کانکسی به صورت کامل برچیده شده‌اند و درصدد هستند این اقدام را تا پایان کار ادامه دهند تا برای دانش‌آموزان خطرآفرین نشود.
البته این واحد‌های آموزشی به صورت پیش ساخته و پیچ و مهره هستند و شرایط لازم برای تخلیه دانش‌آموزان نیز وجود دارد.
در حال حاضر ۳۰ درصد مدارسی که در سطح استان اردبیل احداث شده مدارس خیرساز است که با مشارکت خیران در مناطق مختلف به ویژه روستا‌ها ساخته می‌شوند. به همین منظور تخصیص نیمی از اعتبارات دولتی و نیمی از اعتبارات توسط بنیاد علوی برای احداث ۱۱ واحد آموزشی در استان اردبیل جزو اولویت‌های اساسی است.
با تمام این تفاسیر مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل می‌گوید: «۳۰ درصد مدارس این استان به لحاظ تجهیزات و فضای آموزشی در فقر مطلق هستند.»
کلام الله صفری با بیان اینکه برای رفع مشکلات مدارس و فضا‌های آموزشی استان لازم است ضمن تأمین تجهیزات، فضای آموزشی در مناطق محروم توسعه یافته و از دبیران متخصص در مدارس به‌صورت یکسان استفاده شود، به اجرای ۵۰ برنامه آموزشی و تربیتی اشاره کرده و ادامه می‌دهد: «۲۰ برنامه در حوزه آموزشی و ۳۰ برنامه دیگر هم در حوزه تربیتی در استان اجرا می‌شود.»
به گفته مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل، برای محرومیت‌زدایی در استان در حال طرح‌ریزی برای راه‌اندازی قرارگاه عدالت تربیتی و آموزشی برابر هستیم و امیدواریم از تمامی ظرفیت‌های موجود در این حوزه استفاده شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار