کد خبر: 1107879
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴
ساماندهی اعتراضات در خارج کشور و از طریق فضای مجازی و در نتیجه قطعی اینترنت در چند روز اخیر، موجب ایجاد زیان‌های بسیاری به مردم و کسب‌ و کار آنان شده است.
 

نگاهی به اتفاقات رخ ‌داده طی دو هفته گذشته در کشور نشان از نوعی برنامه‌ریزی ضد انقلاب در راستای ایجاد خسارت و امنیتی کردن فضای کشور دارد.

جمهوری اسلامی از ابتدای تأسیس خود با گروهک ‌های معارض و مسلحی روبرو بوده است که سعی در ایجاد ناامنی و در برخی موارد به تجزیه کشاندن ایران و انتقام از انقلاب اسلامی داشتند.

آشوب ‌طلبی‌های گروه موسوم به خلق عرب در خوزستان، درگیری‌ ها و جنایات کردستان توسط گروهک ‌های کومله و حزب دموکرات و فتنه حزب خلق مسلمان در آذربایجان در فاصله سال‌های 57 الی 60 و مهم ‌تر از همه ورود سازمان مجاهدین خلق به فاز مسلحانه و درگیری ‌های خیابانی که ترورهایی در سطح عامه مردم و شخصیت‌های نظام انجام دادند از مهم‌ترین آنهاست.

اما در سال های گذشته این روند شدت بیشتری گرفته و علاوه بر گروهک های تروریستی، کشورهای غربی نیز در حمایت از این اغتشاشات به میدان آمده و به صورت علنی از این اقدامات حمایت کرده اند.

تأثیر اغتشاشات اخیر بر اقتصاد کشور مجموعه ‌ای از خسارات به اموال عمومی و بیت‌المال، انواع خودروهای آمبولانس، آتش ‌نشانی، پلیس، ماشین ‌آلات شهرداری ‌ها، ساختمان‌ های تجاری، اماکن اداری، بانک ‌ها، بیمارستان‌ ها، مساجد همچنین خسارات جانی، آسیب‌ های روحی، روانی و از بین بردن آسایش و آرامش مردم را وارد کرده ‌است. یعنی این مدل اغتشاشات از نظر اقتصادی برای کشور و مردم، مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

* حمایت غرب از کاهش امنیت اقتصادی در ایران

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند ایجاد ناآرامی و نبود ثبات در حوزه های سیاسی و اجتماعی کشور، باعث کاهش فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری خواهد شد. چون انجام فعالیت اقتصادی نیازمند یک فضای آرامش بخش، باثبات و قابل پیش بینی است.

به نظر می رسد، پیوند همیشگی بین مسئله امنیت اقتصادی و فعالیت های اقتصادی وجود دارد و جریانات مخالف انقلاب و نظام بصورت خیلی دقیق متوجه این امر شده اند.

به عبارت دیگر، یکی از اهداف غرب در حمایت از این مدل اغتشاشات، ایجاد فضای ناامن در اقتصاد کشور است. همین مساله سبب خواهد شد تا سرمایه گذاران داخلی و خارجی به واسطه نبود امنیت و کاهش پیش بینی پذیری آینده اقتصاد، سرمایه گذاری خود را منوط به بازگشت امنیت کنند.

رحیمی، عضو هیات علمی دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: دشمنان در خارج از کشور و عناصر وابسته آنها در داخل از هر اتفاق و رخدادی که در کشور ایجاد می شود، سوء استفاده کرده و به دنبال بر هم زدن آرامش اقتصادی در کشور هستند؛ با انتشار اخبار اغتشاشات، سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل وجود نداشتن امنیت اقتصادی از ورود به کشور خودداری می کنند.

وی افزود: ‌سرمایه اصطلاحا ترسو است و از محیط نا امن فرار می‌کند، ‌‌در صورتی که بازارهای مختلف را در چند روز گذشته نگاه کنیم، شاهد نوسان فراوان در آنها بوده‌‌ایم، ایجاد التهاب در جامعه در نهایت منجر به ایجاد التهاب در بازارهای مختلف می شود که بازهم مردم از این موضوع متضرر می شوند.

* رابطه دوسویه تحریم و ناامنی اقتصادی

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند، وجود فضای نااطمینان و عدم ثبات در متغیرهای کلان اقتصادی مثل تورم، بیکاری، جهش های یکباره نرخ ارز و مواردی از این دست در کشور، باعث کاهش رفاه اقتصادی خانوارها، ایجاد نگرانی در تامین نیازهای معیشتی خانواده ها و همینطور موجب کاهش مشارکت و اعتماد مردم به سطح مدیریتی و نظام تصمیم گیری اقتصادی مملکت خواهد شد.

به نظر می رسد، تحریم‌ ها در تمام سال های گذشته و اتفاقات چند روز اخیر یک هدف را دنبال می کند. هدف اصلی این موضوعات دامن زدن به نارضایتی مردم از کلیت نظام و ایجاد ناامیدی در جامعه است.

از دیگر سو، ساماندهی اعتراضات در خارج کشور و از طریق فضای مجازی و در نتیجه قطعی اینترنت در چند روز اخیر، باعث ایجاد زیان‌های بسیاری به مردم و کسب‌ و کار آنان شده است. بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی که درشرایط نوپایی قرار داشته اند در این دو هفته به دلایل مختلف با زیان همراه شده اند.

* حمله به مهمترین دستاورد دولت سیزدهم

مهم‌ترین خسارت‌های حاصل از اغتشاشات بر اقتصاد کلان است؛ زیرا امنیت سرمایه‌گذاری، بالاخص سرمایه‌گذاری خارجی که در دولت سیزدهم رشد بسیار چشمگیری داشته، می ‌تواند شدیدا از اغتشاشات متأثر شود و نسبت به آن عکس‌العمل نشان دهد. اگر در مقطع زمانی خاص آشوبات کاهش پیدا نکند، آنگاه در بلند مدت اثر خود را در اقتصاد و پیشرفت‌های دولت می‌گذارد.

به عبارت دیگر، یکی از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم به مساله تغییر افکار عمومی در سایر کشورها و دولت های منطقه درباره وجود امنیت در ایران باز می گردد. دولت سیزدهم با دیپلماسی اقتصادی قوی که در یک سال گذشته نشان داده، توانسته ایران را کشوری با ثبات در منطقه معرفی کند.

این موفقیت به مذاق دشمنان نظام اسلامی خوش نیامده و تمام تلاش و سعی خود را انجام می دهند تا این دستاورد به حاشیه کشانده شود. غربی ها از فرضت پیش آمده نهایت استفاده را کرده و با ایجاد آشوب و اغتشاش به دنبال از بین بردن دستاوردهای دولت سیزدهم در زمینه افزایش امنیت اقتصادی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی بودند.

سید سجاد پادام در گفت‌‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره تاثیر منفی اغتشاشات اخیر بر روند رشد اقتصادی کشور اظهار داشت: دشمن سعی می‌کند با ایجاد شرایط ناامنی یکی از مهمترین اقدامات دولت که در یک سال گذشته محقق شده است را تحت تاثیر قرار دهد، در واقع دشمن‌به دنبال همین مساله و گرفتن ماهی از آب گل آلود است.

وی ادامه داد: در شرایطی که کشور در وضعیت ناامنی قرار دارد و اخبار این مساله نیز به دنیا مخابره می‌شود، سرمایه‌گذاری خارجی به شدت کاهش یافته و حتی قراردادهایی هم که تاکنون بسته شده با مشکل عدم اطمینان مواجه شده و ممکن است اجرایی نشود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: دشمن از هر فرصتی برای ضربه زدن به نظام اسلامی استفاده می کند و در مورد اخیر نیز باید از همین الان به فکر مقابله با هر اقدامی از سوی دیگر کشورها بود.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار