کد خبر: 1107710
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸
"بنیامین نتانیاهو" رئیس حزب لیکود رژیم صهیونیستی بار دیگر با حمله به "یائیر لاپید" نخست وزیر موقت این رژیم، پیش نویس توافق پیشنهادی ترسیم مرزهای دریایی بین فلسطین اشغالی و لبنان را شرم آور و خفت بار خواند.
بنیامین نتانیاهو رئیس حزب لیکود و نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در گفت وگو با شبکه ۱۴ این رژیم گفت که توافق ترسیم مرزهای دریایی توافقی شرم آور است.

وی تاکید کرد: من به مدت ده سال هیچگاه آماده تسلیم در برابر دیکته های (سید) حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان نبودم و ما او تهدید کردیم.

نتانیاهو خاطر نشان کرد: یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تنها در مدت سه ماه تسلیم شد زیرا نصرالله او را تهدید کرد و لاپید منابع گازی زیادی را خواهد داد.

نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی گفت: نباید این رژیم را به یائیر لاپید و بنی گانتس (وزیر جنگ این رژیم) و افراد دیگری سپرد تا در زمان توفان ها آن را هدایت کنند زیرا آنها اسرائیل را در میان یخبندانها رها خواهند کرد.

او گفت : تروریسم ضعف را مشخص می کند ‌و ما بازدارندگی و عزت اسرائیلی ها را باز خواهیم گرداند.

نتانیاهو گفت: ما چهار توافق سازش با کشورهای عربی امضا کردیم ؛ بدون اینکه به اندازه یک میلیمتر کوتاه بیاییم. ما توافق های بیشتری امضا خواهیم کرد و اولین آنها با عربستان خواهد بود.

او در پایان گفت: لاپید مساله دولت فلسطینی را احیا کرد؛ دولتی که موجودیت ما را تهدید می کند و بنی گانتس نیز گفته است که پایتخت فلسطین، قدس خواهد بود.

پیش از این یائیر لاپید در اظهاراتی گفته بود: ما با آرامش و بی سروصدا برای دستیابی به توافق مرزهای آبی تلاش می‌کنیم.

نتانیاهو پیش از این نیز به لاپید حمله کرده و گفت که او در برابر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در پرونده ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی تسلیم شده است. لاپید هم به این گفته ها واکنش نشان داد و گفت: نتانیاهو بدون اطلاع از جزئیات پیش‌نویس پیشنهادی توافق ترسیم مرزی دریایی به صحبت کردن در این باره ادامه می‌دهد.

او خطاب به نتانیاهو افزود:۱۰ سال است که در تلاش برای دستیابی به توافق ترسیم مرزها شکست خورده‌ای.

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر توافق احتمالی میان رژیم صهیونیستی و لبنان در پرونده ترسیم مرزهای دریایی، جنگ لفظی میان سران رژیم اشغالگر شکل گرفته و آنها همدیگر را عامل شکست در برابر حزب‌الله لبنان می دانند.

بر اساس این گزارش، «آموس هوکشتاین" میانجی آمریکایی پیش نویس پیشنهادی توافقی را به مقامات های لبنان و مسئولان رژیم صهیونیستی درباره ترسیم مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی و بهره برداری از منابع انرژی موجود در این منطقه ارایه داده است که دوطرف در حال بررسی آن هستند. براساس برخی گزارش های رسانه ای رژیم اسرائیل، مقامات رژیم صهیونیستی با این پیش نویس موافق هستند و نبیه بری رئیس مجلس لبنان نیز اعلام کرده که این کشور درحال بررسی متن پیشنهادی برای اعلام نظر خود نسبت به آن است.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان شنبه شب در سخنانی تأکید کرد: ما در برابر یک هفته سرنوشت ساز در مورد ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی قرار داریم و اگر در پرونده ترسیم مرزها به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم، به دلیل وحدت، همکاری و همبستگی ملی مردم لبنان خواهد بود.

نصرالله افزود: اگر این پرونده به نتایج مثبتی ختم شود، افق های درخشانی برای ملت لبنان باز خواهد شد.

بیش از یک دهه قبل اعلام شده بود که بخش‌های شرقی دریای مدیترانه دارای منابع گازی به نسبت بزرگی هستند. در پی این گزارش‌ها اعلام شد که از دو سال قبل رژیم اسرائیل تلاش‌های اکتشافی خود را در این منطقه آغاز کرده است.

پس از آن بود که تنش مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مالکیت دو میدان گازی «قانا» و «کاریش» بالا گرفت و ایالات متحده به بهانه میانجیگری مذاکرات غیرمستقیم بین دو طرف وارد عمل شد تا بتواند موانع بر سر اکتشاف و استفاده از انرژی در شرق دریای مدیترانه را رفع کند.
از ابتدای جولای، به دنبال ورود یک کشتی استخراج و ذخیره‌سازی اجاره شده توسط کابینه رژیم اسرائیل به نزدیکی میدان گازی کاریش، میانجیگری آمریکا در پرونده ترسیم مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی شدت یافت.

در این میان حزب الله لبنان به شدت با زیاده‌خواهی رژیم صهیونیستی مخالفت کرده و به شکل‌های مختلف هشدار داده است تا زمانی که مرز آبی لبنان و منطقه اقتصادی آن در دریای مدیترانه و تکلیف میدان‌های گازی به ویژه «قانا» و «کاریش» مشخص نشود، با هر اقدامی از جمله اشغال پهنه دریایی، اکتشاف و استخراج به شکل‌های مختلف مقابله می‌کند.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار