کد خبر: 1107682
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
نماینده حزب دموکرات کردستان عراق از رایزنی‌های فشرده با حزب اتحادیه میهنی بر سر انتخاب نامزد ریاست‌جمهوری و سفر یک هیأت از چارچوب هماهنگی به اربیل در این راستا، خبر داد.

«محما خلیل»، نماینده حزب دموکرات کردستان عراق، تصریح کرد که نشست پارلمان برای رأی‌گیری در خصوص رئیس‌جمهور طی ماه جاری برگزار خواهد شد و جریان صدر یک شریک اصلی در فرایند سیاسی به شمار می‌رود و بدون موافقت صدری‌ها نمی‌توان دولت آتی را تشکیل داد.

به نوشته وبگاه «السومریه نیوز»، وی تصریح کرد: اختلافاتی بین طرف‌های سیاسی وجود دارد و این یک پدیده سالم در فرایند دموکراتیک به شمار می‌رود».

خلیل درباره توافق احزاب کُرد بر سر نامزد ریاست‌جمهوری توضیح داد: «جلسات آتی میان احزاب کُرد برای تعیین نامزد پست ریاست جمهوری برگزار خواهد شد».

این عضو حزب بارزانی افزود: «آنچه مانع توافق بر سر نامزد ریاست‌جمهوری می‌شود، حقوق حاکمیتی در منطقه و در دولت فدرال است...اما روزهای آینده شاهد اقداماتی فشرده برای تمام شدن این مسئله هستیم. هیأتی از چارچوب هماهنگی نیز به منطقه کردستان خواهد آمد تا آخرین اقدامات برای تدارک نشست آتی پارلمان و معرفی نامزد ریاست‌جمهوری صورت گیرد».

وی در خصوص دلیل عدم معرفی نامزد ریاست‌جمهوری تا پیش از برگزاری نشست آتی، گفت که این امر به دلیل حساسیت موضوع است.

خلیل درباره جریان صدر گفت که سید مقتدی الصدر عراق را ترک نکرده و همچنان یک شریک در پروسه سیاسی به شمار می‌رود و فراکسیون‌های سیاسی برای رفتن به سراغ او و گفت‌وگو به منظور رساندن فرایند سیاسی به ساحل امن توافق دارند. یک هیأت نیز پیش از تعیین موعد نشست بعدی پارلمان به منظور توافق بر سر تشکیل دولت آتی، به دیدار رهبر جریان صدر خواهد رفت.

«جواد الغزالی» نماینده ائتلاف دوله القانون روز گذشته در گفت‌وگو با وبگاه «السومریه»،گفته بود: «فرایند سیاسی در مسیر درستی پیش می‌رود و انتظار می‌رود که کُردها بر سر نامزد ریاست‌جمهوری به توافق برسند تا پرونده تشکیل کابینه جدید حل شود..طی چند روز آینده و قبل از موعد تظاهرات جدید، بر سر برگزاری نشست جدید پارلمان برای انتخاب رئیس‌‌جمهور و تکمیل پروسه سیاسی کشور توافق می‌شود».

وی افزود: «مشکلی که به مانند یک مانع در مقابل تشکیل دولت جدید قرار دارد، عدم توافق کُردها بر سر نامزد ریاست‌جمهوری است. انتظار می‌رود که توافق میان کُردها درباره رئیس کاخ ریاست‌جمهوری السلام، تا پیش از برگزاری نشست چند روز آینده پارلمان، علنی نشود».

شرایط سیاسی عراق از اکتبر سال گذشته میلادی و پس از برگزاری انتخابات پارلمانی متشنج شده و با گذشته یک سال هنوز نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور جدید انتخاب نشده است. چهارشنبه پیش (۲۸ سپتامبر)، پس از گذشت دو ماه وقفه به دلیل اعتراضات حامیان جریان صدر، نشست پارلمان برگزار شد و محمد الحلبوسی در جایگاه خود ابقاء شد و نائب رئیس او انتخاب شد. هرچند که این امر در فضایی پراز تنش و شلیک دست‌کم چهار راکت کاتیوشا به سوی ساختمان پارلمان محقق شد. اما با تدابیر امنیتی شدید، سرانجام معترضان، میدان التحریر بغداد را تخلیه کردند و به خانه‌های خود بازگشتند.

«محمود الحیانی» از رهبران عضو چارچوب هماهنگی از ائتلاف الفتح، یک روز پس از برگزاری موفق نشست پارلمان اعلام کرد که بحران سیاسی کشور رو به پایان است و یک هیأت سه‌جانبه از سوی حزب دموکرات کردستان، ائتلاف السیاده و چارچوب هماهنگی به زودی به الحنانه می‌رود.

وی افزود: چارچوب هماهنگی همچنان به حضور جریان صدر در تشکیل دولت جدید یا دست‌کم سیر قانونی انتخاب نخست‌وزیر با موافقت سید مقتدی الصدر، رهبر جریان صدر پایبند است.

الحیانی افزود: بحران خفه‌کننده ای که روند سیاسی کشور نزدیک به یک سال شاهد آن بود رو به پایان است. زیرا رهبر جریان صدر با تشکیل دولتی که به شهروندان خدمات ارائه می‌کند و با توافق همه نیروهای سیاسی تشکیل شود، مخالفت نخواهد کرد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار