کد خبر: 1107628
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
اینستاگرام مانند هر پلتفرمی قوانین خاص خود را دارد اما در اجرای این قوانین سیاستی دوگانه را در پیش گرفته است.
 
 

اینستاگرام این روزها به عنوان یکی از محبوبترین پلتفرم‌ها در سراسر جهان شناخته می‌شود و کاربران زیادی را نیز به خود جذب کرده است. این پلتفرم نیز مانند هر پلتفرمی قوانین خاصی دارد که کاربران برای حضور در آن می‌بایست به آنها تن دهند. براساس پروتکل‌های اینستاگرام رعایت این قوانین برای همه کاربران لازم الاجراست و اگر تخلفی از سمت کابری سر بزند، طبق قوانین با محودیت مواجه خواهد شد.

دهن‌کجی اینستاگرام به قوانین اینستاگرام!

اما نکته قابل تأمل در این بین بی‌توجهی اینستاگرام به قوانین خودش است! به عنوان مثال «تشویق به خشونت» یکی از ممنوعیت‌هایی است که اینستا به شدت روی آن حساس است اما در ماجرای اغتشاشات اخیر، فضای اینستا پر بود از صفحاتی که اقدام به آموزش جنگ خیابانی یا ساخت کوکتل‌مولوتوف برای اغتشاشگران می‌کرد و نکته جالب ماجرا آنجا بود که گزارش‌های تخلف کاربران هم ره به جایی نمی‌برد و با بی‌توجهی محض از سوی تیم گزارش تخلفات اینستا روبرو می‌شد.

البته رفتارهای دوگانه ایستاگرام به همین یک مورد محدود نمی‌شود؛ نشر «سخنان تنفّرانگیز»، فروش «داروهای غیرمُجاز»، «فروش حیوانات زنده»، «قماربازی‌های آنلاین»، «خریدوفروش دخانیات»، «خریدوفروش سلاح گرم»، «خریدوفروش مشروبات الکلی»، «باج‌خواهی یا آزار و اذیت افراد»، «فیلم‌های خشن و دارای خشونت»، «تشویق برای به خطر انداختن جان مردم»، «تهدیدات جسمی، آسیب مالی، خرابکاری و غیره» و «محتوای جنسی» تنها بخشی از تخلفاتی است که مدیران اینستاگرام مدعی برخورد با آنها هستند اما گشت و گذاری در پیج‌های ایرانی به خوبی نشان می‌دهد تقریباً همه این موارد در صفحات ایرانی رایج و دایر است و نهایت توجه اینستا به گزارش‌های تخلف کاربران یرانی، یک پیام تذکر است!

یکی از مثال‌هایی که بر رفتار دوگانه اینستاگرام می‌توان به آن اشاره کرد، خرید و فروش سلاح، مشروبات الکلی و مواد مخدر در صفحات ایرانی است. یعنی با یک پیام، واریز وجه و دادن آدرس می‌توانید صاحب یک کلت کمری شوید؛ به همین سادگی!

وقتی اینستاگرام قوانین خودش را هم قبول نداردوقتی اینستاگرام قوانین خودش را هم قبول ندارد

ماجرا برای تهیه و خرید مواد مخدر، مشروبات الکلی، لوازم جنسی و … نیز به همین منوال است و به سادگی می‌توانید به این موارد دسترسی پیدا کنید.

وقتی اینستاگرام قوانین خودش را هم قبول ندارد

نکته قابل تأمل در این بین اینجاست که چرا اینستاگرام حداقل به قوانین خودش هم پایبند نیست؟ مگر این قوانین از سوی جمهوری اسلامی وضع شده یا به اجبار به مدیران اینستا تحمیل شده است؟

چگونه است که در آمریکا کوچک‌ترین گزارش تخلف از صفحات مروج خشونت با برخورد جدی اینستاگرام مواجه می‌شود اما در ایران با مماشات و به سادگی از کنار آنها عبور می‌کنند؟

رفتار دوگانه اینستاگرام در قبال کاربران ایرانی

نکته جالب توجه در این بین رفتار دوگانه و متفاوت اینستاگرام در قبال کاربران ایرانی‌اش است. اینستاگرام نه تنها به قوانین خودش در صفخات ایرانی پایبند نیست، بلکه هر نظر و رأیی که با صاحبان قدرت و سلطه غرب همسو نباشد را به بهانه تخلف حذف می‌کند!

کم نیستند کاربرانی که در سالگرد حاج قاسم سلیمانی صفحات خود را از دست دادند و اینستا هیچ وقت به سوال ایرانی‌ها پاسخ نداد که انتشار تصویر شهید سلیمانی که توسط آمریکایی‌ها ترور شد و به شهادت رسید با کدام یک از قوانین اینستا در تضاد است!؟

حتی اگر فرض را بر این بگیریم که انتشار این تصاویر با قوانین اینستا در تضاد است، فعالیت آسان و مداوم پیج‌های متخلف و ترویج خشونت و مسائل جنسی در اینستاگرام از یک سو و ایجاد محدودیت برای کاربران ضد آمریکایی از سوی دیگر، ادله‌ای محکم و متقن بر رفتار دوگانه مدیران اینستاگرام در قبال ایرانی‌هاست!

شما در اینستاگرام به راحتی می‌توانید اقدام به فروش مواد مخدر و مشروبات الکلی کنید (برخلاف قوانین اینستاگرام) اما هیچ گاه اجازه نخواهید یافت حرفی از شهدا بزنید یا سیاست‌های غرب و رژیم صهیونستی را نفی کنید!

راهکار چیست؟

اما برای برخورد صحیح با این رفتار دوگانه باید چند هدف را مورد نظر و دقت قرار داد. جمهوری اسلامی می‌تواند از مدیران متا (مالکین اصلی اینستاگرام) بخواهد یک نماینده یا دفتر رسمی در این تأسیس کنند و بر طبق قوانین موجود اینستا و ایران، فعالیت این پلتفرم در ایران ادامه یابد اما اگر مدیران متا تن به این خواسته ندادند، هرچه سریع‌تر باید پلفترم‌های داخلی جایگزین اینستاگرام معرفی شوند و زمینه را برای فعالیت کاربران داخلی در فضایی امن و ایمن فراهم نمایند.

بی عدالتی و قانون گریزی در هر جایی که باشد امری مذموم و ناپسند است اما غرب بی‌عدالتی برای جمهوری اسلامی ایران و ایرانی‌ها را می‌پسندد اما برای خودش خیر!

منبع: مهـــر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یاسر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
0
0
عکس‌ها را خودتون نگاه کنید.. حداقل ۲۰ نسخه قبل اینستاگرامه. حداقل برای سه سال پیش!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار