کد خبر: 1107312
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
۱۸۴ کشته و ۱۸۰ مجروح در فوتبال اندونزی
شاید تا شنبه شب کسی اصلاً نمی‌دانست که اندونزی هم فوتبال دارد و لیگ آن اینقدر هوادار به ورزشگاه می‌کشاند که فقط در یک شب ۱۸۴ نفر از آن‌ها به کام مرگ می‌روند. جالب است که حالا عنوان می‌شود اگرچه این ازدحام یکی از مرگبارترین رویداد‌های تلفات جمعی در یک بازی فوتبال در تاریخ این کشور بوده، ولی خشونت در مسابقات فوتبال در اندونزی کاملاً رایج است، به همین خاطر ورزشگاه‌ها اغلب فقط به هواداران تیم میزبان اجازه حضور تماشاگر را می‌دهند!
فریدون حسن

جهان فوتبال خاطرات تلخ زیادی از کشته شدن هواداران فوتبال در جای‌جای دنیا دارد. اتفاقاتی که بیشتر آن‌ها به سبب ازدحام جمعیت و درگیری‌های هواداران افراطی تیم‌ها با مأموران پلیس بوده است.
اما بدون تردید اتفاقی که شنبه شب در جریان مسابقات فوتبال لیگ اندونزی رخ داد، نمونه وحشتناکی بود که آمار کشته شدگان آن در تاریخ فوتبال بی‌سابقه بوده و حتماً در حافظه فوتبال‌دوستان جهان نقش می‌بندد. بازیکنان تیم آرما به‌طور حتم اتفاقات تلخ پایان دیدارشان مقابل سورابایا را فراموش نخواهند کرد، همانطور که بازیکنان سورابایا از برتری ۳ بر ۲ مقابل آرما با عنوان تلخ‌ترین پیروزی تاریخ‌شان یاد خواهند کرد. اما آرمایی‌ها حتی تصورش را هم نمی‌کردند که شکست‌شان باعث هجوم هواداران به داخل زمین و دخالت پلیس و نیرو‌های ضدشورش شود و کار به جایی برسد که صد‌ها نفر زیر دست و پا بمانند و کشته و مجروح راهی بیمارستان شوند.
پلیس مجبور شد برای متفرق کردن هواداران از گاز اشک‌آور استفاده کند و همین عاملی شد تا همه ناگهان به سمت در‌های خروجی هجوم آورند. نیکو افینتا، رئیس پلیس جاوای شرقی به خبرنگاران گفت: «کشته شدگان هنگام خروج از ورزشگاه کانجوروهان در مالنگ دچار مشکلات تنفسی و خفگی شدند. حداقل دو افسر پلیس در میان کشته شدگان هستند و دست‌کم ۳۴ نفر در محل حادثه و بسیاری دیگر در بیمارستان جان باختند.»
فروش بیش از ظرفیت بلیت.
اما اتفاقات فقط به ورزشگاه محدود نشد و هواداران دو تیم در بیرون ورزشگاه هم با پلیس به زد و خورد پرداختند و حتی خودرو‌های پلیس را به آتش کشیدند. وزیر ارشد امنیت کشور اندونزی در یک پست اینستاگرامی عنوان کرد ورزشگاه بیش از ظرفیت خود پر شده بود. او گفته است، ۴۲‌هزار بلیت برای ورزشگاهی صادر شده که می‌توانست فقط ۳۸ هزار نفر را در خود جای دهد. صبح دیروز هم جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور اندونزی در یک سخنرانی ویدئویی به فدراسیون فوتبال دستور داد تمام مسابقات لیگ برتر این کشور را تا پایان تحقیقات لغو کند. در این میان شنیدن حرف‌های رئیس بیمارستان عمومی منطقه کانجوروهان هم جالب توجه است. دکتر پرابوو می‌گوید: «بسیاری از این مشکلات و تلفات به خاطر کمبود اکسیژن اتفاق افتاده، چون احتمالاً افراد تحت تأثیر دود بیش از حد موجود در فضا قرار گرفته بودند. این قضیه از یک مجموعه اتفاقات آب خورده است. مشکلات تنفسی ناشی از دود، سپس زیر دست و پا رفتن و کمبود اکسیژن دلایل این فاجعه بوده است. این چیزی است که ما بعداً آن را با یکسری تحقیقات و معاینات به اثبات خواهیم رساند. بعد‌ها گزارشاتی در این زمینه ارائه خواهیم داد.»
در همین حال، یکی از بازماندگان این فاجعه، ریان دوی کاهیونو (۲۲ ساله) ساکن منطقه کادمانگانست که دچار شکستگی استخوان دست راست شده است، گفت: «پس از سقوط هواداران دیگر زیر دست و پا له شدم تا اینکه استخوانم شکست. در آن زمان در جایگاه شرقی بودم. من با نامزدم در استادیوم بودم، اما هنوز نمی‌دانم او کجاست.» یکی دیگر از حاضران نجات یافته در این باره گفت: «بسیاری از مادران، افراد مسن و بچه‌های کوچک درمانده به نظر می‌رسیدند. آن‌ها آنقدر قوی نیستند که به جمعیت بپیوندد تا از استادیوم خارج شوند و به نظر می‌رسید در اثر اصابت گاز اشک‌آور در حال خفگی هستند. همه خروجی‌ها پر بود و ترافیک ایجاد شده بود.»
فیفا در شوک
جیوانی اینفانتینو، رئیس فیفا در واکنش به اتفاقات اندونزی با به کار بردن لفظ روز سیاه فوتبال گفت: «دنیای فوتبال به دنبال حوادث تلخی که در پایان بازی آرما اف سی و پرسبایا سورابایا در ورزشگاه کانجوروهان در اندونزی رخ داد در شوک به سر می‌برد.»
وی افزود: «این یک روز سیاه برای همه فوتبال‌دوستان و یک تراژدی فراتر از درک است. من عمیق‌ترین تسلیت خود را به خانواده‌ها و دوستان قربانیانی که در پی این حادثه تلخ جان خود را از دست دادند، ابراز می‌کنم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار