کد خبر: 1107184
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
سردار نائینی:
سردار نائینی تاریخ شفاهی فرماندهان را به عنوان یک منبع منحصربه‌فرد در پژوهش‌های دفاع مقدس برشمرد و گفت: معتقدیم به‌ پایان‌ رساندن تاریخ شفاهی ۴۰۰ فرمانده شاخص و ۲ هزار فرمانده گردان رزمی، بی‌بدیل‌ترین گنجینه تاریخی را فراهم خواهد کرد.
چهارمین مراسم «یادها و نام‌ها» با حضور سردار سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه، نماینده ولی فقیه در سپاه، سردار سرلشکر رحیم صفوی، سردار سرلشکر مصطفی ایزدی، حاج محسن رفیق دوست، سردار علی فضلی، سردار احمدی مقدم، سردار غلامپور و فرماندهان لشکرها و مدیران ارشد دوران دفاع مقدس صبح امروز یکشنبه دهم مهرماه در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی برگزار شد.

تاریخ شفاهی ۴۰۰ نفر از فرماندهان ارشد جنگ تدوین می‌شود

در ابتدای این مراسم سردار علی‌محمد نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بیان داشت: در سالی که گذشت، همکاران پرتلاش ما در ادامه تاریخ‌نگاری مستند حوادث دوران هشت‌ ساله دفاع مقدس و تحولات انقلاب اسلامی و در راستای ارائه روایت‌های صحیح و منطبق با معیارهای اصولی تاریخ‌نگاری، موفق شدند بستر مناسب برای ثبت و ضبط تاریخ شفاهی ۶۰ نفر از فرماندهان شاخص و مدیران عالی دوران دفاع مقدس را فراهم سازند.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر، علاوه‌ بر برگزاری جلسات تاریخ شفاهی ۴۰۰ نفر از فرماندهان و مدیران ارشد حوزه‌های تخصصی در سطوح عالی جنگ، تاریخ شفاهی ۲ هزار نفر از فرماندهان گردان‌های رزمی در دستور کار مرکز قرار گرفت و از ۴۰۰ نفر از قهرمانان خط‌شکن، در سوم خرداد امسال تجلیل شد، افزود: بخشی از کار تاریخ شفاهی مرکز، گفت‌وگو با روحانیون شاخص در سال‌های دفاع مقدس است که در مسئولیت‌های گوناگون، به‌ ویژه فرماندهی گردان ایفای نقش کرده‌اند. در یک سال اخیر، چند پروژه این عزیزان نیز به سرانجام رسیده است.

سردار نائینی تاریخ شفاهی فرماندهان را به عنوان یک منبع منحصربه‌فرد در پژوهش‌های دفاع مقدس برشمرد و گفت: معتقدیم به‌ پایان‌ رساندن تاریخ شفاهی ۴۰۰ فرمانده شاخص و ۲ هزار فرمانده گردان رزمی، بی‌بدیل‌ترین گنجینه تاریخی را فراهم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در چهارمین مراسم «یادها و نام‌ها»، تعداد ۲۳۳ اثر پژوهشی، اسنادی و صوتی جدید رونمایی خواهد شد، ادامه داد: آثار پژوهشی جدید که در مراسم امروز رونمایی می‌شود، شامل ۵۱ جلد کتاب است که عبارت‌اند از: ۱۰ اثر جدید از مجموعه کتاب‌های تاریخ‌شفاهی فرماندهان دفاع مقدس شامل: تاریخ‌شفاهی سرداران محسن رفیق‌دوست، احمد غلامپور، حسین علایی، محمدنبی رودکی، یعقوب زهدی، محمود چهارباغی، مجید بحرینی، صادق رجایی و محمدعلی احمدی میاندشتی.

مشاور فرمانده کل سپاه اظهار داشت: ۱۰ جلد روزشمار جدید شامل روزشمارهای ۱۲، ۲۵، ۲۶، ۲۹، ۳۴، ۴۸ و ۵۵ مربوط به دوران دفاع‌مقدس و سه جلد از روزشمارهای پس از جنگ از آثاری است که در حوزه روزشمار رونمایی خواهند شد. همچنین امروز از چهل کتاب صوتی و ۱۴۲ کتاب سندی جدید که شامل ۱۹ گزارش عملیات و ۱۲۳ دفتر راوی است، رونمایی خواهد شد.

دفاع مقدس مظهر تدبیر، حکمت و معنویت است 

وی با بیان اینکه دفاع مقدس مظهر ایستادگی، مقاومت‌، تدبیر، حکمت و معنویت است، گفت: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تلاش کرده است که در آثار تولید شده در این مرکز، به این اصول توجه کافی شود و جنبه‌های گوناگون آن در همه حوزه‌‎ها به‌خوبی روایت و تبیین شود. در واقع، علاوه‌بر شرح دقیق و جزئی حوادث، معنی و باطن دفاع مقدس که ایستادگی و مقاومت بود، موردتوجه قرار گیرد.

سردار نائینی با بیان اینکه از تأکیدات موکد رهبر معظم انقلاب اسلامی روایت صحیح است، ابراز داشت: سبک و روش تولید آثار و اعتبارسنجی روایت‎‌های شفاهی و اسنادی در مرکز، ویژه و خاص است. پژوهشگران مرکز برای اینکه روایت مستند و معتبر عرضه کنند، از سه منبع منحصر به‌ فرد این مرکز شامل گنجینه اسنادی، روایت شفاهی فرماندهان شاخص و روایت مستند راویان، توأمان و محققانه بهره می‌برند.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر، مرکز علاوه‌ بر رویکرد توصیف تاریخی حوادث، بر تبیین و چرایی جنگ، پاسخ به شبهات و روایت‌های مخدوش، اشتباه و دروغ متمرکز بوده است، گفت: افزون بر توصیف و تبیین، تلاش شده است که تا حدودی به حوزه تولید دانش، درس‌ها و دستاوردها و آموزه‌های دفاع مقدس نیز پرداخته شود.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس خبر از ۲ هزار و ۷۵ پروژه تعریف‌شده در نقشه جامع، ۸۵۰ پروژه فعال و جاری در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس داد و بیان داشت: امروز، مرکز یک نقشه راه، در چارچوب مقاطع و مراحل دفاع مقدس و برگرفته از نظام مسائل و موضوعات در اختیار دارد. نقشه جامع پژوهشی مرکز در همین چارچوب تعریف شده است.

وی با بیان اینکه هر چند کار اصلی و اساسی مرکز، تاریخ‌نگاری دفاع مقدس است، پژوهش در مرکز، متوقف در هشت سال جنگ نبوده است، گفت: به طور نمونه بسط تاریخ شفاهی فرماندهان به سایر موضوعات، انتشار روزشمارهای پس از جنگ و پرداختن به سوژه پرکشش «جبهه مقاومت» است که هم‌ اکنون در حوزه ادبیات اجتماعی جنگ مرکز، حدود ۲۰۰ عنوان پروژه فعال دارد.

گنجینه تاریخ شفاهی فرماندهان مبنایی برای اعتبارسنجی روایت های دفاع مقدس است

مشاور فرمانده کل سپاه با تأکید بر اینکه گنجینه اسنادی و روایت شفاهی فرماندهان به‌ طور قطع، مبنایی برای اعتبارسنجی روایت‌های دفاع مقدس است، خاطرنشان کرد: در مقابل روایت‌سازی با اغراض سیاسی و روایت‌سازی از روی غفلت و فراموشی، این گنجینه، نقش بازدارندگی دارد.

وی سرعت‌ بیشتر برای از دست‌ نرفتن زمان را به عنوان راهبرد مرکز در گویاسازی اسناد و ثبت و ضبط تاریخ شفاهی فرماندهان، بیان کرد و گفت: ۷۰ درصد آثار مرکز با بهره‌گیری و استخراج از گنجینه اسنادی بی‌مانند مرکز تولید می‌شود که این اسناد به‌ طور مرتب پیاده‌ و گویاسازی می‌شود و به‌صورت کتب اسنادی در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد.

راه‌اندازی سامانه جامع هوشمند گنجینه دفاع مقدس

سردار نائینی از راه‌اندازی سامانه جامع هوشمند ثبت، سازماندهی و بازیابی اسناد صوتی، ویدئویی و متنی گنجینه دفاع‌مقدس خبر داد و بیان داشت: این سامانه با هدف تسهیل در جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و خدمات اسنادی به پژوهشگران طراحی و راه‌اندازی شده است. همچنین «دانشنامه جامع روزشمار دفاع مقدس» در هفته پژوهش و هم‌زمان با دوسالانه جشنواره انتخاب پژوهشگران برتر «جایزه شهید سلیمانی» رونمایی خواهد ش

رونمایی از آثار جدید دفاع مقدس با حضور سردار سلامی

در ادامه ۵۱ اثر پژوهشی، ۱۴۲ کتاب سندی و ۴۰ کتاب صوتی با حضور سردار سلامی رونمایی شد. این آثار شامل ۱۵ عنوان کتاب نبردی، یگانی و واحدهای تخصصی، ۱۰ عنوان کتاب روزشمار، ۱۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی و ۱۶ عنوان کتاب در حوزه مطالعات اجتماعی است که به شرح زیر است:

آثار حوزه مطالعات تاریخ شفاهی

جلد دوم تاریخ شفاهی احمد غلامپور (فرمانده قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس)، جلد اول تاریخ شفاهی حسین علایی (فرمانده قرارگاه نوح در دوران دفاع مقدس)، تاریخ شفاهی محمدنبی رودکی (فرمانده لشکر ۱۹ فجر در دوران دفاع مقدس)، تاریخ شفاهی محسن رفیق‌دوست (وزیر سپاه و مسئول واحد تدارکات در دوران دفاع مقدس)، تاریخ شفاهی یعقوب زهدی (فرمانده توپخانه سپاه در دفاع مقدس)، تاریخ شفاهی محمدعلی احمدی میاندشتی (از فرماندهان پدافند هوایی سپاه در دفاع مقدس)، تاریخ شفاهی حسین باقری (مسئول مخابرات جبهه شمالغرب در دفاع مقدس)، تاریخ شفاهی محمود چهارباغی (از فرماندهان توپخانه در دوران دفاع مقدس)، تاریخ شفاهی مجید بحرینی (فرمانده لشکر ۴۳ مهندسی در دفاع مقدس) و تاریخ شفاهی دکتر صادق رجایی (از مسئولان بهداری سپاه در دوران دفاع مقدس)

کتب نبردی

کتاب‌های «نبرد میمک؛ شرح عملیات عاشورا»، «نبرد حاج عمران؛ شرح عملیات کربلای۲»، «زمین‌های مسلح؛ شرح نبرد لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله(ص) در عملیات‌های والفجر مقدماتی و والفجر ۱»

کارنامه‌های یگانی و واحدهای تخصصی

«مجموعه ۲ جلدی خاکریزهای خط مقدم؛ عملکرد جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس»، «معبر وصال؛ عملکرد واحد تخریب لشکر ۱۹ فجر در دوران دفاع مقدس»، «روپوش‌های خونین؛ بهداری رزمی سپاه در عملیات کربلای ۵»، «پرواز ساعت شانزده؛ عملکرد سپاه اصفهان در مبارزه با ضدانقلاب در کردستان» و «مجموعه ۲ جلدی مسائل اساسی جنگ در آثار منتشر شده سپاه»

شناسنامه یگانی و واحدهای تخصصی

«شناسنامه لشکر ۵ نصر»، «شناسنامه لشکر ۱۹ فجر»، «شناسنامه لشکر ۱۷ علی بن ابی‌طالب (ع)» و «شناسنامه تیپ توپخانه ۴۰ رسالت» در دوران دفاع مقدس 

اطلس‌‌های یگانی و واحدهای تخصصی

«اطلس واحد زرهی سپاه در دوران دفاع مقدس»، «اطلس واحد مخابرات سپاه در دوران دفاع مقدس» و «اطلس لشکر ۱۴ امام حسین (ع) در دوران دفاع مقدس»

همچنین تجلیل از ۶ خانواده سرداران سپاه و یک سردار بزرگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس سردار باب‌الله کیاشمشکی، سردار میرزا محمد سلگی، مهدی ورشابی، سردار محمدهادی رزم زن، سردار سیدمسعود موحدی، سردار مهدی مهدوی‌نژاد و سردار محمدتقی عصار از دیگر برنامه‌های امروز  چهارمین مراسم «یادها و نام‌ها» بود.

تجلیل بیش از ۵۰ فرمانده فعال سپاه در حوزه تاریخ شفاهی

در پایان این مراسم بیش از ۵۰ فرمانده که به بیان تاریخ شفاهی خود اهتمام ورزیده‌اند با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران تجلیل شد که اسامی آن‌ها در ادامه می‌آید:

سردار مصطفی ایزدی؛ فرمانده قرارگاه های حمزه سیدالشهدا (ع) و  نجف در دوران دفاع مقدس
پاسدار محمدابراهیم سنجقی؛ فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع)  و رئیس ستاد مرکزی سپاه در دوران دفاع مقدس
سردار عبدالمجید مهرداد؛ مسؤول مهندسی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در دوران دفاع مقدس
سردار امیر حیات مقدم؛ رئیس ستاد نیروی زمینی سپاه در دوران دفاع مقدس
سردار سیدعلی‌اصغر حسینی‌تاش؛  رئیس ستاد قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در دوران دفاع مقدس
سردار حمید چیت‌ چیان؛ فرمانده سپاه منطقه پنج و جانشین فرمانده قرارگاه نجف در دوران دفاع مقدس
سردار علی شمشیری؛  فرمانده منطقه پنج سپاه در دوران دفاع مقدس
سردار  احمد محمدی‌زاده؛ از فرماندهان نیروی دریایی سپاه در دوران دفاع مقدس
سردار بهروز مرادی؛ فرمانده تیپ 29 نبی اکرم (ص) در دوران دفاع مقدس
سردار اصغر صبوری؛ فرمانده تیپ 44 قمر بنی هاشم (ع) در دوران دفاع مقدس
سردار حسن شاهوارپور؛ معاون طرح و عملیات لشکر 7 ولیعصر در دوران دفاع مقدس
سردار علی اصغر گرجی‌زاده؛ رئیس ستاد سپاه  ششم در دوران دفاع مقدس
سردار سیدابوالحسن بتولی؛ مسؤول اطلاعات قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) در دوران دفاع مقدس
سردار محمد تولایی؛ مسؤول نیروی انسانی قرارگاه نجف در دوران دفاع مقدس
حجت‌الاسلام ساعد نیکبخت؛ فرمانده گردان روحانیون لشکر ۲۵ کربلا در دوران دفاع مقدس
حجت‌الاسلام مهدی طائب؛ از فرمانده گردان‌های لشکر ۲۷ حضرت رسول (ص) در دوران دفاع مقدس
حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری؛ از طلاب رزمی تبلیغی شاخص در دوران دفاع مقدس
سردار  محمد میرجانی؛ فرمانده لشکر۱۷ علی ابن ابی طالب (ع) در دوران دفاع مقدس
سردار احمد سلیم‌آبادی؛ فرمانده تیپ ۷۱ روح الله در دوران دفاع مقدس
سردار غلامرضا احمدی؛ فرمانده تیپ ۱۲ قائم (عج) در دوران دفاع مقدس
سردار محمدجعفر مظاهری؛ جانشین لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) در دوران دفاع مقدس
سردار مهدی کلیشادی؛ از فرماندهان  لشکر۸ نجف  اشرف در دوران دفاع مقدس
سردار احمد نوریان؛ رئیس ستاد لشکر ۲۵ کربلا در دوران دفاع مقدس
سردار علیرضا رفاهیت؛رئیس ستاد لشکر ۱۹ فجر در دوران دفاع مقدس
سردار کریم نصر؛ فرمانده تیپ ۴۴ قمر بنی هاشم (ع)  در دوران دفاع مقدس
سردار مجید بنی‌احمدی؛  فرمانده تیپ ۱۰ محرم (پدافند هوایی) در دوران دفاع مقدس
سردار عباس دلیر؛ مسؤول مخابرات ستاد مرکزی در دوران دفاع مقدس
سردار سیدابوالفضل میرجعفری؛ مسؤول مخابرات قرارگاه نجف در دوران دفاع مقدس
سردار عباس رئیسی؛ مسؤول مخابرات قرارگاه نجف و  مخابرات ستاد مرکزی سپاه
سردار قاسم یساول؛ مسؤول مخابرات قرارگاه نوح در دوران دفاع مقدس
سردار قدرت‌الله شاهوردی؛ مسؤول مخابرات قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) در دوران دفاع مقدس
سردار سعید تجویدی؛ مسؤول اطلاعات قرارگاه نجف در دوران دفاع مقدس
سردار رضا صادقی؛ مسؤول اطلاعات قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) در دوران دفاع مقدس
سردار سیامک بمان؛ مسؤول عملیات قرارگاه نصرت در دوران دفاع مقدس
سردار محمدحسن خارا؛ مسؤول عملیات قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) در دوران دفاع مقدس
سردار محمد بغدادی؛ جانشین پدافند هوایی سپاه در دوران دفاع مقدس
سردار سیدعلی‌اصغر صادقی؛ مسؤول پدافند هوایی قرارگاه ظفر و مسئول پدافند هوایی منطقه ۱۰ در دوران دفاع مقدس
سردار غلامرضا سعادتی؛ مسؤول پدافند هوایی پایگاه خیبر تهران و الزهرا اصفهان در دوران دفاع مقدس
سردار رضا صادقی خوزانی؛ فرمانده توپخانه ۶۳ خاتم الانبیاء (ص) در دوران دفاع مقدس
سردار حمید سرخیلی؛ از فرماندهان آموزش زرهی و توپخانه در دوران دفاع مقدس
سردار یعقوب صمدلویی؛ فرمانده تیپ ۳ لشکر ۳۱ عاشورا در دوران دفاع مقدس
سردار اسماعیل لسانی؛ مسؤول ادوات قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس
سردار ناصر امینی؛ فرمانده تیپ ۲ لشکر ۳۱ عاشورا در دوران دفاع مقدس
سردار حسین کارگر؛ فرمانده ناو تیپ ۱۳ امیرالمؤمنین (ع) در دوران دفاع مقدس
سردار علیرضا عظیمی(جاهد)؛ فرماندهان سپاه سیستان و بلوچستان در دوران دفاع مقدس
سردار مصطفی خاکسار قهرودی؛ فرماندهان سپاه سیستان و بلوچستان در دوران دفاع مقدس
سردار عباس نظیفی؛ فرمانده تیپ مسلم ابن عقیل در دوران دفاع مقدس
سردار قاسم سلطان‌آبادی؛ جانشین لشکر ۱۹ فجر در دوران دفاع مقدس
سردار حجت حیدری صوفیانی؛ فرمانده تیپ ادوات و ضد زره القارعه در دوران دفاع مقدس
سردار نورالله کریمی؛ فرمانده گروه توپخانه ۶۴ الحدید در دوران دفاع مقدس
سردار علی‌محمد رضایی؛ جانشین لشکر ویژه شهدا در دوران دفاع مقدس
هادی ‌سعادتی؛ جانشین لشکر ۵ نصر در دوران دفاع مقدس
محمد موحدخواه؛ مسؤول جهاد قرارگاه نجف اشرف در دوران دفاع مقدس
مصطفی عبدالهی؛ مسؤول تخریب قرارگاه نوح (ع)  در دوران دفاع مقدس
محمد کبگانیان؛ فرمانده سپاه منطقه ۶ (کرمان، سیستان و بلوچستان) در دوران دفاع مقدس
مهرداد معمارزاده؛ رئیس بیمارستان صحرایی امام رضا (ع) در دوران دفاع مقدس
غلامعلی کویتی‌پور؛ از مداحان شاخص دوران دفاع مقدس 

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار