کد خبر: 1107117
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
غلامرضا مسکنی

هیئت سه‌نفره کارشناسان دادگستری در آخرین نظریه خود درباره مرگ غم‌انگیز دختر چهار ساله در سقوط به چاهی در فضای سبز شهری، سهم تقصیر شهرداری منطقه ۱۵ را ۵۰‌درصد، شهرداری ناحیه ۵ را ۴۰ درصد و پیمانکار فضای سبز را ۱۰ درصد اعلام کردند. متهمان به زودی به جرم تسبیب در قتل شبه‌عمد در دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه می‌شوند.
عصر روز یک‌شنبه نوزدهم تیرماه قاضی میثم حسین‌پور، بازپرس ویژه قتل دادسرای امور جنایی تهران با تماس تلفنی مأموران کلانتری ۱۵۷ مسعودیه از مرگ مشکوک دختر خردسالی در بیمارستان بعثت با خبر و همراه تیمی از کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی راهی محل شد. تیم جنایی روی تخت بیمارستان با جسد بی‌جان دختر چهار ساله‌ای به نام معصومه روبه‌رو شدند که حکایت از آن داشت پس از سقوط در چاه ۴۶ متری به کام مرگ رفته‌است. بررسی‌های مأموران پلیس نشان داد ساعتی قبل معصومه همراه پدر و مادرش برای تفریح به محوطه چمن‌کاری شده رمپ میدان افسریه رفته‌بود که ناگهان داخل چاه مخفی در میان چمن‌ها سقوط و فوت کرده‌است.
شکایت از شهرداری
پدر معصومه گفت: «همراه همسر و فرزندم برای تفریح به فضای سبز کنار میدان افسریه رفتم. دخترم در حال بازی بود و ازمن خواست با گوشی تلفن همراهم از او عکس یادگاری بگیرم. دخترم در میان چمن‌ها ژست گرفته‌بود و خوشحال و خندان منتظر عکاسی من بود. اولین عکس را که گرفتم، چند قدمی عقب‌تر رفت که ناگهان غیبش زد. ابتدا تصور کردم جایی پنهان شده‌است، اما وقتی جلوتر رفتم، خبری از او نبود و انگار زمین دهان باز کرده و دخترم را بلعیده‌بود تا اینکه با حفره‌ای عمیق و تاریک داخل چمن‌ها روبه‌رو شدم و فهمیدم دخترم داخل آن حفره تنگ و تاریک سقوط کرده‌است. پس از این درخواست کمک کردم و عوامل آتش‌نشانی از راه رسیدند و در نهایت پس از حدود نیم ساعت تلاش پیکر نیمه جان دخترم را از داخل چاه بیرون آوردند و به بیمارستان منتقل کردند که فوت کرد.»
در حالی که شاکی از شهردار منطقه ۱۵ و شهردار ناحیه ۵ و پیمانکار فضای سبز به اتهام مرگ دختر خردسالش شکایت کرده‌بود، بازپرس جنایی پرونده را برای بررسی در اختیار کارشناسان فنی قرار داد. بررسی‌های اولیه کارشناسان نشان داد با اینکه شهردار منطقه هفته قبل از این محل بازدید داشته‌است، اما متوجه این حلقه چاه نشده‌است. همچنین مشخص شد چمن‌های اطراف چاه بلندتر از محل‌های دیگر فضای سبز است و به همین خاطر دهانه چاه که بدون حفاظ از قبل رها شده‌بود در میان چمن‌ها مشخص نبوده‌است.
بازداشت شهرداران و پیمانکار
بدین ترتیب با مشخص‌شدن تقصیر شهرداری در این حادثه قاضی پرونده دستور بازداشت شهردار منطقه ۱۵ و شهردار ناحیه ۵ و پیمانکار را صادر کرد. شهرداران در بازجویی‌ها اعلام کردند محل حادثه قنات قدیمی بوده که سال قبل حفر شده و آن‌ها از آن بی‌خبر بودند و گرنه برای آن حفاظ در نظر می‌گرفتند. آن‌ها مدعی شدند در این حادثه تقصیری نداشته و الان که متوجه شده‌اند برای رفع آن اقدام می‌کنند.
پیمانکار هم در بازجویی‌ها مدعی شد که در این حادثه تقصیر نداشته‌است، چون وظیفه او پر کردن چاه‌های حفر شده نیست. وی گفت: «من مسئول فضای سبز هستم و کار من آبیاری و احیا و بازسازی فضای سبز است و در حفر یا تعمیرات چاه یا حفره‌های موجود نقشی ندارم.»
همزمان با ادامه تحقیقات، پرونده برای مشخص شدن درصد تقصیر در اختیار تیم سه نفره‌ای از کارشناسان دادگستری قرار گرفت. در حالی که متهمان با گذاشتن وثیقه آزاد شده‌بودند، هیئت کارشناسی در نخستین بررسی‌ها اعلام کرد که در این حادثه شهردار منطقه ۴۰ درصد و شهردار ناحیه ۵ و پیمانکار هر کدام ۳۰ درصد مقصر هستند.
آخرین نظریه کارشناسی
پس از اعلام نظریه کارشناسان متهمان به درصد تقصیرشان اعتراض کردند که در نهایت یک روز قبل هیئت سه نفره کارشناسان دادگستری سهم تقصیر شهرداری منطقه را ۵۰‌درصد و شهرداری ناحیه ۵ را ۴۰ درصد و پیمانکار فضای سبز را ۱۰ درصد اعلام کرد.
با اعلام نظریه کارشناسی و آخرین دفاع متهمان، پرونده پس از صدور کیفرخواست برای متهمان به اتهام تسبیب در قتل شبه‌عمد دختر خردسال برای رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار