کد خبر: 1106624
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۶
سفیر آمریکا در سودان نسبت به ایجاد پایگاه نظامی روسیه در سواحل دریای سرخ هشدار داد و گفت، این مسئله پیامد‌های منفی در بردارد.

سفیر جدید آمریکا در سودان نسبت به ایجاد پایگاه نظامی روسیه در سواحل دریای سرخ هشدار داد.

وبگاه «میدل ایست آی» روز چهارشنبه نوشت که «جان گادفری» سفیر آمریکا در سودان که اوایل ماه جاری به عنوان اولین سفیر ایالات متحده در سودان در ۲۵ سال گذشته انتخاب شد در این باره به خارطوم هشدار داد که ایجاد پایگاه نظامی روسیه در دریای سرخ به منافع کشور آسیب می‌رساند.

گادفری گفت که ماموریتش تسهیل روابط بین خارطوم و واشنگتن است و آرزو دارد که حکومت غیرنظامی بر سودان حکومت کند.

وی از نفوذ روسیه در سودان سخن گفت و نسبت به احیای مجدد توافقنامه سال ۲۰۱۷ در ایجاد پایگاه نیروی دریایی روسیه در سودان هشدار داد.

بر اساس این گزارش، سودان در زمان دولت «عمر حسن البشیر» رئیس جمهور پیشین، که سال ۲۰۱۹ از قدرت برکنار شد، توافقی را امضا کرد که به مسکو اجازه می‌داد پایگاهی را با قابلیت میزبانی از کشتی‌های اتمی بسازد.

روسیه این تاسیسات را به مدت ۲۵ سال اجاره خواهد داد و می‌تواند قرارداد را برای ۱۰ سال دیگر تمدید کند. این تاسیسات امکان دسترسی به آب‌های گرم دریای سرخ و را به روسیه خواهد داد.

گادفری گفت، همه حق دارند تصمیم بگیرند با کدام کشور‌ها شریک شوند، اما این انتخاب‌ها پیامد‌هایی دارد.

پیش از این، یک منبع در ارتش سودان گفته بود که خارطوم به دنبال اصلاح توافقنامه ۲۰۲۰ در مورد ساخت تاسیسات لجستیکی نیروی دریایی روسیه در بندر سودان است و از مسکو در قبال اجاره پنج ساله و احتمال یک قرارداد اقتصادی درخواست کمک می‌کند.

سالهاست که در مورد ایجاد تاسیسات لجستیکی نیروی دریایی روسیه در بندر سودان بحث شده است. «محمد عثمان الحسین» رئیس ستاد نیرو‌های مسلح سودان نیز چندی قبل از تجدید نظر احتمالی توافقنامه پایگاه لجستیکی که در اواخر سال ۲۰۲۰ امضا شد، خبر داد.

روسیه و سودان دهه‌ها از روابط نزدیکی برخوردار بوده‌اند. در حال حاضر روسیه حدود ۱۲ تاسیسات نظامی در خارج از کشور دارد که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها در کشور‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق واقع شده و بسیاری از آن‌ها اینک متحدان روسیه در سازمان پیمان امنیت جمعی هستند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار