کد خبر: 1106488
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی از وجود ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار سالمند در کشور خبر داد و گفت که حدود ۳۰ درصد سالمندان همسر خود را از دست داده‌اند.
 

احمد دلبری روز چهارشنبه در یک نشست خبری در آستانه برگزاری همایش روز جهانی سالمند (۹ مهر) که در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، افزود: امسال با همکاری سازمان‌های عضو شورای عالی سالمندان، همایش روز جهانی سالمندان برگزار می‌شود و در واقع هدف از برگزاری این همایش، مطالبه‌گری و حمایت از مسائل و مشکلات سالمندان کشور است.

وی اظهار داشت: اکنون عقب ماندگی ۵۰ ساله در برنامه‌های سالمندی کشور داریم؛ هر چند در اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و برنامه‌های توسعه، سازمان‌هایی که متولی سالمندی هستند در این حوزه کار چندانی انجام نداده‌اند. ۱۸ سال از نوشتن سند ملی سالمندی می‌گذرد و در حالی که ۲ سال قبل این سند رونمایی شد اما برنامه اقدام برای این سند و تقسیم کار ملی نوشته نشده است.

دلبری ادامه داد: دانشگاه توانبخشی و انجمن سالمندی ایران نگران آن است که دوره سالمندی در کشور تبدیل به یک چالش شود. شعار ملی امسال روز جهانی سلامت، تاب آوری و مشارکت زنان سالمند است تا بتوان مسائل و موارد ضروری در این زمینه ارائه کرد.

بیش از ۲۵ درصد سالمندان دچار اختلالات روحی و روانی هستند 

به گفته وی، در سال‌های گذشته افزایش امید به زندگی در کشور قابل قبول بوده و حتی از میانگین جهانی نیز بیشتر است، به طوری که این امید به زندگی در مردان ۷۴ سال و در زنان ایرانی ۷۶ سال بوده است البته نباید به این افزایش دلخوش کنیم زیرا در زمینه کیفیت زندگی سالمندان شرایط خوبی نداریم و بیش از ۲۵ درصد آنها دچار اختلالات روحی و روانی، حدود ۳۰ درصد مشکلات قلبی و ۹۰ درصد یک بیماری مزمن دارند.

اکنون ۱۴ هزار و ۵۰۰ تخت آسایشگاه سالمندان در کشور وجود دارد در حالی که ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار سالمند بالای ۶۰ سال داریم و در واقع می‌توان گفت به ازای هر ۶۴۱  نفر بالای ۶۰ سال یک تخت آسایشگاه در کشور موجود است

وی اظهار داشت: از مجموع ۱۴ هزار و ۵۰۰ تخت آسایشگاه، حدود ۳۰ درصد از این تخت‌ها را سالمندان (پنج هزار نفر) مجهول الهویه و سرراهی اشغال کرده‌اند و به عنوان مثال در آسایشگاه کهریزک هزینه ماهانه نگهداری هر سالمند ۹ تا ۱۱ میلیون تومان است و سازمان بهزیستی فقط ماهانه ۲ میلیون تومان بابت این هزینه پرداخت می‌کند.

ضرورت بیمه خدمات طولانی مدت برای سالمندان 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تاکید کرد: یارانه متناسب با این نیاز در کشور نداریم در حالی که بیمه خدمات طولانی مدت برای سالمندان بسیار مهم است که باید سازمان‌های بیمه گر و دولت به آن توجه اساسی داشته باشند.

وجود ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار سالمند در کشور/ زنانه شدن سالمندی

جمعیت کشور به سمت زنانه شدن سالمندی پیش می‌رود

حدود ۳۰ درصد سالمندان کشور همسر خود را از دست داده‌اند و زنان سالمند به دلیل مسائل اجتماعی،فرهنگی و قومی اجازه فکر کردن به ازدواج مجدد را ندارند

دلبری ادامه داد: با توجه به اینکه کشور به سمت زنانه شدن سالمندی پیش می‌رود، نگران فقر، مسائل معیشتی و آسیب پذیری زنان سالمند هستیم. آنها مشکلات و اختلالات روحی و روانی بیشتری دارند و حدود ۳۰ درصد سالمندان کشور همسر خود را از دست داده‌اند و زنان سالمند به دلیل مسائل اجتماعی،فرهنگی و قومی اجازه فکر کردن به ازدواج مجدد را ندارند.

کمبود نیروی متخصص طب سالمندی 

وی اضافه کرد: نیروی متخصص طب سالمندی از جدی‌ترین چالش‌های حوزه سالمندی است. با توجه به شمار افزایش افراد بالای ۶۰ سال، متخصص طب سالمندی کم داریم در حالی که آنها نیاز به مراقبت بیشتری دارند. بر اساس استانداردهای دنیا باید ۲ هزار و ۳۰ متخصص در این زمینه داشته باشیم که این رقم اکنون ۲۳ نفر است.

دلبری خاطرنشان کرد: متاسفانه در چند سال اخیر رشته طب سالمندی در کشور حذف شد، در مرکز استان فقط یک کارشناس طب سالمندی داریم و این در حالیست که در ۴۰ سال گذشته میزان جمعیت سالمندان ۲ برابر شده و اکنون۱۰/۷ درصد است و در سال ۱۴۳۰ یک سوم جمعیت یا به عبارتی ۳۰ درصد جمعیت سالمند خواهد بود و ما نیاز بیشتری به متخصص در این زمینه داریم.

وی گفت: از سال ۱۳۸۳ تاکنون قرار بود ۳۲ جلسه شورای سالمندی توسط رئیس جمهور یا معاون اول تشکیل شود ولی تاکنون جلسه‌ای در این زمینه تشکیل نشده و این موضوع نشان می‌دهد بحث سالمندی در اولویت نیست.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار