کد خبر: 1105498
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
دیدار رئیس‌جمهور فرانسه با رئیس‌جمهور ایران قابل‌پیش‌بینی‌ترین بخش سفر نیویورک بود. آن‌هم با ماکرون که همیشه انبان ابتکاراتش پر است و علی‌الظاهر به ابتکارات طرف مقابل هم اهمیت می‌دهد. باید دید اروپا در کنار لفاظی‌ها، اراده عملی برای عبور از تلاش لابی صهیونیستی و زیاده‌خواهی‌های امریکا دارد یا نه. رئیس‌جمهور ایران به ماکرون یادآور شد که اروپا باید ثابت کند تابع امریکا نیست و مستقل عمل می‌کند
حضور در نیویورک و دیدار شب گذشته رئیسی با رئیس‌جمهور فرانسه و رئیس‌شورای اروپا، قابل‌پیش‌بینی‌ترین بخش سفر رئیس‌جمهور ایران به مقر سازمان ملل در نیویورک بود که ظاهراً ابتکاراتی از سوی دوطرف هم مطرح شده است. از میان اروپاییان، فرانسه همواره به‌گونه‌ای در سیاست‌خارجی خاورمیانه‌ای خود بازی کرده است که بتواند پرستیژ دیپلماتیک کشورش را با ایران حفظ کند. برخلاف انگلیس که در مقاطعی که اصلاح‌طلبان در ایران دولت را در دست داشته‌اند، تحرکات و دیدارهایش را زیاد کرده و در موارد خلاف آن، کم! و این همان نیرنگ انگلیسی بوده است که با آن چاره برخی سیاست‌های‌شان را می‌کردند. فرانسه، اما سعی می‌کرد متفاوت باشد. جای پای استعماری اش در ایران، کمرنگ یا بی‌رنگ بود و نه در آن اشغال شهریور ۲۰ و نه در جا‌های دیگر مانند امریکا و انگلیس نقش‌بازی نکرد. میزبان امام بود و بعد‌ها حتی پس از نیرنگ پلیس‌بد‌بودن در مقاطع حساس معاصر، باز به شرایط روابط دیپلماتیک همراه با لبخند باز می‌گشت.
دیدار رئیس‌جمهور ایران سید ابراهیم رئیسی که دولت خود را انقلابی می‌نامد، برای غرب و فرانسه نمی‌تواند با همان دستاورد‌های گذشته همراه باشد و ماکرون با دانستن این حقیقت، در این دیدار‌ها به دنبال همان سیاستی است که در کل اروپا با امید به استقلال نسبی اتحادیه از امریکا دنبال می‌کند.
هیچ یک از اعضای گروه ایرانی حاضر در نیویورک حرفی از امکان مذاکره و بحث و توافق در حاشیه دیدار‌های نیویورک نکرده است و در مقابل نیز هم بورل، کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هم برخی دیگر از دیپلمات‌های غربی تأکید کرده‌اند که امیدی به نیویورک و انجام مذاکره و توافق در آن نیست، با آنکه علی‌الظاهر باید از این فرصت بهره‌ها می‌بردند. اما گویا در پشت صحنه اروپایی‌ها خلاف آن «عدم‌تمایل نمایشی» رفتار می‌کنند و این دیدار‌ها بیشتر رنگ‌و‌بوی برجامی و مذاکرات هسته‌ای دارد. حضور بورل و انریکه مورا، معاون وی در دیدار «شارل میشل» رئیس بلژیکی شورای اروپا با رئیسی در هتل محل اقامت او، حداقل یک نشانه است. نشانه‌های دیگری هم هست که باید اطمینان یافت اروپا بیشتر از آنکه ناز می‌کند.
نیاز دارد.
بر اساس گزارش‌ها رئیس جمهور ایران در دیدار با همتای فرانسوی خود گفت که ایران آماده دستیابی به یک توافق عادلانه و پایدار است و سطح همکاری‌ها و روابط ایران و فرانسه قابل ارتقا است: «اروپا باید در عمل نشان دهد که سیاست‌های مستقلی دارد و تابع خواست و سیاست امریکا نیست. با وجود خروج یکجانبه امریکا از توافق و خسارات ناشی از آن، خواسته جمهوری اسلامی برای دریافت تضمین‌های اطمینان‌بخش یک خواسته کاملاً معقول و منطقی است.»
رئیسی همچنین تأکید کرد که رویکرد آژانس به مسائل باید فنی و به دور از فشار‌ها و القائات دیگران باشد: «ما معتقدیم بدون مختومه شدن پرونده‌های ایران، دستیابی به توافق امکانپذیر نیست.»
رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این دیدار گفت که ایران و آژانس با همکاری یکدیگر قادر به حل پرونده‌های موجود هستند: «ما در این زمینه فشار سیاسی به آژانس وارد نخواهیم کرد. می‌توانیم روی گسترش روابط دوجانبه و مسائل اقتصادی و منطقه همکاری‌های خود را افزایش دهیم.»
«محمد جمشیدی» معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور نیز که در این سفر همراه تیم ایران است، از مطرح شدن ابتکاراتی در دیدار رئیسی با ماکرون خبر داد و گفت رئیس‌جمهور ایران سخنان خوب و قوی و مطابق با منافع ایران داشته و ابتکاراتی برای حل مسائل مطرح شده است. هرچند اروپا از بیان ابتکار-و به‌ویژه فرانسه که معمولاً با همین رئیس‌جمهور فعلی با واژه ابتکار زیاد بازی می‌کند- کم نمی‌آورد، اما باید دید اراده عملی اروپاییان که رئیس زورگویی به نام امریکا دارند و لابی صهیونیستی نیز دم‌به‌دم اراده و توان آنان را برای پیشبرد منافع خودشان سست می‌کند، این‌بار می‌تواند در کنار ابتکارات‌شان بنشیند یا نه!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار