کد خبر: 1101710
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
در حالی که ستاد اربعین عنوان کرد زائرانی که سه دُز واکسن کرونا زده‌اند، برای سفر اربعین نیازی به تزریق دُز یادآور ندارند، برخی از مسؤولان وزارت بهداشت مدعی شدند تعداد دُزهای قبلی ملاک نیست و همه زائران باید دُز یادآور تزریق کنند.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در آستانه اربعین حسینی نگرانی زائران از وضعیت اربعین پس از ۲ سال تعطیلی در مرز‌ها بیشتر شده است و با توجه به اخباری که از سوی کمیته‌های مختلف ستاد اربعین عنوان می‌شود، بسیاری از زائران دچار سردرگمی شده‌اند.

یکی از موضوعاتی که در هفته‌های اخیر دغدغه زائران اربعین است، وضعیت واکسن کروناست. (اینجا، اینجا و اینجا بخوانید) از پیش ثبت‌نام و حتی اوایل ثبت‌نام قطعی متقاضیان زیارت اربعین در سامانه سماح، ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد که همه زائران اربعین باید یک دُز یادآور واکسن کرونا تزریق کنند؛ تا جایی که سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی شرط نام‌نویسی در سامانه سماح را تزریق دُز یادآور واکسن کرونا عنوان کرد.

همچنین در سامانه سماح نیز با توجه به اینکه این سامانه به وزارت بهداشت متصل بود، زائرانی که در ۶ ماه اخیر واکسن کرونا نزده بودند، حتی امکان پیش ثبت‌نام در سامانه سماح را نداشتند.

پس از آغاز ثبت‌نام قطعی متقاضیان زیارت اربعین در سامانه سماح، احمد وحیدی، وزیر کشور اعلام کرد که همه زائران باید بیمه شوند و هزینه بیمه هم از سوی ستاد اربعین ۱۸ هزار تومان اعلام شد، اما به دلیل مشکل واکسیناسیون در سامانه سماح، افرادی که حتی سه دُز واکسن کرونا زده بودند، ولی در ۶ ماه اخیر واکسنی تزریق نکرده بودند، نمی‌توانستند در سامانه سماح ثبت‌نام و حق بیمه را بپردازند.

این مشکل باعث شد که بسیاری از مشتاقان زیارت اربعین از ثبت‌نام در سامانه سماح منصرف شوند و تصمیم بگیرند که بدون بیمه به عراق سفر کنند، اما پس از مدتی ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد که زائرانی که سه دُز واکسن کرونا زده‌اند، نیازی به تزریق دُز یادآور ندارند و می‌توانند به زیارت اربعین مشرف شوند. البته افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا زده باشند و از آخرین تزریق آن‌ها هم ۶ ماه گذشته باشد، باید حتما یک دُز واکسن کرونا بزنند.

این تصمیم ستاد مرکزی اربعین موجب شد تا بسیاری از مشتاقان زیارت اربعین به سامانه سماح مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند. اما در سامانه سماح هنوز تزریق ۲ دُز واکسن کرونا و دُز یادآور به عنوان شرط ثبت‌نام در سامانه سماح بود؛ تا اینکه بالاخره شرط واکسیناسیون از سامانه سماح برداشته شد و همه زائران فارغ از اینکه چند دُز واکسن کرونا زده‌اند، توانستند در این سامانه ثبت‌نام کنند.

البته در مرحله نخست، شرط واکسن برای افراد زیر ۸ سال برداشته شد و پس از آن به صورت کلی در سامانه سماح وضعیت واکسیناسیون متقاضیان مورد بررسی قرار نگرفت. با توجه به لغو شرط واکسیناسیون در سامانه سماح، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد که برداشته شدن شرط واکسیناسیون در سماح به معنای بررسی نشدن وضعیت واکسیناسیون زائران اربعین نیست. بلکه در پایانه‌های مرزی کارت واکسیناسیون زائران اربعین بررسی می‌شود و حتی طرف عراقی نسبت به تزریق واکسن زائران حساسیت‌هایی دارد.
 
سردرگمی زائران اربعین درباره واکسن کرونا/ چه کسانی باید دُز یادآور بزنند؟

در حالی که رئیس ستاد اربعین در آخرین سخنان خود تزریق دُز یادآور واکسن کرونا را برای زائران که سه دُز یا بیشتر واکسن تزریق کرده بودند، اختیاری مطرح کرده بود، اما فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ملاک شرکت در راهپیمایی اربعین را تزریق دُز یادآور کرونا عنوان کرد و گفت که اگر زائری ۶ ماه قبل دُز دوم یا سوم را تزریق کرده باشد، باز هم باید برای سفر اربعین واکسن کرونا بزند و تعداد دُزهای قبلی ملاک تشرف به زیارت اربعین نیست؛ بلکه ۶ ماه فاصله تزریق واکسن کرونا مهم است که باید رعایت شود.

با این وجود، با توجه به اینکه ستاد مرکزی اربعین به عنوان متولی اعزام زائران است و رئیس ستاد مرکزی اربعین هم با هماهنگی وزارت بهداشت در آخرین توصیه به زائران درباره وضعیت واکسن کرونا در ایام اربعین، تزریق دُز یادآور را برای افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا در سال گذشته زده بودند، الزامی دانسته است، باید به دستورالعمل‌های ستاد مرکزی اربعین در این باره توجه داشت و به این ترتیب منبع اصلی برای اربعین ۱۴۰۱ ستاد مرکزی اربعین است.

بر همین اساس، اگر زائرانی سه دُز یا بیشتر واکسن کرونا تزریق کرده باشند، دیگر نیازی به تزریق دُز یادآور ندارند، اما اگر ۲ دُز واکسن کرونا زده باشند، باید حتما یک دُز واکسن به عنوان دُز یاداور تزریق کنند. البته مسؤولان ستاد مرکزی اربعین به منظور هماهنگی با ستاد کرونا درباره وضعیت واکسن زائران اربعین همچنان جلساتی را برگزار می‌کنند و در صورت تغییر در تصمیم اتخاذ شده، این موضوع از سوی ستاد اربعین اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گزارش فارس، طرف عراقی همه واکسن‌های موجود در سبد واکسیناسیون کشورمان را مورد پذیرش قرار داده است و اینکه زائران چه نوع واکسنی می‌زنند، مطرح نیست. بلکه تعداد دُز تزریق شده مهم است که همه زائران باید حداقل ۲ دُز واکسن کرونا زده باشند و در ۶ ما اخیر هم یک دُز یادآور بزنند که این محدودیت برای زائرانی که سه دُز یا بیشتر واکسن زده‌اند، اعمال نمی‌شود.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار