کد خبر: 1101244
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
رئیس گروه مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت:
رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه آبله میمونی کشنده نیست، از مردم خواست بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کرده و از تماس با حیوانات خودداری کنند.
 

سرویس جامعه جوان آنلاین: آبله میمونی «Monkeypox» نام بیماری است که این روزها صحبت‌های زیادی درباره آن می‌شود. عامل این بیماری ویروسی کمیاب است  با علائمی چون نشانه‌های آنفولانزا خود را بروز می‌دهد. این بیماری بثورات پوستی ایجاد می‌کند و در صورت و بدن گسترش می‌یابد. با توجه به شیوع ناگهانی کرونا و مشکلاتی که ایجاد کرده، در حال حاضر مردم دنیا نگران شیوع آبله میمونی نیز هستند.

سازمان جهانی بهداشت اخیراً به دلیل شیوع بالاتر از حدانتظار این بیماری در جهان، وضعیت اضطراری بین المللی اعلام کرده، در چند ماه اخیر، تاکنون بیش از ۳۴ هزار مورد بیماری از ۸۲ کشور دنیا گزارش شده، در همسایگی ایران نیز قطر، امارات، عربستان، ترکیه، و لبنان این بیماری را در ماه های گذشته گزارش کرده اند.  

پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز دیروز از تایید اولین مورد ابتلا به آبله میمونی خبر داد و گفت: بیمار یک بانوی ۳۴ ساله و اهل اهواز است و خانواده او از طریق مشاهده ضایعات پوستی بیمار، بلافاصله وی را  قرنطینه کرده که با تایید آزمایش های اولیه و نهایی در حال طی کردن دوره بیماری خود در منزل است.  

همچنین آزمایشات تشخیصی آبله میمونی از خرداد سال جاری در انستیتو پاستور ایران راه اندازی شده، با توجه به لزوم آمادگی شبکه آزمایشگاهی کشور جهت تشخیص بهنگام موارد مشکوک احتمالی، انستیتو پاستور ایران کیت غربالگری ارتوپاکس ویروس را طراحی و همراه با آموزش های لازم، به آزمایشگاه‌های منتخب شبکه آزمایشگاهی در ۱۴ قطب آزمایشگاهی کشور ارسال کرده است.

بر این اساس، دانشگاه‌های علوم پزشکی منتخب در صورت تشخیص موارد مشکوک در آزمایشات غربالگری، نمونه‌ها را برای بررسی تکمیلی به انستیتو پاستور ایران ارسال می کند.

بهزاد امیری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا گفت: انتقال ویروس آبله میمونی زمانی اتفاق می‌افتد که از طریق حیوان، انسان یا مواد آلوده به ویروس تماس پیدا کنیم، ویروس می‌تواند از طریق پوست آسیب‌دیده  که حتی  این آسیب قابل مشاهده نیست از طریق چشم، بینی یا دهان وارد بدن شود.

وی تاکید کرد: انتقال از حیوان به انسان ممکن است از طریق گاز گرفتن یا زخمی کردن، فراوری گوشت، تماس مستقیم با خون و ترشحات بدن حیوان، یا تماس غیرمستقیم با مواد دفعی حیوان رخ دهد.

امیری خاطرنشان کرد: آبله میمونی خطرناک نیست و به دلیل اینکه بیماری مشترک میان حیوان و انسان است، باید مردم بویژه کودکان و سالمندان از تماس با حیوانات خودداری کنند و این بیماری می تواند از طریق تماس مستقیم با ترشحات یا مواد دفعی از فردی به فرد دیگر قابل انتقال باشد.

وی، تب، سردرد، دردهای عضلانی و خستگی را از علایم اولیه ابتلا به آبله میمونی برشمرد و اظهار داشت: آبله میمونی باعث تورم گره‌های لنفاوی می‌شود و دوره بین آلودگی به عفونت تا بروز علائم هفت تا ۱۴ روز بوده و باید بیمار در قرنطینه باشد و استراحت کامل را انجام دهد.

امیری  ادامه داد: تا سه روز پس از بروز تب، بیمار دچار بثورات پوستی می‌شود که اغلب از صورت شروع شده و سپس به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر تیم های بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی کشور با مشاهده اولین مورد ابتلا به آبله میمونی در حال آماده باش بوده و در صورت موارد مشکوک ابتلا به این بیماری، موارد را به آزمایشگاههای مورد نظر ارسال می کنند.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار