کد خبر: 1101209
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
آزادگان سرافراز میهن اسلامی که در دوران اسارت با سلاح ایمان سخت‌ترین شکنجه‌های روحی و جسمی دشمن را تحمل کرده و از آرمان‌های والای خود دست نکشیدند گنجینه‌های ارزشمند هشت سال دفاع مقدس هستند و باید آن‌ها را نماد مقاومت، تسلیم ناپذیری و ایستادگی حق مقابل باطل دانست.
سرویس دفاعی جوان آنلاین: ۲۶ مرداد سالروز ورود سرافرازانه آزادگان به آغوش ملت و مام میهن، فرصتی مغتنم برای پرداختن به رشادت‌های این دسته از رزمندگان اسلام است که با رفتار و منش خود در دوران اسارت برای دنیا پیام مقاومت و ایستادگی حق در برابر باطل را مخابره کردند.

آزادگان در طول جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران، پیام آوران انقلاب و مردان صحنه ایثار بودند، آنان غریبانه و مظلومانه در میان دشمنی‌ها و تلخ کامی‌های دوران اسارت، صدای آزادی و استقلال این مرز و بوم را سر دادند و در راه استقرار و تداوم نظام جمهوری اسلامی ایران تا پای جان ایستادند.

در دوران هشت سال دفاع مقدس حدود ۴۳ هزار نفر از رزمندگان ایران به اسارت دشمن درآمدند که این افراد ۶ ماه تا بیش از ۱۰ سال دوران اسارت خود را در زندان‌های رژیم بعثی عراق سپری کردند.

استان قزوین در طول هشت سال دفاع مقدس سه هزار شهید، ۶ هزار و ۶۳۵ جانباز و ۶۶۶ آزاده دارد که این آمار ۱.۲ درصد جمعیت ایثارگری کشور را تشکیل می‌دهد.

اکنون بیش از ۳۲ سال از بازگشت آزادگان به کشور می‌گذرد، مردانی که سال‌ها عمرشان را در اردوگاه‌های مختلف عراق از جمله صلاح الدین یا تکریت ١٢، موصل یک تا چهار، تکریت ١١، رمادیه و الانبار که تعدادشان به ۲۰ اردوگاه می‌رسید پشت سر گذاشتند و در بدترین شرایط ممکن هیچگاه از آرمان‌هایی که به خاطر آن پا به عرصه جهاد و جنگ گذاشتند، عقب ننشستند.

آزادگان با تحمل مشقت‌های دوران اسارت، عزت جمهوری اسلامی را رقم زدند

فرج الله فصیحی رامندی یکی از آزادگان هشت سال دفاع مقدس قزوین است که در سال ۵۹ قبل از شروع جنگ وارد سپاه پاسداران شد و حدود ۲۶ ماه در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشت و در سال ۶۲ در جزیره مجنون به اسارت نیرو‌های دشمن بعثی درآمد.

وی در خصوص دوران جنگ و اسارت خود گفت: قبل از شروع جنگ به مناطق غرب کشور اعزام شدم و با آغاز جنگ در عملیات میمک، فتح المبین، محرم، والفجر مقدماتی، والفجر ۳ و ۴ و نهایتاً عملیات خیبر حضور داشتم که در همان عملیات اسیر شدم.

فصیحی رامندی که ۶ سال و ۶ ماه و ۶ روز از عمر خود را در اسارت دشمن گذرانده است، افزود: آنچه موجب شد ما در جنگ نابرابر هشت سال دفاع مقدس به پیروزی برسیم رشادت‌های جوانان در میدان‌های جنگ و مقاومت و ایستادگی آزادگان سربلند در اسارت بود که با تحمل سختی‌های بسیار با عزت و افتخار به میهن بازگشتند.

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین اظهار داشت: عزت و اقتدار امروز ایران اسلامی، مدیون خون شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگانی است که همه هستی خود را وقف اعتلا و ماندگاری ایران اسلامی کردند و با تحمل سختی‌ها برای ایران اسلامی عزت و افتخار آفریدند.

فصیحی رامندی ادامه داد: دفاع مقدس برای ما مانند یک گنج است که با تلاش و کوشش و مجاهدت فراوان به دست آمد، در این دوران روحیه ایثار و از خود گذشتگی در میهن اسلامی فراگیر شد و همه رزمندگان با غیرت و مردانگی در برابر دشمن ایستادند و روحیه مقاومت پدید آمد و این روحیه به اقصی نقاط عالم اسلام راه یافت و موجب بیداری ملت‌های مسلمان شد.

این آزاده هشت سال دفاع مقدس اضافه کرد: دوران دفاع مقدس برگ زرینی بود که به جهانیان نشان داد ملت ایران تسلیم توپ، تانک و گلوله نخواهد شد و نمونه بارز این استقامت و پایمردی را می‌توان در آمار بالای شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران ایران اسلامی به‌وضوح مشاهده کرد.

فصیحی رامندی در ادامه به بیان خاطراتی از دوران اسارت و شخصیت سید علی‌اکبر ابوترابی ملقب به سردار آزادگان در اردوگاه‌های بعثی پرداخت و افزود: یکی از ویژگی‌های بارز مرحوم ابوترابی حمایت از مستضعفان و نقش هدایتگری ایشان بود.

وی تصریح کرد: آن مرحوم در همه دوران اسارت جویای حال و احوال آزادگان بود و در صدد رفع نیاز‌های مادی و معنوی آنان برمی آمد.

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین افزود: مرحوم ابوترابی فرد نه تنها با اسرای اردوگاه بلکه با زندانبانان و نیرو‌های بعثی با رافت اسلامی برخورد می‌کرد و این ویژگی در بسیاری موارد باعث تحول آنان می‌شد.

فصیحی رامندی در ادامه بیشترین دغدغه و نگرانی خانواده‌های شاهد و ایثارگر را مشکل اشتغال و بیکاری فرزندان آن‌ها عنوان کرد و افزود: در حال حاضر آزادگان هشت سال دفاع مقدس اغلب در شرف بازنشستگی قرار دارند و مهمترین مشکل این افراد اشتغال فرزندانشان است که باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مطالبات آزادگان و مشکلات آن‌ها نیازمند توجه ویژه مسوولان است، تاکید کرد: برای بررسی و حل مشکلات این قشر باید به صورت اساسی و پایه‌ای برنامه ریزی کرد.

کرامت آزادگان باید در جامعه حفظ شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین با بیان اینکه آزادگان ذخایر ارزشمند انقلاب اسلامی ایران هستند، گفت: باید عزت و کرامت این افراد حفظ و همواره به امور آنان رسیدگی شود.

ابوالحسن کبیری افزود: آزادگان با غیرت و شجاعت خود سال‌ها رنج و اسارت را تحمل کردند و حاضر نشدند از آرمان‌های انقلاب و امام خمینی (ره) دست بکشند.

وی اظهار داشت: استقلال و عزت جمهوری اسلامی مدیون جانفشانی و ایثار رزمندگان دفاع مقدس است و اسرای جنگ تحمیلی با تحمل هجمه شدید روانی دشمنان و رنج‌های جسمی بر اعتقادات و ارزش‌ها پایدار و ماندگار بودند.

کبیری تاکید کرد: اسرا در سخت‌ترین شرایط تا آخر ایستادند و آنجا که هیچ راهی جز شهادت نداشتند جان خود را، چون شهید حججی فدا کردند و پیام آور فداکاری در راه آرمان‌های انسانی شدند.

این مسوول اضافه کرد: آزادگان ما توانستند با وجود سال‌ها زجر و شکنجه و دوری از میهن، روح ایمان را در خود حفظ کرده و تقوا و مردانگی خود را مضاعف کنند.

کبیری تصریح کرد: آزادگان در نبرد با دشمنان از همه چیزشان گذشتند؛ جوانی‌شان را در زندان‌های بعثی سپری کردند و روز‌های سخت را به امید دیدن خانواده‌هایشان گذراندند.

وی افزود: آزادگان به تأسی از اهل بیت پیامبر (ص) و اسرای کربلا در زندان‌های بعثی از اسلام، قرآن و آرمان‌های انقلاب اسلامی دفاع کردند و هرگز تن به خفت و خواری ندادند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین با اشاره به سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی، گفت: هرچند ورود آزادگان به کشور، خاص یک استان و شهر نبود بلکه تمام گستره این آب و خاک از برکت وجود آن‌ها برخوردار شد با این حال نام قزوین و اسرای قزوینی دفاع مقدس برجستگی خاصی در میان همه استان‌های ایران دارد.

وی خاطرنشان کرد: چنانکه مقام معظم رهبری از میان همه آزادگان سرافراز کشور تنها ۲ تن از آن‌ها را مفتخر به لقب‌های سردار آزادگان و سیدالاسرا نمودند که این هر دو یعنی حجت الاسلام سید علی اکبر ابوترابی و شهید لشگری با سابقه ۱۸ ساله اسارت، قزوینی هستند.

کبیری ادامه داد: مرحوم سید علی اکبر ابوترابی نقش معنوی بالایی در ارتقای روحیه اسرا داشتند و در نظر آزادگان، شخصیتی فراتر از یک دوست و همرزم بودند و به عنوان پدر معنوی، راهنما و مراد آزادگان در لحظه لحظه اسارت به شمار می‌رفتند.

وی اضافه کرد: شهید حسین لشگری هم نماد مقاومت در بین اسرای دفاع مقدس بود و با وجود درجه بالای نظامی و شکنجه‌های سختی که تحمل کرد، هیچ‌گاه کوچک‌ترین اطلاعاتی برای تضعیف نیرو‌های خودی در اختیار دشمن قرار نداد و ایمان و صبر این شهید بزرگوار بار‌ها توسط مقام معظم رهبری ستوده شده است.

کبیری افزود: شهید لشگری بیشتر دوران اسارت خود را در سلول‌های انفرادی دشمن و در بدترین شرایط ممکن گذراند، او بیش از ۱۰ سال از طول دوره اسارت خود را در انفرادی به سر برد.

وی یادآور شد: امیر سرلشگر خلبان شهید لشگری با درجه جانبازی ۷۰ درصد پس از ۶ هزار و ۴۱۰ روز اسارت، فراغ از میهن و خانواده سرانجام در هفدهم فروردین ماه سال ۱۳۷۷ به آغوش میهن اسلامی بازگشت و در بدو ورود با رهبر معظم انقلاب دیدار و ایشان به وی لقب سید الاسرا را دادند و یکسال بعد نیز با موافقت فرماندهی کل قوا به درجه سرلشگری ارتقا پیدا کرد.

ثبت خاطرات آزادگان به‌عنوان اثری ماندگار برای نسل‌های آینده ضروری است

این مسوول تاکید کرد: ثبت و ضبط میراث ارزشمندی که در حال حاضر از تجارب، زندگی و آرمان‌های آزادگان و شهدا وجود دارد می‌تواند گام بسیار ارزشمندی در اشاعه فرهنگ ناب اسلامی در میان نسل‌های آینده ایران باشد.

وی از آزادگان به عنوان اسوه‌های صبر و استقامت یاد کرد و یادآور شد: نسل‌های بعد از انقلاب مرهون مجاهدت‌ها و رشادت‌های این عزیزان در هشت سال دفاع مقدس هستند و همواره باید قدردان و قدرشناس رشادت و استقامت آن‌ها باشند.

کبیری افزود: آزادگان سرافراز میهن بعد از آزادی علیرغم مشکلات و برخی بی مهری‌ها لب به اعتراض نگشوده و همچنان پایبند اصول نظام و مدافع آرمان‌های انقلاب هستند.

وی با تأکید بر اینکه شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان حق بزرگی بر گردن همه ما به‌ویژه مسوولان دارند، تصریح کرد: همه ما وظیفه‌داریم با بررسی مشکلات و مسائل قشر ایثارگر و خانواده معظم شهدا در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گام برداریم.

کبیری تصریح کرد: آزادگان حق بزرگی بر گردن تک تک ما ایرانیان دارند، آن‌ها بدترین شکنجه‌ها و همچنین دوری از کشور و خانواده را متحمل شدند تا ما در امنیت و آرامش زندگی کنیم، پس لازم است دست در دست هم داده و با برگزاری برنامه‌های تاثیرگذار، مقداری هرچند کم و ناچیز از آلام این عزیزان کم کنیم.

آزادگان اسوه‌های صبر، ایثار و استقامت هستند

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین، آزادگان را اسوه‌های صبر، ایثار و استقامت دانست و گفت: سالروز ورود آزادگان به میهن فرصت مغتنمی است تا آحاد جامعه به ویژه نسل امروز بیشتر با رشادت‌ها و فداکاری‌های این عزیزان در دوران اسارت آشنا شوند.

محمدرضا شکوهی افزود: تاریخ ایران به وجود چنین آزادمردان و آزادگان به خود می‌بالد و همه ما عظمت، عزت و امنیت میهنمان را مدیون خون شهدا، جانبازان و صبر و استقامت رادمردان آزاده هستیم.

وی با بیان اینکه این استان آزادگان برجسته‌ای در دوران دفاع مقدس داشته است، اظهار داشت: حجت الاسلام شهید سید علی اکبر ابوترابی ملقب به سردار آزادگان از جمله این سرافرازان بود که از افتخارات مردم قزوین به شمار می‌رود و رفتار و منش بزرگوارانه ایشان در طول دوران اسارت نه تنها قوت قلب سایر اسرا بود بلکه در بسیاری اوقات عراقی‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داده و منقلب می‌ساخت.

شکوهی خاطرنشان کرد: شهید خلبان حسین لشگری دیگر آزاده قزوینی است که ۱۸ سال از عمر با برکت خود را در اسارت گذراند و در طول مدت حضورش در اسارتگاه‌های دشمن با وجود تحمل شکنجه‌های روحی و جسمی هیچگاه از آرمان‌ها و ارزش‌های اسلام ناب محمدی کوتاه نیامد.

وی با بیان اینکه دوران اسارت برای آزادگان ما دوره خودسازی بود، اظهار داشت: آزادگان ما با توسل به حضرت زینب (ع) و اسرای عاشورا و با تکیه بر ایمان قوی توانستند دشمن را با رفتار خود در طول دوران اسارت مغلوب و خوار و ذلیل کنند.

این مسوول افزود: از بزرگی آزادگان سرافراز میهن اسلامی همین بس که آنان سال‌ها اسارت همراه با شکنجه‌های سخت روحی و جسمی را تحمل کردند، اما دست از عقیده خود برنداشته و به انقلاب و امام و ملت ایران وفادار باقی ماندند.

وی اظهار داشت: اسرای ما در طول دوره اسارت با همه تهدیدها، سختی‌ها و محدودیت‌هایی که دشمن برای آن‌ها اعمال کرده بود دست از اعتقادات خود برنمی داشتند که نشانگر روحیه شجاع و ایمان قوی آنان بود.

شکوهی با اشاره به ۴۳ هزار آزاده در کشور و ۶۶۶ آزاده در استان قزوین در هشت سال دفاع مقدس، افزود: از ظرفیت فرهنگی آزادگان سرافراز می‌توان برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس استفاده کرد که این مهم باید بیشتر مورد توجه دستگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه امروز اشتغال از مهمترین دغدغه‌های فرزندان ایثارگران است، افزود: مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران برای رفع مشکلات اشتغال جامعه ایثارگران از راهکار‌های مختلفی بهره می‌گیرند که معرفی افراد جویای کار به دستگاه‌های اجرایی از جمله آن‌ها است.

۲ هزار نفر از فرزندان شهدا و ایثارگران قزوینی در نوبت اشتغال قرار دارند

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین با بیان اینکه تأمین مسکن و اشتغال دغدغه اصلی خانواده ایثارگران است، گفت: در حال حاضر بیش از ۲ هزار نفر از فرزندان شهدا و ایثارگران قزوینی در نوبت اشتغال قرار دارند.

شکوهی افزود: براساس قانون برنامه ششم توسعه دولت موظف است تمامی فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد را در دستگاه‌های دولتی استخدام کند که کار شناسایی و تبدیل وضعیت این افراد در حال انجام است.

وی با اشاره به ایجاد فرصت شغلی برای فرزندان شهدا و ایثارگران از طریق آزمون‌های استخدامی، اظهار داشت: مدرک تحصیلی این افراد باید متناسب با درخواست دستگاه‌های اجرایی باشد و ما نیز بر این اساس، فرزندان شاهد و ایثارگر را معرفی می‌کنیم.

این مسوول تاکید کرد: ما به دنبال ایجاد اشتغال پایدار برای ایثارگران و تبدیل وضعیت استخدامی این افراد در دستگاه‌های اجرایی هستیم و امیدواریم بخشی از مشکلات اشتغال آنان رفع شود.

شکوهی افزود: به منظور ایجاد زمینه اشتغال این افراد، صندوق اشتغال و کارآفرینی در بنیاد شهید تشکیل شده است و در همین راستا برای کارآفرینان بخش خصوصی که برای فرزندان ایثارگران اشتغال ایجاد کنند بسته‌های حمایتی از قبیل پرداخت وام و بخشی از هزینه بیمه افراد تعلق می‌گیرد.

برآیند:

آزادگان از یادگاران ارزشمند هشت سال دوران دفاع مقدس هستند که در بدترین و سخت‌ترین شرایط ممکن و زیر انواع شکنجه‌های روحی، روانی و جسمی دشمن سرخم نکرده و همچنان به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی وفادار باقی مانده اند و باید قدردان ایستادگی‌ها و مقاومت‌های آن‌ها در برابر دشمنان باشیم.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر