کد خبر: 1101184
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد
در نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا موضوعات متعددی مطرح شد. این نشست یک سخنران دیگر هم داشت که فرزند حمید نوری بود. به گفته سخنگو، بابک زنجانی همچنان در زندان است و از بدهی حدود ۲ میلیارد یورویی‌اش ۵۰۰ میلیون دلار به وزارت نفت برگشته است. صدور حکم اعدام یک سر شبکه فساد به نام الکس، آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی و بخشش ۹۲۴ محکوم قصاص از دیگر اخبار مهم این نشست بود.
علیرضا سزاوار

در نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا موضوعات متعددی مطرح شد. این نشست یک سخنران دیگر هم داشت که فرزند حمید نوری بود. به گفته سخنگو، بابک زنجانی همچنان در زندان است و از بدهی حدود ۲ میلیارد یورویی‌اش ۵۰۰ میلیون دلار به وزارت نفت برگشته است. صدور حکم اعدام یک سر شبکه فساد به نام الکس، آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی و بخشش ۹۲۴ محکوم قصاص از دیگر اخبار مهم این نشست بود.

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود درباره وضعیت پرونده شکایت سیدحسن خمینی از فعال توییتری گفت: برای این پرونده در ناحیه ۳۱ دادسرای تهران قرار نهایی صادر و به آن اعتراض شد. پرونده با صدور کیفرخواست در شعبه ۱۰۵۰ دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی و طبق رأی صادره آن فعال خبری به شش ماه حبس محکوم می‌شود. اکنون با اعتراض به رأی بدوی فعلاً پرونده در شعبه اول تجدید‌نظر تهران در جریان رسیدگی قرار دارد. در صورت قطعی شدن حکم پرونده، نتیجه اعلام می‌شود.
کشف سرنخ‌های قوی از اموال زنجانی
مسعود ستایشی درباره تعیین تکلیف اموال بابک زنجانی هم گفت: تکلیف اجرای حکم برعهده دادسرای عمومی و انقلاب تهران است. آنچه گزارش داریم این است که تاکنون نسبت به شناسایی اموال و ارزیابی اموال داخل و خارج اقدام جدی انجام شده‌است.
وی افزود: تاکنون حدود ۵۰۰ میلیون دلار به وزارت نفت واگذار شده‌است، اما کل رد مال این فرد یک میلیارد و ۹۶۶ میلیون یورو است. در مورد رد مال بقیه طلب به وزارت نفت، چون بخشی از اموال این فرد در خارج از کشور قرار دارد، اقدامات خوبی در راستای استرداد اموال در حال انجام است. سرنخ‌های خوب و قوی از اموال وی به دست آمده و نامبرده اکنون در زندان است.
کشف اسنادی تازه درخصوص جاسوس سوئدی
سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده جاسوس سوئدی هم اظهار داشت: این پرونده در دادسرای تخصصی تهران تحت رسیدگی قرار دارد و اتهام این فرد جاسوسی است. در ۲۸ فروردین سال جاری قرار بازداشت موقت او صادر شد و در بازداشت است. ستایشی افزود: یکسری اسناد کشف شده و در حال بررسی است و تحقیقات مقدماتی به صورت محرمانه است. براساس سرنخ‌هایی که داریم، ممکن است اتهام دیگری در مورد ایشان مطرح شود. توسط ضابطین اسناد و مدارک خاصی به دست آمده‌است و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی و ممکن است عناوین اتهامی دیگری هم اضافه شود.
چوبه دار در انتظار الکس
ستایشی درباره بازداشت یکی از سر شبکه‌های فساد به نام الکس با نام واقعی شهروز سخنوری که دو سال پیش به همراه مادر و فردی که رابط وی بود، به اتهام قاچاق دختران دستگیر شد، گفت: اتهام فرد مورد اشاره راه‌اندازی شبکه سازمان‌یافته فساد است. در حوزه فساد و مقابله با آن با کسی تعارفی نداریم و این موضوع مورد تأکید رئیس قوه قضائیه و بزرگان نظام در عرصه‌های مختلف است. دستگاه قضا نیز بر همین اساس در حوزه مقابله با شبکه‌های سازمان‌یافته فساد اقدامات مثبتی انجام داده‌است.
وی ادامه داد: راه‌اندازی شبکه سازمان‌یافته فساد از اتهامات این فرد است. این فرد به اعدام محکوم شده‌است. همچنین متهمان دیگر این پرونده به موجب فراهم کردن زمینه فساد به هشت سال حبس محکوم شدند و حکم در حال اجرا است. متهم دیگری هم در پرونده است که حکم وی هنوز اجرا نشده‌است.
بخشش به عشق علی
این مقام ارشد قضایی در خصوص گذشت اولیای‌دم هم گفت: تلاش ما بر این است از ظرفیت‌های مردمی، ساختار‌های سازمانی و استفاده از همه ظرفیت‌هایی که در راه تحقق صلح و سازش وجود دارد، استفاده کنیم.
ستایشی با اشاره به پویش «به عشق علی می‌بخشم»، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۷۹ و چهار ماهه نخست سال جاری تعداد ۲۴۵ محکوم با بخشش اولیا دم از حق خود گذشت کردند و در مجموع نسبت به ۹۲۴ محکوم به قصاص بخشش و گذشت شد و این افراد زندگی دوباره یافته‌اند.
بازگشت هواپیمای اوکراینی به دادسرا
سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: این پرونده با صدور قرار جلب دادرسی و کیفرخواست در دادگاه ویژه‌ای در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح مطرح شد. این پرونده در مرحله جلسات دادرسی با نقص تحقیقات به دادسرا بازگشت. دادسرا در راستای رفع نقص اقدامات مؤثری انجام داده و پرونده پس از تکمیل تحقیقات به دادگاه اعاده می‌شود.
حتی پلیس سوئد هم متعجب است
در پایان این نشست خبری، مجید نوری (فرزند حمید نوری) در پشت تریبون حضور یافت و سخنگوی قوه قضائیه خطاب به پسر حمید نوری گفت: به شما قول می‌دهیم که اقدامات لازم را در مورد پرونده حمید نوری انجام می‌دهیم. رأی شهودی بر اساس شهادت یک‌سری افراد مسئله‌دار صادر شده است. این پرونده دارای ایراداتی است، در دادگاه تجدیدنظر با تمسک به مسائل حقوقی، بی‌گناهی را نجات دهیم.
مجید نوری هم با ابراز تعجب از اینکه چگونه با یک فرد اینگونه برخورد می‌شود و حقوق انسانی او را زیرپا می‌گذارند، گفت: ما با پلیس و عناصر شرکت‌کننده در دادگاه صحبت کردیم. نکته جالبی که وجود دارد، این است که حتی برخی از مأموران پلیس سوئد هم از برخورد‌هایی که با پدرم می‌شود، ابراز تأسف دارند و می‌گویند که برخورد با او منحصر‌به‌فرد است. پدرم بیش از هزار روز در انفرادی بوده‌است و اکنون کمتر از ۴۰ روز تا برگزاری دادگاه تجدید‌نظر زمان دارد و این در حالی است که هنوز موفق به خواندن حکم صادره برای خود نشده‌است. پدرم تا پیش از این برای استفاده از سرویس بهداشتی از سلول خود خارج می‌شد، اما اکنون این امکان را هم ندارد و از یک دریچه فقط گاهی به او چای می‌دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار