کد خبر: 1101060
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
وحیدی در صحن مجلس:
وزیر کشور گفت: حضور مسئولان محلی، استانی و ملی بلافاصله بعد از حادثه در متروپل درخشان بود و ستادهای بحران در سطوح مختلف در ساعات اولیه تشکیل شد.
 
 

احمد وحیدی وزیر کشور صبح امروز (سه شنبه ۲۵ مردادماه) در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد ریزش ساختمان متروپل گفت: بحث متروپل از چند جهت قابل بررسی و ارزیابی است. اولین جهت خود حادثه بود که بسیار تلخ بود و دلایل آن در گزارش کمیسیون عمران بررسی شد و این مورد جزو موضوعاتی است که باید افراد خاطی آن به طور جدی مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه بلافاصله بعد از وقوع حادثه دستورالعمل خاصی برای رسیدگی صادر کردیم، بیان کرد: در حال حاضر شناسایی سایر سازه‌های ناپایدار را در دستور کار قرار داده ایم تا برابر چارچوب قانون، شهرداری‌ها بنا بر وظیفه‌ای که دارند به سازه‌های ناپایدار تذکر دهند و اگر در مهلت داده شده، اصلاح انجام نشد، گزارش به قوه قضائیه داده شود تا برخورد لازم صورت بگیرد.

وزیر کشور افزود: امید است سامانه‌ای که در مورد رسیدگی به سازه‌های ناپایدار دیگر تشکیل دادیم بتواند پاسخگوی رفع این دغدغه بسیار بزرگ باشد.

وحیدی با بیان اینکه حادثه تلخ فروریزش متروپل آثار سوی بسیار داشت، تصریح کرد: برداشت مردم آبادان این بود که با توجه به محرومیت‌های موجود، احداث ساختمان‌های بلندمرتبه می‌تواند فضای شهر آبادان را عوض کند و موجب تقویت سازندگی در این شهرستان شود. با وقوع این حادثه تلخ که آثار بدی بر روی روحیات مردم داشت، این نگرانی ایجاد شد که این واقعه مانع سرمایه گذاری‌های مجدد در این شهرستان شود.

وی تأکید کرد: باید کمک کنیم تا این نگرانی‌ها برطرف شود و یکی از موضوعاتی که در مدت حضور در آبادان به آن پرداختیم، همین نکته بود که به مردم اطمینان خاطر لازم را بدهیم.

وزیر کشور افزود: مسئله دوم در حادثه متروپل اقدامی بود که از طرف دولت و مسئولین صورت گرفت. انصافاً حضور در محل از سوی مسئولان محلی، استانی و ملی بسیار درخشان و بارز بود. به طوری که به فاصله نیم ساعت بعد از وقوع حادثه، ستاد بحران در سطح شهرستان، در فاصله حدود دو ساعت، ستاد بحران در سطح استانی با حضور استاندار و به فاصله حدود ۷ ساعت در سطح ملی تشکیل شد و موضوع به جد مورد پیگیری و توجه قرار گرفت.

وحیدی با تأکید بر اینکه وحدت فرماندهی در صحنه حادثه در ساعات ابتدایی ریزش متروپل صورت گرفت، خاطرنشان کرد: گروه‌های هفت گانه ای برای رسیدگی به حادثه شکل گرفت. کارگروه‌های انتظامی، امداد و نجات، رسانه، بهداشتی و پزشکی، مسائل اجتماعی و نظام مهندسی به سرعت تشکیل شدند و کار میان آنها تقسیم شد. این امر موجب شد بتوانیم صحنه را به سرعت مدیریت کنیم.

وی تاکید کرد: تقسیم کار میان کارگروه‌های مختلف موجب شد بتوانیم رسیدگی به حادثه را سرعت ببخشیم. کارگروه نظام مهندسی توانست کاری کاملاً علمی، مهندسی و تخصصی انجام دهد. از ساعت اولیه وقوع حادثه چندین دوربین در اطراف متروپل نصب شد که تمام حرکات سازه را تحت کنترل قرار داده بود. به طوری که چندین نوبت به علت ارزیابی دوربین‌های نصب شده ضرورت داشت که منطقه کاملاً تخلیه شود.

وزیر کشور یادآور شد: کار آواربرداری با حضور دستگاه‌های مسئول به سرعت آغاز شد. آتش نشانی تهران، هلال احمر، شهرداری‌ها به ویژه شهرداری اهواز و آبادان، پالایشگاه آبادان، منطقه آزاد و گروه‌های مختلف از سراسر کشور بسیج بسیار خوبی را تشکیل دادند که علیرغم محدودیت فضا و مکان توانستند به بهترین شکل کار را تجهیز و مدیریت کنند.

وحیدی با اشاره به حضور چرثقیل ۳۰۰ تنی، جرثقیل‌های ۷۰ تنی و بیل‌های مکانیکی متعدد در محل حادثه، بیان کرد: حضور ماشین آلات سنگین از سازمان‌های مختلف مربوطه موجب شد هیچ تعلل و کمبودی وجود نداشته باشد و اگر کمبودی هم وجود داشت به سرعت برطرف می‌شد.

وی با اشاره به شرایط سخت بحران متروپل گفت: وحدت فرماندهی، تقسیم کار خوب، بررسی‌های علمی مرتب و تأمین تجهیزات لازم به سرعت صورت گرفت، البته در این واقعه با محدودیت‌های بسیاری مواجه بودیم. ساختمانی ۱۱ طبقه ریزش کرده بود و بتن‌های سنگین معلق و خطرناک از طرفی و حضور مردم داغدیده‌ای که می‌خواستند کار با احتیاط صورت بگیرد از طرف دیگر شرایط را سخت کرده بود. البته ما نیز معتقد بودیم کار باید با احتیاط پیش برود اما التهاب اجتماعی منطقه و سازه ناپایدار و حضور گروه‌های مختلف، محیطی پیچیده و عاطفی را ایجاد کرده بود.

وزیر کشور اضافه کرد: علیرغم همه پیچیدگی‌ها توانستیم کار را با همکاری گروه‌های مختلف مدیریت کنیم. حدود ۳۸ نفر زنده از این حادثه نجات داده شدند و همچنین گروه‌های حاضر در محل توانستند تا آخرین پیکر را به رغم آوار سنگین و آواربرداری پیچیده خارج کنند.

وحیدی تاکید کرد: مردم وقتی حجم تلاش و فعالیت در صحنه حادثه را دیدند به میدان آمدند، همان مردمی که عزیزان آنها زیر آوار بودند غذا درست می‌کردند و به هر نحوی که می‌توانستند به گروه‌های حاضر در صحنه کمک می‌رساندند، به نحوی که صحنه‌های عجیبی از حیث تعهد مردم به انقلاب و نظام به تصویر کشیده شده بود.

وی گفت: مرحله سوم، جمع آوری کار بود. بقیه کار به پروژه‌ای تبدیل شد که در اختیار منطقه آزاد قرار گرفت و منطقه آزاد نیز با یکی از مؤسسات معتبر قرارداد بست تا کار را تحت نظر دادستانی پیش ببرد.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار