کد خبر: 1101043
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
آدرس غلط اتاق تهران درباره افت شدید صادرات نفت ایران درحالی در فضای رسانه‌ای بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد که بعد از امضای سند همکاری ۲۵ ساله، صادرات نفت ایران به چین ۸ برابر شد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: اتاق بازرگانی تهران در آخرین گزارش خود با عنوان «مروری بر وضعیت متغیر‌ها و شاخص‌های اقتصادی تیر ۱۴۰۱» مدعی شده است که صادرات نفت ایران به چین در ۵ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ تنها ۲۲ هزار بشکه در روز بوده است.

این ادعای اتاق درحالی است که موسسه کپلر رقم صادرات نفت ایران به چین را در ۶ ماهه نخست ۲۰۲۲ بیش از ۶۱۷ هزار بشکه عنوان کرده است. همچنین طبق گزارش اخیر اوپک، رقم صادرات نفت ایران ۸۶۷ هزار بشکه در روز است که بخش عمده آن به کشور چین صادر می‌شود.

اویل پرایس نیز در گزارشی مدعی شده است که صادرات نفت ایران به چین در برخی از ماه‌های سال ۲۰۲۲ به مرز یک میلیون بشکه در روز رسیده و عدد ۹۶۱ هزار بشکه را لمس کرده است.

در واقع اختلاف آمار اتاق بازرگانی تهران درباره صادرات نفت ایران به چین با تمامی گزارشات موسسات بین‌المللی و بازتاب گسترده گزارش اتاق تهران در فضای مجازی نشان می‌دهد که یک سناریوی رسانه‌ای برای ارائه اطلاعات غلط به مردم و تخریب رابطه با چین در اذهان عمومی در حال پیگیری است که با تکیه بر آمار اشتباه اتاق تهران اجرایی می‌شود.

در این راستا خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «بازی‌گردانی اتاق تهران در انتشار آمار نادرست‌ِ صادرات نفت ایران به چین» به بررسی این موضوع پرداخت.

* اعتراف اتاق تهران به مرجع نبودن در تولید و انتشار آمار صادرات نفت ایران

حال اتاق بازرگانی تهران در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس توضیحاتی را ارائه کرده است.

در این توضیحات آورده شده است: گزارش اخیر خبرگزاری فارس مورخ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ با طرح این سوال آغاز شده است که «اساسا اتاق تهران چه جایگاهی برای اعلام میزان صادرات نفت ایران به چین دارد؟» در پاسخ لازم است توضیح داده شود اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران مرجع تولید و انتشار آمار نیست، اما همانند همه سازمان‌ها و نهاد‌های اقتصادی و حتی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، آمار منابع و مراجع معتبر و قابل اعتماد را برای مخاطبان خود بازنشر می‌دهد.

در ادامه اشاره شده است: آمار مربوط به میزان صادرات نفت ایران به چین که در گزارش ماهانه اتاق تهران آمده و مورد نقد خبرگزاری فارس قرار گرفته و نامعتبر خوانده شده، مستند به آمار رسمی اعلام شده توسط «گمرک جمهوری خلق چین» به آدرس اینترنتی www.customs.gov.cn است.

*عقب‌نشینی اتاق تهران با اذعان به ارائه آمار ناقص از صادرات نفت ایران به چین

اتاق تهران توضیح می‌دهد: از سوی دیگر اتاق بازرگانی تهران هرگز مدعی ذکر این آمار به عنوان رقم کل صادرات نفت کشور و یا حتی «کل صادرات نفت به مقصد چین» نبوده است و صرفا آمار یک مرجع معتبر (گمرکات چین) را برای اطلاع فعالان بخش خصوصی بازنشر داده است. لازم به تاکید است که آمار مورد استناد خبرگزاری فارس نیز از سوی یک موسسه غیردولتی مانند کپلر بوده که هرگز از سوی مراجع رسمی و معتبر داخلی مورد تایید قرار نگرفته است.

در ادامه عنوان شد: به نظر می‌رسد در گزارش آن خبرگزاری محترم، تلاش‌های مداوم اتاق بازرگانی تهران در توسعه روابط اقتصادی با رویکرد برد-برد با کشور چین، دفاع از تفاهم‌نامه همکاری ۲۵ ساله دو کشور و کوشش در جهت رفع پاره‌ای از تبلیغات چین هراسانه دشمنان کشور و اقدامات مهمی، چون تلاش برای مشارکت بخش خصوصی و دولتی در ابرپروژه‌های کمربند-جاده، راه‌اندازی سایت چینی‌زبان اتاق تهران و ... کاملا نادیده انگاشته شده است.

*چرا گمرک چین رقم واردات نفت ایران را صفر اعلام می‌کند؟

هر چند در جوابیه اتاق بازرگانی تهران رسما اعلام شده است که این نهاد مرجعی برای تولید و انتشار آمار صادرات نفت ایران به چین نیست و از طرفی آمار ذکر شده در گزارشات اتاق نیز شامل همه صادرات نفت ایران به چین نمی‌شود، اما دو نکته ناظر به این جوابیه وجود دارد.

تمامی فعالان اقتصادی در جریان هستند که آمار ارائه شده توسط گمرک چین درباره واردات نفت ایران با رعایت ملاحظات تحریمی ذکر شده و این آمار در اغلب ماه‌های سال صفر اعلام می‌شود، به عنوان مثال در ۱۱ ماه از سال ۲۰۲۱ رقم صادرات نفت ایران به چین صفر گزارش شده است.

اندک آشنایی با حوزه نفت و مسائل چین برای تاجران اتاق تهران کافی بود که ملاحظه چین در اعلام آمار غیرواقعی و همکاری با ایران برای فروش نفت را متوجه بشوند، در شرایطی که آمار همه موسسات بین‌المللی خارجی و داخلی ارقام صادرات نفت ایران به چین را نزدیک به یک میلیون بشکه اعلام می‌کنند.

دلیل چینی‌ها در اعلام آمار صفر واردات نفت از ایران این است که نمی‌خواهند شرکت‌های چینی گرفتار تحریم‌های آمریکا شده و در تقابل مستقیم با این کشور قرار گیرند.

* تناقض در گفته‌های رئیس اتاق تهران و جوابیه اتاق بازرگانی تهران

نکته جالب توجه اینکه اتاق بازرگانی تهران از یک طرف اعلام می‌کند که رقم صادرات نفت ایران به چین در گزارش این اتاق شامل همه میزان صادرات نفت به این کشور نیست و همچنین این اتاق برای گسترش همکاری‌ها با چین تلاش می‌کند، ولی از طرف دیگر رئیس اتاق تهران در فضای مجازی برخلاف این موضوع عمل می‌کند.

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در توئیتی (تصویر ۱) با اشاره به گزارش این اتاق مدعی شده است که صادرات نفت ایران به چین با افت شدیدی مواجه شده است و در نبود ایران، سایر کشور‌ها سهم نفت ایران در بازار چین را گرفته‌اند.

خوانساری در این باره در صفحه توئیتر خود نوشت: میزان صادرات کالا‌های نفتی ایران به چین با افت شدید در هفت ماهه سال به ۱۱ میلیون دلار (یعنی روزی هزار بشکه) رسیده درحالی که سال ۲۰۱۸ این عدد ۹۵۳۹ میلیون دلار بوده. در این مدت کشور‌های منطقه سهم صادرات کالا‌های نفتی ایران را تصاحب کرده‌اند. با ادامه تحریم‌ها اقتصاد ایران فرصت بیشتری را از دست می‌دهد.

عقب‌نشینی اتاق تهران از ادعای افت صادرات نفت ایران با دو گاف بزرگ/ پروژه چین‌هراسی چگونه کلید خورد

باید توجه داشت که گزارشات اتاق تهران درباره افت شدید صادرات نفت ایران به چین درحالی در فضای رسانه‌ای بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد که بعد از امضای سند همکاری ۲۵ ساله، مردم منتظر اثرات آن بودند (طبق گزارش اوپک و موسسه کپلر بعد از امضای این سند، صادرات نفت ایران به چین ۸ برابر شده است).
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار