کد خبر: 1100993
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
بعد از به روز شدن روند متروکه شدن کالا در گمرک رجایی، سازمان اموال تملیکی از هر کالایی که متروکه می‌شود و صاحب کالا قصد بازگشت آن به گمرک را دارد ۵/۲ درصد کارمزد دریافت می‌کند، در حالی که هیچ‌گونه اقدام خاصی در این مورد انجام نمی‌شود.

بعد از به روز شدن روند متروکه شدن کالا در گمرک رجایی، سازمان اموال تملیکی از هر کالایی که متروکه می‌شود و صاحب کالا قصد بازگشت آن به گمرک را دارد ۵/۲ درصد کارمزد دریافت می‌کند، در حالی که هیچ‌گونه اقدام خاصی در این مورد انجام نمی‌شود. این اقدام باعث افزایش هزینه واردات شده است، زیرا به محض اینکه کالایی از دو ماه زمان مقرر عبور کند بلافاصله به سازمان اموال تملیکی اعلام می‌شود. در نتیجه همه کالا‌ها به عنوان متروکه شناخته می‌شوند، این در حالی است که این کالا‌ها متروکه واقعی نیستند.
به گزارش تسنیم، در حال حاضر روند متروکه شدن کالا‌ها در گمرک به روز شده است، چراکه تمامی پرونده‌های مربوط به سال‌های قبل اواخر سال گذشته بررسی شد، اما زمان ترخیص کالا‌ها حتی برای شرکت‌های دولتی مانند شرکت بازرگانی دولتی حداقل چهار ماه طول می‌کشد. این در شرایطی است که زمان متروکه شدن دو ماه است و هیچ هماهنگی با شرایط فعلی ترخیص ندارد. در نتیجه تمامی کالا‌ها متروکه خواهند شد، به این معنا که اسناد هر کالای وارداتی یک بار به اموال تملیکی داده می‌شود. اموال تملیکی نیز پس از دریافت اظهارنامه کالا‌ها را از بنادر خارج نمی‌کند. در این شرایط وقتی صاحب کالا برای ترخیص کالای خود مراجعه می‌کند متوجه می‌شود کالای او متروکه شده است.
مهدی سعیدی، معاون صادرات و ترانزیت گمرک شهید رجایی در خصوص کالا‌های متروکه شده و مشکلات پیش آمده برای واردکنندگان گفت: «در شرایطی که صاحب کالا برای خروج کالا از حالت متروکه مراجعه می‌کند، سازمان اموال تملیکی ۵/۲ درصد کارمزد دریافت می‌کند. با این شرایط اکثر کالا‌های وارداتی از گمرک رجایی بدون آنکه اقدامی در خصوص آن‌ها انجام شده باشد باید ۵/۲ درصد به سازمان اموال تملیکی پرداخت کنند.»
وی افزود: «این مسئله هزینه واردات را افزایش می‌دهد. علت این موضوع نیز عدم تناسب زمان ترخیص با زمان متروکه شدن کالاست. در گذشته این اتفاق رخ نمی‌داد، چراکه گمرک و بندر به روز نبودند. در حقیقت پیش می‌آمد که کالا‌های متروکه را حتی پس از یک سال اعلام می‌کردیم.»

چگونه عمده کالا‌ها در گمرک متروکه می‌شود؟
هم‌اکنون عمده کالا‌های ورودی به گمرک شهید رجایی متروکه می‌شود و به گفته مسئولان گمرک تا زمانی که تناسب لازم برای ترخیص کالا که حداقل چهار پنج ماه است ایجاد نشود، این روند ادامه خواهد داشت و مشکلات قانونی برای واردکنندگان ایجاد می‌کند. همچنین براساس آمار‌های گمرک، حدود ۷ هزار TEU کانتینر متروکه در گمرک شهید رجایی وجود دارد که تاکنون به اموال تملیکی اعلام کرده‌ایم، اما اموال تملیکی این کالا‌ها را از انبار خارج نکرده است. در این خصوص باید گفت بحث اصلی عدم تناسب بین کالا‌هایی که متروکه می‌شود و ظرفیت اموال تملیکی است. این موضوع در نهایت باعث بروز مشکلات متعددی برای واردکننده و صادرکننده می‌شود.

اختلاف هزار کانتینری آمار سازمان اموال تملیکی و گمرک
براساس گفته مسئولان سازمان اموال تملیکی استان هرمزگان، آن دسته از کالا‌های متروکه‌ای که مربوط به قبل از سال ۱۳۹۷ است شامل حداکثر ۶۰۰ کانتینر می‌شود. پس از سال ۱۳۹۷ نیز خالص باقیمانده ۴ هزار کانتینر است. از ابتدای سال تا امروز یک حرکت جهادی انجام شده بود که بر همان اساس تمامی کالا‌هایی که مهلت نگهداری آن‌ها در بندر منقضی شده بود، توسط بندر به گمرک اعلام شد. گمرک نیز بلافاصله اظهارنامه تنظیم و کالا‌ها را به عنوان مهلت منقضی یا متروکه به اموال تملیکی اعلام می‌کرد.
با توجه به این آمار نزدیک به ۵ هزار و ۵۰۰ کانتینر تا پایان تیر ماه به عنوان کالا‌های متروکه به سازمان اموال تملیکی اعلام شده که مجموع آن با کانتینر‌های باقیمانده پیش از سال ۱۳۹۷ به حدود ۶ هزار کانتینر می‌رسد. از این تعداد نزدیک ۲ هزار کانتینر نیز تعیین تکلیف و از گمرک خارج شده است. با توجه به این آمار همچنان ۴ هزار کانتینر متروکه در انبار‌های بنادر باقی مانده که سازمان اموال تملیکی ظرفیت انبارداری لازم برای انتقال آن‌ها را ندارد. باید در نظر داشت چرخه متروکه به شکلی است که به صورت مداوم به آن اضافه می‌شود، اما با مصوباتی که ممکن است در دولت تصویب شود، پیش‌بینی می‌شود حجم کالا‌های متروکه کاهش پیدا کند.
در صورتی که پیشنهاد ارائه شده از سوی گمرک مورد تأیید دولت قرار بگیرد، زمان متروکه شدن کالا‌ها به قانون امور گمرکی بازمی‌گردد. براساس ماده ۲۴ قانون امور گمرکی سه ماه و دو ماه که در مجموع برابر پنج ماه است برای متروکه شدن کالا در نظر گرفته شده است. سه ماه مهلت اصلی ترخیص کالا و دو ماه نیز به درخواست صاحب کالا امکان تمدید وجود دارد. گفتنی است به دلیل شرایط تحریمی، واردکننده نیاز به کد رهگیری بانک دارد و در این شرایط قطعاً در دو ماه نمی‌توان کالا را ترخیص کرد، بنابراین بازگشت مهلت قانونی ترخیص کالا به قانون حقوق گمرکی ضروری به نظر می‌رسد. این پیشنهاد از سوی گمرک پیشنهاد شده و نظر سازمان اموال تملیکی نیز همین است که کالای متروکه واقعی به سازمان معرفی شود.
در شرایط فعلی اکثر کالا‌هایی که متروکه می‌شوند مربوط به مواد اولیه تولید و پروژه‌های ملی‌اند که در حال ترخیص هستند، اما به این دلیل که زمان متروکه شدن به دو ماه کاهش پیدا کرده، گمرک مجبور است این موارد را به سازمان اموال تملیکی اعلام کند. یکی از موارد دیگری که ظاهراً از سوی وزارت اقتصاد در حال پیگیری است، این است که کالای بدون ثبت سفارش وارد مناطق ویژه نشود که این موضوع سبب خواهد شد دیگر رسوب کالا به این شکل را شاهد نباشیم، اما باید دید این موضوع به نتیجه خواهد رسید یا خیر؟

احتمال پیشنهاد تغییر نرخ کارمزد ۵/۲ درصد سازمان اموال تملیکی
مهدی فتحی، مدیرکل اموال تملیکی استان هرمزگان درباره کارمزد ۵/۲ درصدی سازمان اموال تملیکی که سبب اعتراض صاحبان کالا شده است، گفت: «سازمان اموال تملیکی براساس مصوبه‌ای که از سال ۱۳۹۴ صادر شده است باید هنگام بازگرداندن کالا به گمرک، معادل ۵/۲ درصد ارزش ریالی کالا را به عنوان کارمزد دریافت کند. در زمان حاضر با توجه به اینکه نرخ ارز محاسباتی در گمرک از ۴۲۰۰ تومان به نرخ ETS افزایش یافته و واقعی شده است، احتمال دارد سازمان اموال تملیکی پیشنهاد بازنگری کارمزد را به مجمع ارائه کند.»
وی در مورد خارج نشدن کالا‌های متروکه از محوطه انبار بنادر نیز گفت: «براساس اساسنامه سازمان اموال تملیکی، قرار نیست این سازمان خود به یک بندر تبدیل شود، بلکه قرار بود سر ریز واردات به اموال تملیکی ارجاع داده شود، اما با توجه به تحریم‌هایی که به وجود آمد، صاحبان کالا به نسبت بیشتری امکان ترخیص کالا را نداشتند، در نتیجه به یکباره حجم کالا‌های متروکه چندین برابر شد.»
به گفته این مقام مسئول حجم کالای متروکه در بندر شهید رجایی پیش از سال ۱۳۹۷ حداکثر به هزار کانتینر می‌رسید، در نتیجه امکان جابه‌جایی آن‌ها و ظرفیت کافی وجود داشت، اما وقتی این رقم به ۱۰ هزار کانتینر رسید دیگر چنین امکانی وجود نداشت. در زمان حاضر سازمان اموال تملیکی از ظرفیت بنادر استفاده می‌کند، اما انبارداری آن را پرداخت می‌نماید.
وی افزود: «سازمان بنادر براساس قانون از صاحبان کالا انبارداری دریافت می‌کند و این موضوع درباره کالا‌های متروکه نیز انجام می‌شود. ضمن اینکه بندر یک مرجع تخصصی برای نگهداری کالاست، در نتیجه هر کالا متناسب با شرایط استاندارد نگهداری می‌شود. این موضوع که دولت بخواهد یک بندر دیگری برای کالا‌های متروکه تأسیس کند امکانپذیر نیست. به خصوص در شرایطی که این کالا‌ها در حال تعیین تکلیف یا ترخیص هستند. با در نظر گرفتن اینکه کشور همچنان در شرایط تحریم قرار دارد و حجم زیادی از کالا‌ها متروکه می‌شوند، کارمزد ۵/۲ درصدی سازمان اموال تملیکی سبب اعتراض صاحبان کالا شده و ضروری است مسئولان مربوط نسبت به تغییر روند فعلی اقدام کنند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار