کد خبر: 1100603
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
اقدام پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) ویورش به اقامتگاه شخصی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا واعلام کشف ۱۱مجموعه سند و مدرک از خانه وی این سوال را مطرح کرده که آیا هدف از این اقدام یک حرکت سیاسی برای خارج کردن رقیب از گردونه رقابت‌ها و یا یک جست و جوی معمول برای کشف اسناد سری بوده است؟
 پلیس فدرال آمریکا طی هفته گذشته اقامتگاه مارآلارگوی ترامپ را در فلوریدا بازرسی کرد و موفق به کشف چندین سند مهم و به قول رسانه‌های آمریکا فوق سری از این محل شده است که نگهداری آن‌ها توسط ترامپ غیرقانونی و حداقل ۵ سال حبس در پی دارد.

این اولین بار است که ملکی از یک رئیس جمهور سابق آمریکا در چارچوب تحقیقات مجرمانه بازرسی می‌شود و برای اولین بار خود ترامپ این اقدام اف بی آی را در بازرسی از اقامتگاه شخصی اش را رسانه‌ای کرد.

به دنبال این اقدام وی هرگونه کار غیرقانونی را رد و اعلام کرد که این اسناد محرمانه نبوده اند و با نظر رئیس جمهوری از محرمانگی خارج شده بوده اند.

روز پنجشنبه وزارت دادگستری آمریکا از دادگاه خواسته بود تا مهر و موم حکم بازرسی این محل را بشکند.

در پی شکسته شدن مهر و موم سند هفت صفحه‌ای که شامل حکم بازرسی اقامتگاه ترامپ نیز بود، مشخص شد که ماموران اف بی آی به دنبال آن بوده‌اند که آیا قانون مقابله با جاسوسی که نگهداری اسناد محرمانه و یا حساس امنیتی را ممنوع می‌کند، از سوی ترامپ نقض شده است یا نه؟

جریمه چنین کاری در آمریکا طی دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ افزایش یافت و مجازات آن بالغ بر ۵ سال حبس است.

روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داده که این اسناد شامل ۲۰ جعبه، پوشه‌های عکس و نامه درخواست عفوی است که از طرف راجر استون، استراتژیست و متحد دیرین ترامپ نوشته شده است.

این روزنامه نوشته که اطلاعاتی نیز درباره «رئیس جمهوری فرانسه» به دست آمده، اما جزئیات بیشتری مشخص نشده است.

فهرستی که برخی رسانه‌های آمریکایی به آن دسترسی پیدا کرده‌اند نشان می‌دهد که دست کم یکی از مجموعه اسناد مهر فوق محرمانه دارد.

در بیانیه‌ای که ترامپ در شبکه اجتماعی خود منتشر کرده آمده: اسناد ضبط شده همه در «مکانی امن» قرار داشته‌اند و او مشکلی با باز پس دادن اسناد بدون حکم بازرسی نداشته است. او نوشته «هر وقت می‌خواستند می‌توانستند اسناد را بگیرند. کافی بود بپرسند.»

ترامپ و بسیاری از متحدان جمهوریخواه او می‌گویند این کار با انگیزه سیاسی صورت گرفته است.

استدلال حقوقی حامیان ترامپ، این است که او به عنوان رئیس جمهوری اختیار داشته، این اسناد را از طبقه‌بندی محرمانه خارج کند. اما کارشناسان حقوقی به رسانه‌های آمریکا گفته‌اند که مشخص نیست دادگاه چنین استدلالی را بپذیرد.

به گفته وکلا، برای چنین کاری باید فرم پر می‌شده و مجوز‌های خاص صادر شود. نمی‌توانند صرفا بگویند که اسناد را از طبقه‌بندی محرمانه خارج کرده‌اند.

جمهوریخواهان می‌گویند این عملیات با انگیزه سیاسی انجام شده و لازم است تا دادستان کل کشور برای توضیح در باره این موضوع حاضر شود.

مایک پنس معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا نیز نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده و گفته دادستان کل کشور باید توضیح دهد که چرا حکم بازرسی اقامتگاه ترامپ صادر شده است.

یورش به اقامتگاه ترامپ، خارج کردن رقیب یا جست وجوی اسناد محرمانه؟

در همین حال دیگر متحدان ترامپ در کنگره گفته‌اند اگر بتوانند در انتخابات ماه نوامبر اکثریت کنگره را به دست بگیرند، تحقیقاتی را در این زمینه آغاز خواهند کرد.

در حالی که بسیاری از دموکرات‌ها از این عملیات استقبال کرده‌اند، عده‌ای از آن‌ها نیز خواستار ارائه اطلاعات بیشتر از سوی دادستان کل شده‌اند و عده‌ای دیگر نیز ابراز نگرانی کرده‌اند که این عملیات به محبوبیت انتخاباتی جمهوریخواهان و ترامپ خواهد افزود.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته اولین بار خبر عملیات اف‌بی‌آی را از گزارش‌های علنی رسانه‌ها روی تلفن خود دیده است.

پلوسی گفته است منتظر دریافت اطلاعات بیشتر درباره آن است که مقام‌های اف‌بی‌آی در اقامتگاه رئیس جمهوری سابق به دنبال چه چیز بوده‌اند.

این مقام ارشد آمریکایی به برنامه خبری شبکه ان‌بی‌سی گفته است حکم بازرسی نیاز به توجیه دارد و این یعنی هیچ کس در آمریکا ورای قانون نیست. چه رئیس جمهور فعلی یا چه رئیس جمهوری سابق آمریکا.

ترامپ در ایمیلی به حامیان خود گفت او و دیگر جمهوریخواهان به دلیل نفوذ سیاسی خود و اینکه در نظرسنجی‌ها جلو افتاده‌اند، هدف قرار گرفته‌اند.

ترامپ نوشته است: «یک بار دیگر در تلاشند که من و حزب جمهوریخواه را متوقف کنند. بی‌قانونی و تعقیب سیاسی باید متوقف شود.»

ران دو سنتیس فرماندار جمهوریخواه فلوریدا که احتمال رقابت انتخاباتی‌اش با دونالد ترامپ وجود دارد در میان محافظه‌کارانی است که از عملیات اف‌بی‌آی ابراز نگرانی کرده است.

هنوز خبر دقیق با جزئیات بیشتر از اسناد کشف شده فوق سری و محرمانه از اقامتگاه ترامپ منتشر نشده است، اما رسانه‌های امریکا تایید کرده اند که این برخی از این اسناد مهر محرمانه و یا فوق سری داشته اند.

مریک گارلند، وزیر دادگستری آمریکا، گفته که «شخصا» درخواست صدور حکم تفتیش از ویلای دونالد ترامپ در «مار-آ-لاگو» را تایید کرده و اکنون به دنبال گرفتن مجوز قانونی برای علنی کردن این حکم بازرسی است.

در ادامه این پرونده، وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که ترامپ با درخواست این وزارتخانه برای علنی شدن محتوای حکم بازرسی ویلای شخصی‌اش در فلوریدا مخالفت نکرده است.

بروس راینهارت، قاضی فدرال در ناحیه جنوبی فلوریدا که حکم تفتیش را صادر کرده تا ساعت سه بعداز ظهر جمعه فرصت اعتراض به دونالد ترامپ داده بود. اما به دنبال عدم اعتراض رئیس جمهور سابق آمریکا این حکم و فهرست اسناد کشف شده در دسترس عموم قرار گرفت.

«فوق سری» بالاترین سطح طبقه بندی اسناد و مدارک در آمریکا محسوب می‌شود و چنین اسنادی به اطلاعات امنیت ملی کشور مربوط هستند. معمولاً چنین اسنادی در مراکز ویژه دولتی نگهداری می‌شوند.

اقدام اخیر اف‌بی‌آی در بازرسی سرزده از خانه ترامپ نشان دهنده تشدید نظارت مجریان قانون بر ترامپ است.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که ترامپ در چند ماه اخیر آشکارا از میل بازگشت به قدرت سخن گفته است. بویژه آنکه در چند انتخابات اخیر درون حزبی جمهوریخواهان برای انتخابات‌های ۲۰۲۲ در برخی از ایالت‌های آمریکا نشان می‌دهد که نامزد‌های مورد حمایت رئیس‌جمهوری پیشین در ایالات میشیگان، آریزونا و کانزاس توانستند بر رقبای خود پیروز شوند و نظرسنجی‌ها در میان جمهوریخواهان نیز از اقبال اعضای این حزب به وی حکایت دارد.

با توجه به این اتفاق، ترامپ علاوه بر آنکه درگیر پرونده موضوع حمله طرفداران خود به کنگره است، باید در ارتباط با این اسناد نیز پاسخگوی مجریان قانون باشد. اتفاقی که اگر اقدامات ضد قانونی در پشت آن باشد، برای ترامپی که اعلام کرده است شاید در سال ۲۰۲۴ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، دردسر ساز خواهد بود.

یورش به اقامتگاه ترامپ، خارج کردن رقیب یا جست وجوی اسناد محرمانه؟

پیش از این سی‌ان‌ان به نقل از برخی نزدیکان به ترامپ گزارش داده بود که او احتمالا در ماه سپتامبر و در روز کارگر تصمیم خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اعلام می‌کند.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر محبوبیت و مقبولیت جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا بشدت افت کرده است و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تنها ۳۰ درصد دمکرات‌های هم‌حزبی او موافق حضور دوباره‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند. سلامت جسمی و ذهنی بایدن و عملکرد دولت او به‌ویژه در سیاست داخلی و اقتصاد از جمله عوامل نارضایتی افکار عمومی از او به شمار می‌رود.

ترامپ با اشاره به این نظرسنجی‌ها گفته بود: فکر می‌کنم اگر من نامزد شوم، خیلی‌ها از نامزدی منصرف می‌شوند، اگر به نتیجه نظرسنجی‌ها نگاه کنید، می‌بینید که خیلی‌ها حتی ثبت‌نام نمی‌کنند.»

حال باید منتظر ماند و دید که آیا عواقب قانونی اقدام اخیر یورش به اقامتگاه ترامپ برای جلوگیری از شرکت وی در انتخابات ریاست جمهوری کاهش طرفداران وی را در پی خواهد داشت و سطح محبوبیت او را پایین می‌آورد؟

در چنین صورتی باید مطمئن بود که این اقدام برای ضربه زدن به ترامپ صورت گرفته است و دموکرات‌ها به موقع و در لحظه درست اقدام کرده اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار