کد خبر: 1100300
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
بر اساس اعلام وزارت انرژی و آب دولت موقت طالبان، وزیر نیرو در سفر خود به کابل بر عملی سازی معاهده ۱۳۵۱ هـ ش دریای هلمند میان افغانستان و ایران، تاکید کرد.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیروی کشورمان که به کابل سفر کرده، با «عبداللطیف منصور» وزیر انرژی و آب دولت موقت طالبان دیدار و گفتگو کرد.

بر اساس اعلام وزارت انرژی و آب دولت طالبان در این دیدار هیات ایرانی بر عملی سازی معاهده ۱۳۵۱ هـ ش دریای هلمند میان افغانستان و ایران، تاکید کرده است.

همچنین هیات کشورمان برای همکاری در بخش‌های تولید و صادرات برق و پروژه‌های انتقال آب به شهر‌های بزرگ ابراز آمادگی کرد.

محرابیان در سفر خود به کابل همچنین با «امیرخان متقی» وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان نیز دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، هر دو طرف درباره اجرای توافق‌نامه سال ۱۳۵۱ آب هلمند، مشکلات مهاجرین و تاجران افغان در ایران، موضوعات مرزی و ترانزیت میان دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه طالبان هر دو طرف بر تقویت روابط دوجانبه، حل مشکلات دیپلماتیک، مشکلات مهاجران افغان در ایران و تسهیلات در بخش ترانزیت در مرز میان دو کشور، گفتگو کرد.

«علی اکبر محرابیان» وزیر نیروی ایران به‌منظور گفتگو با مقامات هیات حاکمه سرپرستی افغانستان درباره حقآبه هیرمند عصر روز گذشته وارد کابل شد.

اخیرا و برای نخستین بار، حکومت موقت طالبان با افزایش بارش‌ها در افغانستان، در اجرای معاهده حقابه، سد کمال خان را به روی ایران باز کرد.

براساس معاهده هیرمند که در سال ۱۹۷۲ به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل ۸۲۰ میلیون متر مکعب در سال و در حدود ۲۶ متر مکعب در ثانیه است که البته در ماه‌ها و فصول مختلف تفاوت می‌کند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار