کد خبر: 1100268
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در پاسخ به «جوان»:
نشست خبری درباره «ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
سجاد آذری

نشست خبری درباره «ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
منصور کبگانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری با موضوع «ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» که در حاشیه جلسه یکصد و شصت و پنجمین شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور برگزار شد با اشاره به اهمیت مصوبه افزایش دستیار تخصصی پزشکی تأکید کرد: این مصوبات را رها نمی‌کنیم و به طور دائم آن را رصد خواهیم کرد.
دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور همچنین با اشاره به اهمیت سند امنیت غذایی کشور خاطر نشان کرد: کار‌هایی اساسی در این خصوص بین شورای عالی و وزارت جهادکشاورزی انجام شده و وقتی تحویل شورا شد، باید چارچوب‌ها اصلاحاتی به آن وارد شود. کبگانیان همچنین در بخش دیگری از این نشست با اشاره به تهیه اولین گزارش در مورد شاخص اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان دانشگاهی از سوی مجامع بین‌المللی گفت: این موضوع اهمیت زیادی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان دارد و در گزارش تایمز و کیو‌ای که در سال ۲۰۲۰ تهیه شد، سه دانشگاه تهران، امیرکبیر و شریف وارد این رتبه‌بندی شده‌اند.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت رشته‌هایی مثل هوشبری و اتاق عمل اشاره کرد.
وی در خصوص بحث سنجش و پذیرش با بیان اینکه در دهه‌های قبل تنها راه برقراری عدالت با توجه به جمعیت زیاد داوطلبان و نبود فناوری‌های نو، کنکور بود، اظهار کرد: با توجه به این مسئله ما از برگزاری کنکور در چند دهه قبل دفاع می‌کنیم، چون راهی جز رقابت تستی وجود نداشت.

گزارش‌های نگران‌کننده از کنکور
کبگانیان در ادامه با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۰ سال اخیر به گزارش‌های نگران‌کننده‌ای در خصوص موضوع کنکور دست پیدا کرده‌است، گفت: این نگرانی‌ها در اولین سند جدی این حوزه یعنی نقشه جامع علمی کشور انعکاس یافت و در این نقشه ساماندهی، مسئله سنجش و پذیرش مصوب شد، به طوری که رهبر معظم انقلاب نیز در فرمایشی تصریح کردند که این سند تکلیف ما را در حوزه علم مشخص کرد.
وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته مدرکی غیر از رتبه کنکور برای تعیین سواد دانش‌آموزان در دست نبود، گفت: مجلس شورای اسلامی پس از تصویب طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی داشت و ما نیز طی سال‌های گذشته تصمیم گرفتیم ساماندهی سنجش و پذیرش را به تعویق بیندازیم ولی مصوبات مجلس نیز اجرایی نشد و این نگرانی‌ها ادامه داشت.
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور کم شدن عمق یادگیری دانش‌آموزان را یکی از نگرانی‌ها عنوان کرد و افزود: دانش‌آموزی که عادت کرده بود ۱۲ سال به صورت تشریحی درس بخواند و امتحانات خود را نیز تشریحی بدهد، باید در یک آزمون عمدتاً تستی ارزیابی شود.
وی افزود: با این شرایط مهارت تست‌زنی به عمق یادگیری غلبه کرد و اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی مقداری دیرتر به مسئله سنجش و پذیرش ورود به دانشگاه‌ها وارد شده بود، قدرت اصلی جمهوری اسلامی در حوزه علم و فناوری که موجب شده به برخی از کشور‌های خیلی قدرتمند هم صادرات فناوری مثل فروش پهپاد به روسیه داشته باشیم و همچنین دارای سانتریفیوژها، موشک نقطه‌زن و ... شویم با خطر مواجه شود. نگرانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه سنجش و پذیرش شورای عالی انقلاب فرهنگی در واقع از بروز یک فاجعه جلوگیری کرد.

آموزش و پرورش مغفول واقع شد
کبگانیان با بیان اینکه آموزش و پرورش در وضعیت کنونی سنجش و پذیرش ورود به دانشگاه‌ها مغفول واقع شده‌بود، گفت: وزرای مختلف آموزش و پرورش نیز به این روش برگزاری آزمون تستی معترض بودند، زیرا توجهی به نظام آموزش و پرورش نبود، ضمن اینکه روحیه خلاقیت و نوآوری در شیوه آزمون‌های تستی از بین خواهد رفت.
وی افزود: معلمان و دبیران نیز در سال‌های اخیر به ما گلایه داشتند که خانواده دانش‌آموزان می‌آیند به ما می‌گویند وقت ما را زیاد تلف نکنید، زیرا فرزندمان را می‌خواهیم بعد از ظهر به کلاس کنکور ببریم. این مسئله مخصوص سال آخر دبیرستان نبود و آرام آرام به سال‌های پایین‌تر تحصیلی نیز سرایت کرده‌بود. اعتبار معلم‌ها هم کم شده‌بود.
کبگانیان با بیان اینکه سالانه هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان در آموزش و پرورش هزینه می‌شود، گفت: ولی این هزینه به سمت هزاران میلیارد درآمد کلاس‌های کنکوری سوق داده می‌شود.
وی گردش هزاران میلیاردی در کلاس‌های کنکور را یکی دیگر از دلایل اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مصوبه اخیر دانست و افزود: با شیوه کنونی غالباً فرزندان خانواده‌های مرفه وارد دانشگاه می‌شدند، درحالی که این پول‌ها می‌تواند در نظام آموزش و پرورش کشور هزینه شود.
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با اشاره به آمار سازمان سنجش آموزش کشور درخصوص رتبه‌های برتر پذیرفته‌شدگان در دانشگاه‌ها گفت: بر اساس این آمار، امسال از ۴۰ نفر رتبه برتر فقط یک نفر از مدرسه دولتی بود.
کبگانیان افزود: همچنین بر اساس آمار موجود میزان پذیرفته‌شدگان سال ۱۳۹۹ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ۱۴ درصد از هفت دهک پایین درآمدی جامعه و ۸۶ درصد از سه دهک بالای درآمدی جامعه بوده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه مصوبه جدید ساماندهی سنجش و پذیرش ورود به دانشگاه‌ها برای اجرا به نهاد‌های مربوطه از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شده و اساتید برجسته حاضر در مجلس شورای اسلامی نیز از این مصوبه حمایت کرده‌اند، گفت: بر این اساس کنکور در دو نوبت در سال برگزار می‌شود و نتیجه آن نیز از دو سال اعتبار برخوردار خواهد بود.
کبگانیان همچنین اظهار کرد: ما به‌دنبال تشویق‌کننده نیستیم و انتخاب شده‌ایم که برای ۲۰ سال آینده کشور برنامه‌ریزی کنیم.
کبگانیان آمار دهک‌های ورودی به دانشگاه‌ها را واقعیت تلخی خواند و اظهار کرد: در آمار قبولی‌های کنکور ۱۳۹۹، افراد با معدل ۱۸ به بالا و رتبه زیر ۳ هزار، ۶۷۶ نفر از ۷ دهک پایین بودند و ۲ هزارو ۸۲ نفر از سه دهک بالا بودند.
قائم مقام و دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور خاطر نشان کرد: برخی به شدت از وضع موجود حمایت می‌کردند و فریاد وا عدالتا سر می‌دادند.

۸۶ درصد قبولی‌های پزشکی و دندانپزشکی، سهم پولدار‌ها
کبگانیان ادامه داد: قبولی‌های رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی، در سال ۱۳۹۹، ۱۴ درصد از ۷ دهک پایین و ۸۶ درصد از سه دهک بالای درآمدی بودند. این در حالی است که در ۱۰، ۱۵ سال پیش شرایط اینگونه نبود.
وی افزود: قبولی رشته روانشناسی با رتبه زیر ۳ هزار در سال ۱۳۹۹، ۱۹ درصد از ۷ دهک پایین و ۸۱ درصد از سه دهک بالا بودند.
او با بیان اینکه از امکانات و فناوری‌های جدید در شیوه امتحانات نهایی تشریحی استفاده می‌شود، گفت: با این امکانات می‌توان عدالت را فراهم کرد.
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه برخی معتقدند آموزش و پرورش از قدرت لازم برای برگزاری امتحانات نهایی سالم برخوردار نیست، گفت: یکی از دلایل تأخیر ابلاغ این مصوبه نیز بررسی مقدمات امنیت امتحانات نهایی دانش‌آموزان بوده‌است.
کبگانیان افزود: خوشبختانه ظهور و پیشرفت‌های امروز حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتباط برخط را بین مرکز کشور و تمام شعب برگزاری امتحانات نهایی ایجاد کرده و در چند دقیقه پیش از شروع امتحان رمز ورود دانش‌آموز به سیستم ارائه و ارسال سؤالات برای دانش‌آموزان انجام می‌شود و این مسئله به صورت مرتب شبیه‌سازی شده‌است.

معلمان یک استان، برگه‌های استان دیگر را تصحیح می‌کنند
کبگانیان با بیان اینکه یک ابهام برای ما باقی مانده بود و آن نحوه تصحیح پاسخ‌های تشریحی آزمون نهایی دانش‌آموزان است، افزود: البته سربرگ‌ها برداشته و اسکن می‌شود و به تصحیح‌کننده داده می‌شود؛ البته گلایه‌هایی در این خصوص همواره طی سال‌های گذشته وجود داشته و دبیران استان‌های مختلف ممکن است تعصبی به استان خود داشته‌باشد؛ از این‌رو خوشبختانه با این سیستم جدید ممکن است معلمی در استان کردستان برگه دانش‌آموز استان دیگری را تصحیح کند.
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: ضمن اینکه این امکان نیز فراهم‌شده که اگر فاصله تصحیح برگه‌ای از یک استان به برگه استان دیگر زیاد تشخیص داده‌شود، این برگه‌ها برای رسیدگی بیشتر به فرد سوم برای تصحیح ارائه خواهد شد. البته در کل ۱۶ آسیب را برای برگزاری امتحانات نهایی شناسایی کرده‌ایم که به همه آن‌ها توجه لازم صورت گرفته‌است.

تجهیزات امنیت آزمون هنوز خریداری نشده‌است
کبگانیان گفت: وظیفه امنیت برگزاری امتحانات نهایی برعهده آموزش و پرورش گذاشته شده و تجهیزات نیاز دارد که هنوز خریداری نشده‌است. جلسات مختلفی را با مسئولان آموزش و پرورش داشتیم و هزینه‌های تأمین این تجهیزات را باید دولت پرداخت کند.
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور همچنین تأکید کرد: امتحانات نهایی و کنکور قرار است از کتب‌های رسمی آموزش و پرورش باشد و فراتر از آن نخواهد بود.
وی همچنین با اشاره به اینکه گفته شده امکان دارد در اواسط امتحان کنکوری که برگزار شد، پاسخنامه‌ها خارج شده‌است، خاطر نشان کرد: در موضوع تقلب اگر شکل پاسخ تستی را فردی بلد باشد می‌تواند پاسخ دهد، ولی در امتحان تشریحی اگر پاسخ را هم فرد داشته باشد باید بلد باشد آن را پیاده کند. در کنکور تستی چهار ساعته می‌توان همه پاسخ‌ها را داد، ولی در امتحان تشریحی حداکثر می‌توان پاسخ یکی از ۱۰ امتحان را داد و باید برای بقیه دوباره به پاسخ دست پیدا کرد.
کبگانیان در ارتباط با زمان ارائه سوابق تحصیلی از سوی آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه سابقه تحصیلی از شروع سال تحصیلی است، افزود: البته آموزش و پرورش موظف است که از ابتدای سال تحصیلی تا پایان سال تحصیلی، سوابق دانش‌آموزان را ارائه کند.
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: به شورای سنجش و پذیرش این اختیار داده شده که برای دانش‌آموزان سال‌های گذشته سوابق تحصیلی را به مرور ایجاد کند.
نمرات نظام قدیم تراز شده‌است
کبگانیان با بیان اینکه، آموزش و پرورش موظف است آیین‌نامه تعیین سابقه تحصیلی را تا پایان شهریورماه ابلاغ کند، افزود: البته دستورالعمل‌های مربوطه را وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد کرد و برای نظام قدیم نیز دیپلم و پیش دانشگاهی به صورت تراز شده و در مقایسه با سایر نمرات ایجاد خواهد شد.
وی گفت: آموزش و پرورش همچنین قرار است رویه امکان ترمیم سوابق را اعلام کند. اینکه چه کسانی که قبل یا بعد از سال ۱۳۸۴ دیپلم گرفته‌اند، قرار است امکان ترمیم معدل را فراهم کند و اینکه چند بار می‌توانند نسبت به ترمیم معدل خود اقدام کنند و چه زمانی این آزمون‌ها برگزار می‌شود را این وزارتخانه اعلام خواهد کرد.
وی در مورد حذف دروس عمومی و جایگزینی این دروس نیز افزود: دروس تشریحی جایگزین مناسبی برای دروس عمومی است که از کنکور ۱۴۰۲ اجرا می‌شود.

شورای عالی به اصلاح سهمیه‌ها اصرار دارد
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در خصوص تعیین‌تکلیف سهمیه‌های کنکور در سال آینده نیز با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۷ سهمیه دانشگاهی وجود دارد، افزود: البته خود شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به اصلاح برخی از این سهمیه‌ها اصرار دارد.
کبگانیان با تأکید بر اینکه البته برخی سهمیه‌های مثل سهمیه مناطق محروم پابرجا خواهد بود و با جدیت نیز اجرا می‌شود، تصریح کرد: البته برخی نیز باید حذف، برخی تغییر و برخی نیز اصلاح شود.
وی همچنین تصریح کرد: فرصت شش ماهه ساماندهی سهمیه‌های کنکور سراسری از زمان ابلاغ مصوبه جدید کنکور که تیر ماه امسال است، خواهد بود.

سؤالات خبرنگار «جوان»
در ادامه این نشست خبری خبرنگار «جوان» با اشاره به اینکه بحث مافیای کنکور از سوی بسیاری از مسئولان مطرح شده‌است، خاطر نشان کرد: در این وضعیت چرا شورا به جای تغییر روش برگزاری کنکور به دنبال حل معضل اصلی یعنی حذف مافیای کنکور نمی‌رود، اکنون این احتمال وجود دارد که بعد از مافیای کتاب‌های تست‌زنی مافیای کتاب‌های تشریحی نیز ایجاد شود، در حالی که می‌توان آن‌ها را غیرقانونی اعلام کرد یا حداقل به آن‌ها کاغذ یارانه‌ای نداد. در بسیاری از کشور‌های دنیا آموزش غیررسمی یا مدارس غیرانتفاعی را ممنوع کرده‌اند، ولی در کشور ما بخشی از معلمان هم به همین روند آموزشی مافیا پیوسته‌اند و عرصه در حال سخت‌تر شدن برای دانش‌آموزان است. آن کسی که در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می‌کند در رقابت ورود به رشته‌های پول‌ساز پیروز می‌شود و طبیعتاً خود او نیز مانند خانواده‌اش ثروتمند خواهد شد.

مافیایی که عمیق‌تر درس بدهد می‌ماند!
کبگانیان در پاسخ به «جوان» با بیان اینکه به نظر من اگر مافیایی وجود دارد به خاطر بدعمل کردن ماست، گفت: وقتی که همه فهمیدند شما با یک مسابقه تستی چهار ساعته می‌خواهید ارزیابی کنید، سراغ آن می‌روند، ولی اگر شما سرچشمه را درست کنید شاید همه کلاس‌های کنکور تعطیل نشود، ولی عده‌ای که به قول شما مافیایی ایجاد شده‌اند، کاهش پیدا می‌کنند. با این روش جدید کنکور آن عده‌ای می‌مانند که می‌توانند عمیق‌تر درس بدهند.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی با شعار‌هایی که در قانون اساسی آن آمده باید مستضعفین را به شیوه‌های مختلفی حمایت کند، خاطر نشان کرد: تقویت آموزش و پرورش و تقویت مناطق محروم از این دسته است. ما باید ریشه را درست کنیم. وقتی شما نحوه ارزیابی را بر آزمون تستی گذاشتید دیگر معلم مهم نیست و همه چیز در کلاس کنکور و مهارت تست‌زنی شکل می‌گیرد.
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه ممکن است این حرف را آموزش و پرورشی‌ها دوست نداشته باشند، اظهار کرد: آموزش و پرورش در سیستم کنکور فعلی له شده‌است و اصلاً نه برای دانش‌آموز و نه برای خانواده آن‌ها اهمیتی ندارد که چه چیزی تدریس می‌شود، دبیران هم نسبت از این وضع خسته شده‌اند.
وی همچنین این سؤال را مطرح کرد: اگر شما الان فردی را از روستا‌ها بیاورید با فردی که در تهران است مقایسه کنید، کدام یک از این موارد برای آن فرد روستایی راحت‌تر است، اینکه بخواهد در هنر تست زنی با تهرانی رقابت کند یا اینکه قرار باشد در امتحان تشریحی این رقابت انجام شود؟!
کبگانیان همچنین با تأکید براینکه باید بخش خصوصی را در حوزه آموزش هدایت کنیم، بیان کرد: اگر در جایی مشکلی ایجاد شده به دلیل عملکرد بد ما بوده‌است، ما یک کشور کمونیستی نیستیم که بخواهیم جلوی بخش خصوصی را بگیریم که به تدریس کتاب‌ها دست نزنند.
وی در پایان گفت: الان اصلاً آموزش اهمیتی ندارد که بخواهد عدالت برقرار شود! اکثر مدیران مدارس این گلایه را دارند که به آموزش اهمیت داده نمی‌شود، هر چند این حساسیت برای عدالت درست است و نمی‌گوییم این روش همه مسائل مربوط به عدالت را حل می‌کند، ولی از وضع موجود بهتر است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار