کد خبر: 1099683
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۷ استان از احتمال سیلاب ناگ‌های و آب‌گرفتگی در ۱۹ استان خبر داد.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی ۲۴ ساعت آینده در بخش‌هایی از اردبیل، مازندران، ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی افزایش ابر و بارش پراکنده گاهی همراه با وزش باد و رعدوبرق و در سایر مناطق کشور نسبتا پایداری پیش‌بینی می‌شود.

فردا شنبه در برخی مناطق شمال غرب، غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز غربی بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی انتظار می‌رود.

یکشنبه این شرایط در این مناطق ذکر شده و بخش‌هایی از ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی و شرقی و همچنین برخی مناطق زاگرس مرکزی دور از انتظار نیست. طی ۵ روز آینده در نواحی شمال شرق، شرق، جنوب شرق و بخش‌هایی از مرکز کشور وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی از اواخر وقت امروز نفوذ گردوخاک از کشور‌های همسایه غربی به بخش‌هایی از جنوب غرب و غرب و از بعدازظهر امروز تا دوشنبه در نوار غربی کشور و کاهش کیفیت هوا در این مناطقی دور از انتظار نیست. طی ۵ روز آینده شرق دریای عمان مواج خواهد بود.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۵

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۷

نوع مخاطره: بارش باران و رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد تگرگ
منطقه اثر:
شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۵: اردبیل، گیلان و مازندران.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۶: گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۷: گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال اردبیل و شمال آذربایجان شرقی.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب و آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه‌ای، در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک موقت، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم تردد عشایر کوچ‌رو و دام‌ها در ارتفاعات، تسریع در برداشت مزارع برنج، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، عدم پارک خودرو‌ها در کنار درختان فرسوده، عدم پرواز با هواپیما‌های سبک و بالگرد، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مانند نیرو‌های امدادی، راهداری، شهرداری، وزارت نیرو و ... جهت مقابله با بحران.

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۱/۰۵/۱۴

زمان پایان: ظهر یک‌شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۶

نوع مخاطره: افزایش وزش باد و ارتفاع موج بیشینه ۱ تا ۱.۵ متر دریای خزر (بویژه نواحی ساحلی استان مازندران).

منطقه اثر: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تور‌های صیادی و خطر خسارت به شناور‌های کوچک و تاسیسات دریایی.

توصیه: ممنوعیت در شنا بویژه در نواحی ساحلی، محدودیت در فعالیت‌های دریایی، بویژه تردد با شناور‌های سبک، قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط فعالان دریایی.

توصیف سامانه اول: رشد ابر‌های همرَفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۵

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۷

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی در نواحی مستعد گردوخاک و در نقاط مستعد تگرگ

منطقه اثر:
شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۵: گلستان، شمال خراسان شمالی، شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، همدان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، غرب و جنوب اصفهان و شمال شرق خوزستان.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۶: اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، همدان، غرب و جنوب اصفهان، شمال شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس و ارتفاعات سمنان.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۷: آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، شرق همدان، شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، نیمه غربی اصفهان، شمال سمنان و شمال و شرق خوزستان.

اثر مخاطره: احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تاخیر در پرواز.

توصیه: احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها و عدم سم و محلول پاشی در مزارع و باغات.

توصیف سامانه دوم: باد و گردوخاک

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۱/۰۵/۱۴

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۷

نوع مخاطره: خیزش و نفوذ گردو خاک و وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۱/۰۵/۱۴: شمال سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان جنوبی، نوار غربی کرمانشاه و ایلام و خوزستان.

شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۵: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان، کرمانشاه، جنوب آذربایجان غربی.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۶: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، نیمه شرقی سمنان، کرمانشاه، ایلام، کردستان، خوزستان.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۷: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، نیمه شرقی سمنان، شرق اصفهان، شمال یزد.

اثر مخاطره: احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار.

توصیه: عدم حضور افراد در فضای باز، بویژه اشخاص آسیب‌پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلو‌های تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار