کد خبر: 1099334
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
رسانه‌های عبری از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات مسکو - تل‌آویو در خصوص تنش‌های ایجاد شده بر سر «آژانس یهود» خبر دادند.
رسانه‌های عبری نوشتند که مذاکرات هیأت رژیم صهیونیستی و تیم وزارت دادگستری روسیه، در خصوص تشدید اختلافات بین دو طرف بر سر تصمیم مقامات روسیه برای ممنوعیت فعالیت آژانس یهود در مسکو بدون هیچ نتیجه ملموسی پایان یافت.

وبگاه روزنامه «یدیعوت آحارانوت» (وای نت)، نوشت که دو طرف تاریخ دور جدیدی از مذاکرات را مشخص نکرده و یا درباره آن به توافق نرسیدند. این نشست برای بررسی مسائل فنی مربوط به تصمیم روسیه در مورد آژانس پرداخته و در «فضایی عینی» برگزار شد.

به نوشته وای‌نت، اسرائیل بر این باور است که «اهمیت این نشست در برگزاری آن نهفته است». با این حال، برخلاف انتظارات در تل‌آویو که دلایل پشت پرده این تصمیم مسکو و گام‌های اتخاذی آن در این مسیر را می‌دانست، طرف اسرائیلی نتوانست بفهمد که  «روس‌ها به کجا می‌روند». 

بنا بر این گزارش، رئیس یک بخش در وزارت دادگستری روسیه در سطح پایین مسئولیت و نه در سطح تصمیم‌گیری، به نمایندگی از طرف روسیه در این نشست حاضر بود. در مقابل سرپرستی هیأت اسرائیلی را «تمار کاپلان» معاون مشاور حقوقی وزارت امور خارجه و نمایندگانی از سوی مشاور حقوقی کابینه و وزارتخانه‌های مختلف، بر عهده داشتند.

وای‌نت نوشت که هیأت اسرائیل قصد برگزاری نشست‌های بیشتری را با وکیل آژانس یهود در روسیه پیش از بازگشت به فلسطین اشغالی نیز داشت.

از سوی دیگر، خبرنگار بخش سیاسی سایت عبری «واللا» به نقل از یک مقام مسئول و مطلع اسرائیلی درباره روند نشست روسی - اسرائیلی نوشت: «تصور هیأت اسرائیلی این است که موضوع تنها در سطح سیاسی قابل حل است».

به اعلام وزارت خارجه روسیه، «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه، در مسکو با کاپلان رئیس هیأت مذاکراتی اسرائیل دیدار و درباره قضیه آژانس یهود با او گفت‌وگو کرد. دو طرف، همچنین درباره روابط دوجانبه، قضایای بین‌المللی و منطقه‌ای مورد اهمیت برای تل آویو و مسکو رایزنی کردند.

منابع اسرائیلی اعلام کردند که بوگدانوف، همچنین با «الکساندر بن زوی» برای بررسی این مسئله همزمان با نشست هیأت مذاکراتی رژیم صهیونیستی با تیم وزارت دادگستری روسیه گفت‌وگو کرد. در حالی که روسیه به طور رسمی این دیدار را اعلام نکرده است، وای‌نت نوشت که این نشست «به عنوان بخشی از تلاش های دو طرف برای کاهش سطح تنش‌های ناشی از بحران آژانس یهود» برگزار شد.

گزارش‌های رسانه‌های صهیونیستی همچنین نشان می‌دهد که  «اسحاق هرتزوگ» رئیس و «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی «از طریق چندین کانال، از جمله از طریق یک میانجی خارجی» (مشخص نشده) با مقامات مسکو «مذاکرات آرامی» انجام دادند و روال دریافت ویزا برای این هیأت اسرائیل برای ورود به مسکو، «بیش از حد پیچیده بود». 

پیشتر دادگاه مسکو اعلام کرده بود که نامه ای از وزارت دادگستری روسیه دریافت کرده است که در آن خواستار ممنوعیت فعالیت آژانس یهودی در روسیه شده است. اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد و دادگاهی که قرار است در نوزدهم  آگوست  تشکیل شود، مراحل رسیدگی به پرونده را آغاز کند، دستور تعطیلی آژانس در روسیه صادر خواهد شد.

روابط رژیم صهیونیستی با روسیه، بعد از جنگ مسکو و کی‌یف رو به تیرگی گذاشت. موضع تل‌آویو در مخالفت با روسیه و در قالب اظهارات «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات کابینه در راستای حمایت از اوکراین، نارضایتی‌های مسکو را افزایش داد.

چندی پیش، وزارت دادگستری روسیه از یکی از دادگاه‌های این کشور خواست تا فعالیت‌های آژانس یهود در این کشور را متوقف کند؛ زیرا مدارکی وجود داشت که نشان ‌می‌داد که این آژانس قوانین کشور روسیه را نقض کرده است. در پی اعلام این امر، یک هیأت صهیونیستی پنجم مرداد ماه جاری (27 ژوئیه) برای بررسی موضوع آژانس یهود «سخنوت» به مسکو سفر کرد.

کابینه رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که بنا به دستور «یائیر لاپید» نخست وزیر این رژیم و با هماهنگی مسئولان روسی، این هیأت عازم مسکو شد تا   نشست‌هایی را با مقامات روسیه در خصوص بحران بر سر فعالیت  آژانس یهود برگزار کند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار