کد خبر: 1098547
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

روزنامه اعتماد نوشته که دولت روحانی به خاطر اینکه می‌خواست منابع مالی مورد نیاز خود را از بازار سرمایه تأمین کند، در بازار سرمایه و بورس، حباب به وجود آورد. این روزنامه چنین اذعانی را از قول مصطفی امید قائمی، مدیرعامل فرابورس و اولین رئیس هیئت مدیره بورس آورده است.
اعتماد از اوج‌گیری شاخص بورس در سال ۹۹ و سپس سقوط آن می‌نویسد و بعد، این سؤال را از امیدقائمی می‌پرسد «بازار سرمایه در دولت قبل به محلی برای تأمین کسری بودجه دولت تبدیل شده بود. بسیاری دلیل سقوط بورس در زمان فعلی را واقعی شدن قیمت سهام پس از دستکاری عمدی قیمت‌ها عنوان می‌کنند. به نظر شما این اقدام چقدر موجب حباب در این بازار شد؟» که مصطفی امیدقائمی جواب می‌دهد: «شاخص بورس در آن زمان تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد هم رشد داشت که در حال حاضر به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسیده، اما در حال حاضر هم برخی شرکت‌های کوچک حباب دارند و قیمت سهم‌ها در شرکت‌های بزرگ هم زیرقیمت هستند و امکان بالا رفتن آن وجود دارد. در دولت قبل با توجه به اینکه در آن زمان می‌خواستند منابع خود را از بازار سرمایه تأمین کنند، در بازار سرمایه حباب به وجود آمد و قیمت‌ها در آن مسیر حرکت کرد، اما باید پذیرفت که بازار بورس همواره دارای نوساناتی است و هیچ رونقی نیست که با رکود همراه نباشد و هیچ رکودی نیست که با رونق همراه نباشد و همیشه این بازار به رونق و رکود نیاز دارد و این مسئله جزیی از ذات بازار است، اینکه در آن زمان دولت قصد داشت تا منابع زیادی را از این بازار تأمین کند سبب شد تا شاهد نوسان‌های قیمت سهام در سال ۱۳۹۹ باشیم.»
متأسفانه سرمایه‌های زیادی از مردم در جریان این اقدام دولت روحانی از دست رفت. چه آنکه مردم عادی، امکان سرمایه‌گذاری طولانی مدت را ندارند و اغلب به پول خود نیاز پیدا می‌کنند و نمی‌توانند منتظربرگشت سرمایه خود در دراز مدت باشند. در همین ماجرا مردم دچار ضرر‌های زیادی شدند، اما نه روحانی و حامیانش اعتنایی کردند و نه دستگاه‌های نظارتی مسئول ورود کردند. روحانی در ۱۶ مرداد ۹۹ درست سه روز پیش از ورود بورس به فاز اصلاح در جلسه هماهنگی اقتصادی دولت، گفت: «با شرایطی که بورس نشان می‌دهد اوضاع بهتر خواهد شد؛ مردم باید همه چیز را به بورس بسپارند.»
روحانی در عین حال معتقد بود که «دولت در بازار سرمایه مداخله نمی‌کند» دعوت مردم به سرمایه‌گذاری در بورس، دستور برای رفع موانع سرعت بخشی به عرضه سهام شرکت‌های بزرگ در بورس، کاهش نرخ سود بانکی برای تشویق مردم به خروج سپرده‌های بانکی خود، واگذاری سهام خود در برخی شرکت‌ها را در قالب صندوق‌های ETF به مردم که کمی بعد از واگذاری، ارزش‌شان به نصف رسید، آزادسازی ۶۰ درصدی سهام عدالت در فاصله کوتاه که موجب سقوط ارزش آن شد و بسیاری اقدامات دیگر همگی دخالت‌های دولت روحانی در بازار سرمایه بود که آن را رد می‌کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار