کد خبر: 1097969
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

«سخنرانی را برهم زدند»، این تیتر یک روزنامه اعتماد روی تصویری از الهه کولایی در همایش «مسائل و مطالبات زنان در قرن جدید» است. این همایش را کمیته زنان خانه احزاب برگزار کرد. در گزارش روزنامه اعتماد فقط دو خط خبر در مورد اصل همایش است و بعدش آمده: «در بطن این همایش نیز حاشیه‌هایی رخ داد که سایه سنگین آن سایر بخش‌های همایش را تحت‌الشعاع قرار داد. در زمان سخنرانی الهه کولایی، استاد دانشگاه و یکی از فعالان حوزه زنان، اعتراضی در خصوص محتوای اظهارات کولایی از سوی یکی از زنان اصولگرای حاضر در همایش شکل گرفت که بازتاب‌های وسیعی در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها پیدا کرد. این در حالی است که الهه کولایی با لحنی مشفقانه تلاش داشت این واقعیت را به گوش مدیران اجرایی و تقنینی برساند که مشکلاتی، چون مهاجرت زنان نخبه، گشت‌های ارشاد و برخورد‌های سلبی با مسائل زنان ظرفیت‌های کشور را در این بخش در مسیر اتلاف قرار داده است و باید فکر عاجلی برای آن کرد، اما متأسفانه این اظهارات مشفقانه نیز در میان زنان حاشیه ایجاد کرد تا جایی که مسئول سالن میکروفن کولایی را به‌رغم تشویق‌های حاضران خاموش کرد تا صد‌ها ابهام در ذهن حاضران در همایش شکل بگیرد.».
اما جالب ادامه مطلب است. اعتماد می‌نویسد: «برای آگاهی از کم و کیف ماجرا و سایر مسائل مرتبط با زنان، «اعتماد» گفت‌وگویی را با فاطمه راکعی، رئیس همایش و یکی از بانون فعال در مسائل زنان ترتیب داد...»، اما سخنان راکعی در رد حاشیه‌ای است که اعتماد آن را برجسته کرده است و توضیحات راکعی نشان می‌دهد که موضوع از اساس چیز دیگری بوده است، اما اصلاح‌طلبان خواسته‌اند شلوغش کنند.
راکعی با «سوءتفاهم» خواندن ماجرا می‌گوید: «موضوع مهمی نبود که بخواهد اصل همایش را دچار مشکل کند. هر کدام از سخنرانان خانم، ۱۵ دقیقه فرصت برای گفتگو داشتند و به هر کدام از آن‌ها تذکر داده می‌شد. درباره خانم کولایی هم موضوع تذکر درباره زمان سخنرانی بود.»
مجدد خبرنگار اعتماد با اصرار بر موضع خود، خانم تذکر‌دهنده را «اصولگرا» می‌نامد تا بر آتش هیاهو بدمد، اما راکعی می‌گوید: «اتفاقاً ایشان یکی از خانم‌های علاقه‌مند هستند و تلاش‌های زیادی برای برگزاری این جلسه داشتند. ایشان قصد داشتند تذکر بدهند که خانم دکتر کولایی در راستای موضوع مورد نظر صحبت کنند... متأسفانه مسئول سالن وقتی که مشاهده می‌کند، چالشی بر سر صحبت‌های خانم کولایی ایجاد شده، تصور می‌کند که مشکلی ایجاد شده و نهایتاً میکروفن ایشان را قطع می‌کنند. اصلاً مسئله سیاسی و جناحی نبوده و در راستای آرامش جلسه بوده است.»
با وجود توضیحات راکعی، روزنامه اعتماد بدون پرداخت به محتوای تخصصی همایش، کل تیتر و مباحث اصلی را در مورد همین رویداد کوچک انتخاب کرده است. در واقع، برخلاف آنچه اعتماد نوشته، همایش تحت‌الشعاع این تذکر ساده قرار نگرفته، بلکه اعتماد و برخی دیگر از رسانه‌های همفکر آن تلاش کرده‌اند از کل همایش فقط همین حاشیه را ببینند و ماهیگیری کنند. این نوع مواجهه نمونه‌ای از کل رویکرد اصلاح‌طلبان به موضوع زنان است. زنان بهانه بحث هستند تا اهداف سیاسی خود را دنبال کنند. اصلاح‌طلبان سال‌ها دولت و دستگاه‌های اجرایی و... را در دست داشتند، اما به قدر این همه هیاهو کاری برای زنان از پیش نبردند. صرفاً با غوغاسالاری، خواسته‌هایی را که مدنظر خودشان است و اهداف سیاسی‌شان را تأمین می‌کند، برای توده‌ها تبدیل به مطالبه می‌کنند، بی آنکه تحقق آن‌ها بتواند نیاز‌های اصلی زنان را تأمین کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار